Valack som får svullet skap från och till?!

carolinabammis

Trådstartare
Hej.
Jag börjar bli orolig för min valack som har EXTREMT svullet skap längst ut. Den är normal först men sen svullnar det upp längst ut och han står och spänner, släpper, spänner osv. Detta brukar ske 1-2 gånger när jag är i stallet, oftast efter motion. Pratade med vet igår som sa att jag ska avvakta sålänge han inte har andra symptom..men det känns inte okej. Jag torkade rent med en fuktig trasa igår och då stod han och kollade bak, verkade tycka att det var ganska skönt men han drog in hela snorren så fick bara rengöra "säcken". Har aldrig sett detta tidigare då jag bara haft ston som varit lätta att tvätta, hjälp?! Borde jag vara orolig eller är detta normalt?

Hej.
Jag börjar bli orolig för min valack som har EXTREMT svullet skap längst ut. Den är normal först men sen svullnar det upp längst ut och han står och spänner, släpper, spänner osv. Detta brukar ske 1-2 gånger när jag är i stallet, oftast efter motion. Pratade med vet igår som sa att jag ska avvakta sålänge han inte har andra symptom..men det känns inte okej. Jag torkade rent med en fuktig trasa igår och då stod han och kollade bak, verkade tycka att det var ganska skönt men han drog in hela snorren så fick bara rengöra "säcken". Har aldrig sett detta tidigare då jag bara haft ston som varit lätta att tvätta, hjälp?! Borde jag vara orolig eller är detta normalt?

Min får det av insektsbett. Jag smörjer med en svalkande salva och kollar att allmäntillståndet är ok.. (Ingen feber, bra aptit osv)

Jag har också sett svullna skap av insektsbett, särskilt på valacker som kommer åt att klia sig med tänderna där.

Om hästen har 39 grader i temp så har den hyfsat mycket feber. Jag hade kontaktat en veterinär som får kika på hästen inklusive det svullna skapet.

En av mina valacker fick ett par dagar efter han kommit till oss ett skap, stort som en ballong! :nailbiting: Ringde vet. som sa att det kan hända vid foderbyte.
Har aldrig hört det tidigare och eftersom han sa att vi skulle avvakta så gjorde vi det och på mindre än en vecka var det normalt.:)
Han har enligt förra ägare aldrig haft detta tidigare och det har inte hänt igen heller.

Tänkte precis detsamma. Svullet skap brukar ju vara svullet på ett annat sätt... :o
Längst ut, ollonet haha. Han står och spännet hela snorren då och sedan släpper han. Idag verkade han bättre och har fått rengöra allt igen. Tror att det är han som är jätte slarvig med sin hygien, får vara extra noggrann.

Jag säger som @PiperGarden . Är det längst ut på penis eller längst ut på "fickan".

Släpper och spänner undrar jag också över.
Okej
En av mina valacker fick ett par dagar efter han kommit till oss ett skap, stort som en ballong! :nailbiting: Ringde vet. som sa att det kan hända vid foderbyte.
Har aldrig hört det tidigare och eftersom han sa att vi skulle avvakta så gjorde vi det och på mindre än en vecka var det normalt.:)
Han har enligt förra ägare aldrig haft detta tidigare och det har inte hänt igen heller.
Okej tack! :D får se hur hans lilla snorre är idag

Längst ut på penis, ollonet typ. Där svullnar han extremt och det blir samtidigt lite platt. Försökte lägga upp en bild men det gick inte.
Han hade ingen feber imorse och äter som vanligt, ska kolla han snart Igen. Verkar som att svullnaden ger sig!!! :)
Jag säger som @PiperGarden . Är det längst ut på penis eller längst ut på "fickan".

Släpper och spänner undrar jag också över.
ngt

Längst ut, ollonet haha. Han står och spännet hela snorren då och sedan släpper han. Idag verkade han bättre och har fått rengöra allt igen. Tror att det är han som är jätte slarvig med sin hygien, får vara extra noggrann.

Med tanke på att han har feber så reserverar jag mig starkt men det låter som han "runkar". Ja, de kan göra det.

Då har de hela penis ute, spänner så det dunkar i under magen och ollonet svullnar och blir brett och platt för att sedan slappna av och allt ser normalt ut igen. Detta fortgår ibland i några minuter.
Alla mina hingstar har gjort/gör så. Den jag kasterade slutade med det och den andra är fortfarande hingst.

Du beskrev på pricken. Så jag har en runkande häst.....
Kontaktade en annan vet som sa att han kan ha en kula längre upp och att man missat den under kasteering, väldigt ovanligt men det sker. Tusen tack! Han har ingen feber nu men ska självklart kolla så att han håller sig pigg och utan andra symptom. Blir vet om någon vecka ändå :)
Med tanke på att han har feber så reserverar jag mig starkt men det låter som han "runkar". Ja, de kan göra det.

Då har de hela penis ute, spänner så det dunkar i under magen och ollonet svullnar och blir brett och platt för att sedan slappna av och allt ser normalt ut igen. Detta fortgår ibland i några minuter.
Alla mina hingstar har gjort/gör så. Den jag kasterade slutade med det och den andra är fortfarande hingst.
be

Mina valacker har gjort det med. Vissa mer och vissa mindre. Men det förekommer även hos valacker alltså. Nuvarande har Pippi på att göra det, men är sent kastrerad. Tydligen extra mysigt att kombinera det med att äta ;) Annars syns det mest när det är snygga brudar i närheten.

Du beskrev på pricken. Så jag har en runkande häst.....
Kontaktade en annan vet som sa att han kan ha en kula längre upp och att man missat den under kasteering, väldigt ovanligt men det sker. Tusen tack! Han har ingen feber nu men ska självklart kolla så att han håller sig pigg och utan andra symptom. Blir vet om någon vecka ändå :)

be

Om han hade en extra kula/missad testikelvävnad så skulle du mest troligt märkt det på andra vis med.

Min valack onanerar som sagt, och alla mina tidigare har gjort det. Nuvarande är av annan anledning kollad om han verkligen är valack och är bevisat fullständigt en "det". Men onanera gör han ändå. Som jag skrev i annat inlägg så gärna när han kommit in och står och äter...

Liknande trådar

Hästvård Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär...
Svar
14
· Visningar
13 120
Senast: Soffan74
·
Hästvård För några veckor sedan kände/såg jag att min valacks skap var svullet som bara fan. Jag rådfrågade då mina vänner och bekanta som har...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: nypet
·
Hästvård Är "lat" och kopierar in texten från min "dagbok", hoppas det är ok ;) Åkte ut till stallet straxt innan lunch. Hade haft fullt upp...
Svar
7
· Visningar
1 058
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur