val av kandarstång

Elin_B

Trådstartare
var hos tandläkaren igår och bad om hjälp med att passa in kandarstång då det är dags att börja vänja oss vid den....

fick veta att stången ska vara längre än bridongen så att bridongen får plats "i" stången, så att den hamnar ovanför och inte ovanpå så att säga...

det gamla skolexemplet lyder ju att stången ska vara kortare än bridongen...

nu står jag lite vilsen... antagligen kommer tränare rycka och dra i kandaret och undra vad jag har gjort...?

Hur ser ni på saken och hur gör ni själva när ni väljer längd på kandar i förhållande till bridong?

Sv: val av kandarstång

Jag var lika förvirrad som du är nu när jag skulle prova ut betten till mitt kandar. Till slut visade det sig att det finns inget rätt eller fel utan man får prova sig fram till vad som passar just din häst. Bara i vårt stall finns det folk som rider på längre stång, kortare stång eller lika lång stång som bridong. Har du tur kan du låna bett av andra för att kunna prova innan du köper egna grejer.

Ja, det är bara att prova sig fram. För det varierar från häst till häst och framförallt utifrån vilka bett som används (märken och utformning). Jag tycker dock att på de hästar jag har haft kandar på så har det de allra flesta gånger passat bäst med samma storlek på stång och bridong. Om det varit skillnad någon gång så har stången varit större än bridongen. Men som sagt, jag vet dem som fungerar utmärkt på andra hållet också.

Alla hästar gillar olika, själv har jag stången kortare än bridongen..

Tandläkare... är det en utbildad veterinär du var hos?

Jag har bänt ut dom övre ringarna på min kandarstång. Läste i Lussans bok att det var bra att göra det för att dels minska risken för skav på kinderna på hästen samt att bridongen får bättre plats.:idea: Jag har samma storlek på stång och bridong. Så här ser det ut.

23736158.jpg

vet vem han är och han har ett gott ryckte. Är bara väldigt skeptiskt till alla dessa tandläkare. Har själv råkat ut för att en ponny som jag har lånat ut där de anlitade tandläkare...usch säger jag bara!

Men prova dig fram till vad din häst trivs med!

Har också fått samma råd från samma tandläkare och jag tror han vet helt klart vad han talar om (är snart färdig vet själv och haft utb med honom). Jag skulle prova vad han säger först och sen evt prova dig fram om hästen inte fungerar på det, dock tror jag att man ska ge det tid innan man börjar byta. Men om man ser rent anatomiskt hur hästens munhåla ser ut så låter det helt korrekt det han säger...

Min var strulig på kandar tills jag bytte enligt hans rek och nu fungerar han mycket bättre!

vet vem han är och han har ett gott ryckte. Är bara väldigt skeptiskt till alla dessa tandläkare. Har själv råkat ut för att en ponny som jag har lånat ut där de anlitade tandläkare...usch säger jag bara!

Men prova dig fram till vad din häst trivs med!
Lite OT men ändå!
Man ska absolut vara kritisk till 'hästtandläkare'! Den första varningssignalen är de som tar fram raspen och raspar tänderna raka, det är inte ok! Det finns alltid en anledning till att tänderna är sneda och man måste åtgärda grundorsaken, inte maskera den genom att raspa ner tänderna!

åh sådär skulle jag behöva göra också! känns som stången klämmer lite på kinderna men tar jag en större stl så kommer den ju bli ostadig och det gillar han inte.. frågan är hur man bänder ut dom om man inte är stark som pippi?? :p

Delvis kl.

Jag köpte en "färdigutböjd" stång. Min gamla häst kunde inte ha en storlek större. Hon bara puttade den åt sidan så det stack ut. Jag använde lika lång stång som bridong.

Centaur - är du intresserad av märke så PM:a mig.

Det var inte så svårt faktiskt, bara att sätta den änden som ska böjas i ett skruvstäd och sedan ta i.:D

precis. och så tänka till så man inte bänder i fel ände så bettet blir skevt. Minns inte hur, men jag var på G att sabba en stång, men kom på vad jag var på väg att göra och ändrade så jag böjde bara i den del som det var tänkt skulle bändas ut.

Borde alltid vara mer plats för kinderna tycker jag! För tränsets rem lägger ju till någon mm, och kinderna är ju bredare än munnen. Så, fram för mer anatomiskt utformade stänger så man slipper leka tarzan vid skruvstädet!:eek:

Det största problemet tycket inte jag är själva stångens utformning utan de gigantiskt tjocka nosgrimmorna! Där kan man snacka om att vara i vägen och att det blir knöligt. Fast det är klart , böjs stången ut så fungerar det ju bättre det också.

Prova dig fram och välj den kombination som ligger bäst i din hästs mun. Jag är övertygad om att man inte kan säga att det ena är rätt och det andra fel. Man får anpassa till individen precis som med all annan utrustning.

Sätt stången i ett skruvstäd och ta i. För att underlätta böjandet spolar jag i hett vatten först så materialet blir riktigt varmt. (Men mina stänger är i järn förstås. Vet inte om det har effekt även på stål)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: Bismark
·
Dressyr Ska börja rida min häst lite oftare med kandar nu. Han har en rak Sprengerstång som han fått ärva, men han trivs inte riktigt med den...
Svar
3
· Visningar
1 343
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka