Val av hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iddefixen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 270

Iddefixen

Trådstartare
Har funderat på att betäcka mitt sto. Men jag har ingen aning om hur jag finner vilken hingst som är lämplig. Det ä ju en djungel med alla hingstar..... :crazy:

Stoet har dressyrstam (e. Michellino), men går fälttävlan och hoppar kanon. Ska man välja en dressyrhingst eller en hopphingst, eller rentav en allround?

Vill hitta en hingst som är lite åt det kompakta hållet (stoet är långlinjerat, smäcker och högbent).

Vad skulle ni här föreslå?

Sv: Val av hingst?

Vad ska du ha avkomman till? Har du ngn exteriörbild på stoet?:)

Vill du ha en multitalang som är av lite kompaktare slag skulle jag titta på Ludwigs Champion.

99898 på exteriör, 8,5 på hoppning, 988 på gångarter!

Det finns ju som du skriver många hingstar att välja på. Så dels om du talar om mer av härstamningen på stoet och lite mer om hennes för och nackdelar, storlek, typ m m. Sist men inte minst vad du vill ha ut av fölet hoppning, fälttävlan, dressyr .....
Så blir det lättare att komma med förslag till hingstval.

Ok :)

Stam: Michellino - Ibi-Bell
Bild och mer om stammen
Hon är ca. 165 cm.

+ Vacker, hoppar kanon (dock inte tillräckligt rapp i frambenen), samarbetsvillig, högbent, bra resning, otroligt hinderklok, spänstig.

- För hispig, för ranghög, uttåttåad hö fram, lite väl öppen i sina vinklar (bak), ngt byggd i framvikt, en ganska svår häst pga av sitt temperament.

Jag vill ha en ny fälttävlanshäst, som hoppar bra. Smäcker häst med mkt GO i.

Jag hade funderat på följande hingstar:
Roven XX fullblod med bra prestationer, nackdel stoet måste till Flyinge.
Ludwigs Champion multitalang med bra exteriör, nackdel ung och obeprövad kan kanske lämna lite för tungt.
Lambourghini multitalang kanske lite för känslig själv för att passa ett sto med ditt temprament. Men han lämnar annars kloka avkommor. Har mycket fullblod i stammen och ger överlag lätta rörliga avkommor.

Jag kikade lite på tyska hingstar - och hittade Wind Dancer. Kan detta vara något?

Förmodligen kan det vara något. Men jag måste erkänna att jag har väldigt dålig koll på vilka tyska hingstar som skulle passa för fälttävlan.
Den ende jag vet något om skulle jag inte använda själv och det är For Feeling. Hans avkommor har blivit av det lite tyngre slaget vilket man ju helst inte vill ha till fälttävlan. Även om de kan hoppa hus.
Wind Dancer är ju trevlig men jag hade nog satsat på en hingst med mer fullblod i. Fast jag har ju bara sett ditt sto på bild, men stammässigt på pappret borde det vara dags för lite med fullblod om avkomman ska användas för fälttävlan.

Missade att skriva att mormor till min dam är fullblod, irländsk galoppör där stammen ej finns med i papprena (den var ej reggad eller ngt liknande). Var ngn form av tjuvbetäckning tydligen....:crazy:

Tar mer än gärna fullblodshingst till henne - ska läsa mer om den du föreslår :)

Senast ändrad:

Missade att skriva att mormor till min dam är fullblod, irländsk galoppör där stammen ej finns med i papprena (den var ej reggad eller ngt liknande).
Jag lovar att den irländska galoppören var reggad om den var en galoppör. Om de inte är engelska fullblod med godkänd härstamning får de nämligen inte tävla i galoppen. Dessutom är ett fullblod utan papper ingenting värt, bara pappren till ett fullblod kostar rätt så mycket pengar på de engelska fullbloden då betäckningsavgifterna är extremt höga.

Däremot kanske hon inte står med i ditt stos pass, men om det var en galoppör finns det definitivt papper på henne.

Jag lovar att den irländska galoppören var reggad om den var en galoppör. Om de inte är engelska fullblod med godkänd härstamning får de nämligen inte tävla i galoppen. Dessutom är ett fullblod utan papper ingenting värt, bara pappren till ett fullblod kostar rätt så mycket pengar på de engelska fullbloden då betäckningsavgifterna är extremt höga.

Däremot kanske hon inte står med i ditt stos pass, men om det var en galoppör finns det definitivt papper på henne.

Du har rätt :)
Jag fattade inte riktigt varför den aldrig fick finnas med i papprena....men danska och jag går inte ihop :D

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 131
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 914
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka