Valack som blir tokig när hagkompisen brunstar!

I

I_Love_Humle

:confused: Min shettisvalack är helt desperat! Han beter sig som en hingst! Fjordingsstoet är brunstig nu, dom förra ägarna märkte inte ens när hon var brunstig, men nu springer hon runt och lyfter på svansen!
Shettisen är bara 6 år, så han blev väl kastrerad vid 3-års åldern senast... Så det är ju inget med sen kastrering... Kan han vara klapphingst, eller beter sig bara vissa hästar så här? Hjälp! :confused:

Sv: Valack som blir tokig när hagkompisen brunstar!

Han skulle ju iofs kunna vara klapphingst, men det borde du ha informerats om av den veterinär som utförde kastrationen. Troligare är att grabben ifråga har en betydande testosteronproduktion på "extratestikulära" ställen i kroppen, bland annat i binjurarna. Då kan intresset för tjusiga damer hålla i sig.

Så där är min medryttarpålle och han är ändå 14 år.

Han fick örter för att lugna ner sig men det tog 4-6 veckor innan örterna började hjälpa.
Jag tror dom hette Hippo Regulate Female Formula.
Numera står han i ett nytt stall med enbart valacker och är hur lugn som helst.

Så där är min häst också. Han är 14 år dessutom men var klapphingst i många år....(kan vara det nu med...lite oklart). Men munkpeppar hjälpte för att lugna ner honom en del.

Min lilla 19-åring brukar flirta en del med damerna också! Kastrerad som treåring. Blir inte galen men mycket intresserad. Går hur bra som helst med stona så länge de inte brunstar. Dessutom är det ju bara de snygga brudarna han bryr sig om, vilket ök som helst duger ju inte! :P

Jag fick samma problem med min shettiskorsning när jag köpte ett shettissto. Han hade aldrig visat intresse för tjejer förut men den här var tydligen nått alldeles extra. :-) Jag köpte munkpeppar och det tog bara ett par dar tills han lugnat ner sig.

Tror att stoet hade nått knas med hormonerna eftersom hon brunstade 6 veckor i streck. Hela första sommaren så var hon helt knasig. Så fort det gick förbi en häst på vägen så blev hon brunstig.

Men nu har hon bantat i över ett år och liknar allt mer en häst och inte ett hängbukssvin. Och nu märker man inte ens när hon brunstar.

Mitt tips är att prova munkpeppar. Det är inte allt för dyrt och räcker länge, speciellt till en shettis. Det kan dock vara svårt att få i dem kornen. Jag malde kornen åt min pålle. Då kunde han inte sålla ut dem lika lätt.

I början hade vi ston och vallacker tillsammans.Vi fick en ny herre som kastrerades vid 3års ålder,han red på mitt sto både tokigt och slukt det blev ganska jobbigt så vi har skilt dom i varsina hagar .Så nu går killarna för sig och flickorna för sig.Blev lugnast så :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 184
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka