val av hopphingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ragge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 122

ragge

Trådstartare
Har ett sto e. Furidant-Lansiär-Cosmos som har haft många föl med bra kroppar, bra hopp, medelgångarter.
Skulle vilja ha ett sista föl och vill ha en bättre hopphingst på henne då.
Stoet har inga fel i benställning eller vinklar, men kan(har kastat 3 ggr)så det hade kanske varit bra om man kunde ha levande fölavgift istället för 90 dygn...men jag väljer hellre en bättre hingst än att vara orolig för att hon kastar igen och har en halvdålig hingst...
Vill ha en som är godkänd i sverige. Så vad tycker ni om hingstval?

Sv: val av hopphingst

Du har ingen bild på henne? Hur hoppar hon(mer specificerat)? Temperament? Storlek? Vad förväntar du av avkomman etc?
Ulrika

haha har ingen bild på henne då hon är karprygg(skada)
Hon har fått 3 döda och 7 levande och ingen är karp, så hon nedärver det inte...MEN hon ger korrekta föl normal rygg, djupa bogar, fint kors, Bra skritt och galopp, lite kort trav, enormt starkt huvud(positivt)snälla hästar.
Alla kan hoppa, kanske vill ha lite mera rygg i språnget.
Hon ger stora ädla/fina föl om det är en hingst, och grova små om det blir ston...
Hur hoppar hon(mer specificerat)? Temperament? Storlek? Vad förväntar du av avkomman etc?
Hon och avkommorna har bra fram/bakben, kan använda ryggen ngt mer, säkra på sina uppgifter.
Stoet är 163 och jag skulle vilja ha ett större föl än det, gärna med lite mer krut i.Vill upp i 145-150 med avkomman.

Senast ändrad:

Vet en uppfödare som hade ett Furidantsto som har gett ett stort antal mkt fina hopphästar. Jag tror att den var Furidant-Falstaff, men jag kan inte säga hur den såg ut, jag har aldrig sett den. Iaf så har de lagt Robin Z på den flera ggr o jag tror att alla de avkommorna har plac. i svår klass.

Jag vet inte om jag riktigt tycker om Robin z...det säger inte riktigt "klick"!
Skulle gärna vilja ha MdP, men förra året gick det väl bara att få sperman med tåg?
stoet bor på Gotland...Sen hur är det med hans spermakvalitet?endel säger att den är bra och endel säger att den inte är det...Men jag gillar hans uppsyn(och hans pappas...)vill ha det där speciella och lite busiga i ögonen...

Jag känner inte till hingstarna så bra, men såg corlensky nu i helgen. Nu vet vi ju inget om hans avkommor, men själv har han verkligen kapacitet..och MASSOR av krut(jag hade inte velat sitta på honom ;)). En annan hingst som jag tyckte var trevlig som hopphingst på bruks var Niveau, massor av positiv krut(såg rolig ut att rida), men det är en hingst som kräver sitt sto på ett helt annat sätt än Corlensky. Men det är ju alltid svårt att förutspå om avkommorna kommer att bli lika bra som hingsten.

Elmshorn är en superfin hingst med temperament och krut som visat att han kan lämna avkommor i de högre klasserna.

Maboulet vet jag intet om, men har kollat på hemsidan och han har ju trevlig stam, och hoppar bra.

Vilka finns det mer som bevisligen lämnar avkommor med krut i? ;) Jag har fått så många hingstar i hjärnan så jag inte vet något alls nu.

U

Robin Z är väl ingens "klickhingst", men bevisat rätt säker i sin förvärvning.
Hur det blir med Maloubet vet jag ej för han ska ju börja ny karriär i Holland, men troligen ska han stå här på station under bet. säsongen? Om du vill ha lite storlek på avkomman är det kanske bättre att ta ngt annat, själv är han 165 (men har fått för mig att hans avkommor hittills verkar bli stora?) Är inte F. känd för att ge "tuffingar" (negativt)? Blir kanske lite mkt med M. då? Även om ditt sto är trevligt ligger det ju där bakom...

personligen tycker jag att hästen är anskrämlig men smaken är som röven... klöven.:)

Stoet har fint temprament och alla hennes avkommor har fint temprament(tuffa som positivt).Så det är jag inte orolig för faktiskt, hellre tuffa med lite humör än mesiga pållar...
Jag är intresserad av CG, men är orolig av det jag såg i år på Webben av hans mun...annars har han ju ett riktigt fint språng...
Robin z ger bra hästar det vet jag, men jag ska ha avkomman själv och skulle inte vilja ha en häst e honom om jag ska vara ärlig...som sagt jag vill ha den där glimten i ögat...och det har ingen avkomma från han vad jag har sett!

Såg CG live igår... Härlig häst, otroligt snygg i mina ögon, men stor kapacitet, bra typ etc. Avvakta om du kan till nästa år, kanske är det en fas för honom.

Nej, robinhästarna är kanske inte så "roliga", det kan jag väl hålla med om..
Vill du ha personlighet och gnista så kan jag tipsa om Pentagon, som jag själv har en häst efter. Om man får rätt på det(som jag ej fått.. än iaf) är det mkt speciella och väl hoppande hästar. Tyvärr finns bara fryst kvar från honom.

Precis som pasteija gillade jag även Niveau, ingen skönhet precis, men massor av hopp och glädje vad det verkade!

stoet är 23 år i år...så jag vill nog försöka i år...men hon är i bra skick, förra året va hon inte betäckt men året innan och det är det finaste föl hon fått hittills och allt gick jättebra i fölningen och allt, så vi tänkte ta ett sista lite bättre föl i sommar...
Va lite inne på Niveau första dan på bruks, men sen blev jag misstänksam mot alla kommentarer då jag inte hann se han någon gång, va även inne på Ludwigs Champion, men han är för grov nu som 3 åring...
Det kanske är bättre att ta nån som man vet är bra...men vill ju inte ha ett föl med samma pappa som ALLA ANDRA...CG fick ju riktigt mkt ston förra året, och jag tror inte lika många väljer han i år dels för hans mun i år OCH att han hade såå många i fjol...
Det finns ju så himla många att välja mellan!!!

Du kommenterade aldrig Elmshorn, där har du nog det mesta du letar efter. Dessutom så är han verkligen underanvänd(jag förstår fortfarande inte varför). Blev A-premierad nu.
Han har krut, gång, stam, hoppmeriter, avkommor etc. Väl värd att titta en gång extra på.
Ulrika

har tittat på många trådar nu samt på HH hemsida om elmshorn...Han verkar kunna ge lite små föl ibland.Är lite orolig då för stoet har inte lämnat ett sto över 160...men hingstarna hon lämnat är över 170...så nej jag vågar nog inte chansa på Elmshorn, jag vill ha en avkomma ca 170!!!

Cagliostro? Kan man få sperma från han till sverige?Hur är hans avkommor?Har hört att han lämnar dålig trav, men mitt sto lämnar alltid bra trav...Det verkar som att han lämnar stora avkommor iaf.

Har sett en del småttingar efter Cagliostro med stora mammor så jag hade nog inte varit allt för säker, även fast han har gett en del riktigt stora av älg-typ. De jag har sett har dessutom hoppat med lite dålig rygg, o du ville ju ha bättre rygg.

Om du är inne på det stora spåret tycker jag då att Cathageno är ett bra alternativ. Hoppar fantastiskt tycker jag, stor, men gymnastisk.

Jo Cathageno och Casa Grande lär lämna stort.. Sedan kommer ju Jaguar Mail och Alligator Fontaine.. Men jag tror nog inte att någon av dessa kommer att förbättra gångarterna hos ditt sto.
Den enda jag kan tänka på som klarar alla dina krav är Alcatraz och han har så dålig semin så honom vill jag tyvärr inte rekomendera, fast jag gärna vill.
Briar lämnar stort, hoppstammad och rör sig revligt, dessutom har han ju lite krut..
Ulrika

Har faktiskt varit inne på JM...men kostar inte han skjortan?såg nån stans att han kostar i språng 2200 euro!!sen andra avg på det...ska kolla på dom andra o se..

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 133
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 380
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 794
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 347
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka