Valack kolik avmaskning. Hur förebygga?

Tilma

Trådstartare
Min ardennervalack brukar aldrig reagera på avmaskning men i våras så gjorde han det genom att visa koliksytom bara några timmar efter avmaskning. Veterinär kom ut och gav kramplösande eller liknande.Veterinären menade att han var lindrigt påverkad. Men jag är livrädd för kolik och vad det kan utvecklas till och särskilt på en så stor häst. Nu är det dags att avmaska honom igen och jag är lite orolig att det ska ske igen. Finns det något jag kan ge honom i foderväg några dagar innan eller i samband med avmaskningen? Eller något annat jag kan göra för att minska riskerna?

Min ardennervalack brukar aldrig reagera på avmaskning men i våras så gjorde han det genom att visa koliksytom bara några timmar efter avmaskning. Veterinär kom ut och gav kramplösande eller liknande.Veterinären menade att han var lindrigt påverkad. Men jag är livrädd för kolik och vad det kan utvecklas till och särskilt på en så stor häst. Nu är det dags att avmaska honom igen och jag är lite orolig att det ska ske igen. Finns det något jag kan ge honom i foderväg några dagar innan eller i samband med avmaskningen? Eller något annat jag kan göra för att minska riskerna?
Träckprov? Vad sa träckprovet innan du avmaskade senaat och hur ser det ut nu?

Så du ser om du behöver avmaska och hur mycket mask den har? Har den försumbart med mask behöver du inte avmaska och är den väldigt infekterad så kan de reagera på att så många maskar dör.

Träckprov? Vad sa träckprovet innan du avmaskade senaat och hur ser det ut nu?

Så du ser om du behöver avmaska och hur mycket mask den har? Har den försumbart med mask behöver du inte avmaska och är den väldigt infekterad så kan de reagera på att så många maskar dör.

Ja, det är ju troligt att det är en reaktion på att många maskar dör. Han har ungefär samma på detta kollmasken prov som i våras. 800 epg. Kommer att avmaskas med Cydectin som veterinär skrivit ut.

Ja, det är ju troligt att det är en reaktion på att många maskar dör. Han har ungefär samma på detta kollmasken prov som i våras. 800 epg. Kommer att avmaskas med Cydectin som veterinär skrivit ut.
Fast 800 är inte vansinnigt mkt, och cydectin är väl värstingen vad jag vet. Finns väl mildare medel att använda. Var har vi vår maskexpert?

Har också hört att C är värsta medlet. De få jag hästar jag känner till som fått det har haft 1 500 epg och uppåt. De som haft typ 500 - 1 000 har fått något som heter på B, men minns tyvärr inte namnet nu...

Finns det något jag kan ge honom som understödjande för magen? Typ mash eller linfrö? För att minska risken? Eller har det ingen inverkan när de kommer till "maskdöd"?

Efter att ha sett ett par kolikanfall (avmaskat efter att ägarna kommit hem från träning) komma inom timmar efter avmaskning av ridna hästar så är jag numera försiktigare. Jag har ingen vetenskap bakom men jag avmaskar på morgonen, efter att hästarna fått i sig sin frukost. Rider inte hårt utan bara ut ett par dagar om hästen verkar helt ok. Avmaskar numera även i början av veckan för att det ska vara lugnt till helgen igen.

Jag har inte gett några tillskott eller annat.

Finns det något jag kan ge honom som understödjande för magen? Typ mash eller linfrö? För att minska risken? Eller har det ingen inverkan när de kommer till "maskdöd"?
Det finns alla möjliga olika tillskott som heter typ "MagBalans" osv, klart man kan testa att ge det, men ärligt talat vet jag inte om det kan hjälpa. Jag skulle prata med en veterinär jag litar på, om just att hästen fick kolik sist, och vad som då är bäst att göra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 096
Senast: Docka
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 265
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar