Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker du även ska ha koll på benkvalite och benställning (eftersom du nämner det som svaghet på ditt sto), både på bedömningen av hingsten och även "glutta lite" på vad den har i blup på de punkterna.Demon skrev:Skulle vilja ha tips på hingst till mitt sto med.
Ett sto efter Atli och ue är Ofeigur fra Flugumyri.
Hon är ca 1,35 har bra grundgångarter. Hade lite svårt med tölten men den sitter bättre och bättre ju mer vi tränar. 4 gångare. Bra med vilja. Lite sämre benkvalitet och benställning.
Skulle vilja ha en avkomma med mer resning, gärna som är lite högre i manken. Lätt för tölten. En blivande tävlingshäst efter stoet är det tänkt.
Några hingstar jag funderar på är:
Frami från Häringe
Oskasteinn frá Oddholi
Ægir fra Skeppargården
Har ni några förslag?
Det har jag redan kollat upp. Och dess hingstar har rätt bra på det. Alla har runt 8,0- 8,5 enligt islandshingstar och så satt jag även och kolla igenom hingststamboken igår kväll.freyja skrev:Jag tycker du även ska ha koll på benkvalite och benställning (eftersom du nämner det som svaghet på ditt sto), både på bedömningen av hingsten och även "glutta lite" på vad den har i blup på de punkterna.
Ta det nu inte som att jag skulle ha några negativa åsikter angående ovanstående hingstars ben och deras nedärvning ... det var bara ett allmänt råd.
Juvelflickan skrev:Frågar också er om ni har något tips...
Jag hade tänkt att betäcka mitt 12-åriga sto nästa sommar men är fortfarande inte helt hundra på vilken hingst jag ska välja..
Mitt sto är ganska liten och har fem fina och rena gångarter. Hennes bästa och starkaste gångart är passen och hon har även väldigt bra skritt. Tölten, traven och galoppen ligger väl på 6,0 på tävlingar ungefär...
Jag vill gärna att hennes avkomma skall vara ganska kraftig och även den med fem starka gångarter. Ska jag välja en häst som har stark pass eller blir det helt galet då?
Jag vil ju gärna ha en häst med speciellt stark tölt och trav för att det saknar mitt sto.
Har ni några tips?
Mina funderingar ligger på:
Gestur, Thor, Mökkur, Solfári.. Hmm, kommer inte på några fler nu.
Jag är otroligt tacksam för svar och funderingar!
Tack!
hatid skrev:Jag har inte hunnit uppdatera min hemsida än. Det kommer Han har mycket gott lynne. Ger mycket fina avkommor. Vill du veta mer om honom så får du maila mig.
Demon skrev:Tack för ditt råd Sambaengi!
Jag gillar frami med, sett några fina föl efter honom med restningen. Sen har jag ju även haft möjlighet att träffa både honom och Oskasteinn under en en tid. Och båda två faller mej i smaken.
Aegri vet jag inte så mkt om dess värre, men är ändå lite nyfiken på honom med.
Jag får helt enkelt fundera vidare! :smirk:
Juvelflickan skrev:Tack så mycket för detta svaret!
Det hjälper mkig mycket i mitt val, tack
Är det någon som vet hur Framis avkommor ser ut?
För tillfället lutar det mycket åt honom!
Tacksam för svar!
Juvelflickan skrev:Är det någon som vet hur Framis avkommor ser ut?
För tillfället lutar det mycket åt honom!
Tacksam för svar!
sambaengi skrev:De verkar vara enormt bra eftersom de är så förbaskat svåra att få tag i! Så fort någon blir till salu verkar de försvinna rätt fort! Var ett tag på jakt efter ett sto efter honom, men det var omöjligt att få tag i. Nu skall jag inte ha fler avelsston. Har minskat ner till inalles 4. Det räcker!