Val av New Foresthingst 2009

K

KLNF

Inför varje år brukar ju en sån här tråd finnas och jag har ju redan bestämt mig så här kommer mina val:

Ja jag har ju då redan betämt mig för vilka hingstar mina ston ska få träffa och kavaljeerna blir följande:

Vogmangårdens Akrobat

Till mitt 22åriga sto (om hon fortfarande håller formen) (Rosita VI)
Hon är e. Stardust u. Värends Jasmin ue. Wootton Bracken

Jolly Roger

Till min då blivande 3 åring (Julia Wilde)
Hon är e. Stackarps Pablo u. Rosita VI ue. Stardust

KL

Sv: Val av New Foresthingst 2009

Det låter spännande!

Själv har jag inte bestämt mig för vilken/vilka hingstar som skall användas på de ston som inte "våra" egna hingstar går på. Men Jolly Roger RNF 109 ligger högt på "önskelistan", han är ju född 1988, så det gäller att passa på. Jag har tidigare haft två avkommor till honom, Martini f.94 och Danthe f.97.

En annan hingst som också ligger mig varmt om hjärtat är Miclas Activ RNF 100, född 1984. Både Jolly Roger och Activ har suveräna egna prestationer från tävlingsbanorna, och de har även visat att de förärver sig väl.

Hlsn Helena

Ja det låter intressant. Berätta gärna mer om hur det blir sen, vet att jag är lite tidig men det är roligt att höra i från lite fler NF folk.

Katja

Tycker inte att du är tidig.:)
Många väntar aldeles för länge innan dom bestämmer sig.
Det är ju faktisk nu man kan bestämma sig för vilken hingst man vill använda, det går ju att ändra sig om det t.ex. kommer någon ny topp-individ innan sommaren. Så kan det ju också ske att en hingst ändrar station e.l.

Här är inte hingstvalet svårt, det blir antingen Palle RNF 135 eller Vognmandgårdens Akrobat RNF 181.

Antagligen betäcks Stackarps Paola med Palle, och så får vi se om en av våra andra ston betäcks. Till dem blir det i såfall Akrobat, då de alla är efter Palle.

Lever Jolly Roger fortfarande, han maste val vara ganska gammal nu?

Och sa hoppas jag sa klart se foton pa allas ston och deras tilltankta kavaljerer :D

Jo då Jolly han är still going strong finns utanför Tidaholm :)

Så paola ska få träffa palle tycker sälv han skulle få träffa akrobat ;) Älskar det stoet hon är underbar, säg till om du någonsin ska sälja henne eller låna ut henne för jag är absolut spekulant :D Ska lugna mig så moderatorn inte blir sur men hon är himla fin :)

Hej jag har ett sto effter
e: Roket RNF 22
ue: Maraschino RNF 71

Jag har inte bestämt om jag ska ha kvar henne men om hon blir kvar så har jag lite funderingar på

Gullabos Santory
Kantjes Umberto.Galant
Elshof`s Otto är oxå en favorit

Senast ändrad av en moderator:

Är det någon som har koll på hur det är med färg avel!
Jag har ett skimmelsto
Om jag korsat henne med en svart vad kan det bli??
Brun vad kan det bli?
Fux var kan det bli?
Hur stor är ckansen att jag får en stickelhårigt föl om jag korsar men en mörk Färg???
Om jag korsar en ljus fux med skimel blir det isabell??

Några funderingar inför eventuel val av hingst!

Allt beror på i vilken grundfärg din häst är född. Du kan aldrig få en isabell med en fux OM inte ditt sto är född med ett gulanlag.

Om du säger vilken färg hon har och några förslag på hingstar i så fall kan jag räkna ut en ungefärlig % om du vill. Stickelhår har inget med skimmelanlaget att göra om hon är avblekbar. Brunskimmel tex är konstatskimmel och inte stickelhårig :) Hoppas du blev lite klockare :banana:

Mitt sto Fredriksbergs Tilda (e.Dart Light u.Frediksbergs Bi) är i år betäckt med Jolly Roger, jag vill gärna använda honom igen -09. Andra favorithingstar är Fredriksbergs Dizney, Miclas Activ (förutom färgen) och Dart Light (om han lever ännu). Dimmans Eros är också fin! Jag vill helst använda hingstar med bra egna prestationer.

Jag bestämde mig för flera månader sedan...

Park´s Tambour RNF 155 är den utvalde till mitt sto Fredriksbergs Wilma (e LL Möllegården Marco Polo RNF 118 u Fredriksbergs Emma RNF 1434). Såg honom live i Örebro för några år sedan och sen dess är han nummer 1 på önskelistan.

Nu är det bara att hålla tummarna att det kommer att funka med seminstation i Finland och transporten hit. Någon som importerat själv och kan ge goda råd? Jag har bara några km till närmaste seminstation så i den här änden ska det nog funka. Kontakt med ägaren i Finland är också etablerad via mail.

Åh!!! låter intressant!! hade själv valt honom innan han flyttade till min stora besvikelse.... vad kostar det kalaset, ärintresserad så pm:a gärna :D Han är så Snygg!!!!!

I dagsläget har jag ingen aning om vad det kan komma att kosta i kronor räknat. Min pålla kommer ju inte att stå på stationen utan vara hemma och bli körd till station för insemineringen/arna då stationen bara ligger 2 km från oss. Men kostnader för veterinär, resor, stationsavgift etc lär det ju bli. Hingstens kostnader vet jag heller inget om och sedan tillkommer ju också transportkostnader. Kan väl knappast bli dyrare än att betäcka ett halvblod med en skaplig hingst...

Kommer inte att betäcka 2009 då mitt sto väntar sitt första föl då. Vill se hur det går först. Kanske kommer vi igen 2010.

Dart-Light lever i all välmåga och betäckte ett flertal ston förra året. (Har kompisar som har flera avkommor efter honom och en annan kompis sto är dräktigt med Dart-Light avkomma:)

Skoj att Dart Light är pigg ännu! Hoppas han betäcker flera år ännu.

Är det någon som känner till stoet Esse Goldie Paintbox? Någon som kunde ge tips om en hingst som kunde passa henne?

Jag känner till Goldie. Har du köpt henne? Jag hade funderat på Åstratorps Mowitz. Mowitz har lämnat väldigt fina föl med Goldies helsyster Glorie och han har Zansibar som farfar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka