Val av hingst (på skoj)

Kaluna

Trådstartare
Inga planer alls i dagsläget men bara på skoj för att se hur ni resonerar :)

Väljer min sköthäst som exempel :)

Vad skulle Du valt för hings åt detta sto? Resonera hur du tänker :)
jag kan inte så mkt kring travavel men försöker lära mig, så jag petar in så mkt info jag kommer på, ni får gärna berätta om det är väsentligt
Är det ens en häst att ha i avel?

e. Turbo Thrust
ue. Messerschmitt
avelsindex: 108 0,76
idag 6år med 180 200 kr på kontot
rekord. 21,4m 16,6ak *15,2am 18,2al
segrar, 26%
plats, 46 %
6-3-3
Temprament mm, Snäll som ett lamm, lättlärd, lugn o fin i stallet och ute, lätt för att slappna av, arbetsvillig
på banan är hon fortfarande snäll men taggar upp sig, ger alltid gärnet på banan, blir het, behåller traven, "vinnarskalle", har aldrig släppt spetsen om hon tar den från start
DSC_2986.JPG

Vill ni veta något mer? :)

Sv: Val av hingst (på skoj)

För avel med vinstsyfte så duger hon inte. Men man kan nostalgiavla på henne utan att skämmas.

Tycker det är en fin märr med bra kvaliteer, och jag gillar verkligen messerschmitt som lämnar/de stenhårda hästar...för att behålla själv eller sälja ?? Vad ska det kosta ?

Mamman var ju en riktig hårding med nästan 900 000 på kontot o född 88 och har en del dugliga syskon...

såhär på rak arm med hingstar i normal prisklass skulle jag kanske rekommendera Super Photo Kosmos, Mr Pine Chip som exempel...Jag tycke märren var fin och har helt godkänd stam

Exteriört skulle jag ha letat efter en hingst med bra benställning, fokus på långa fina kotben, och bra vinkel på bogen, för att förhoppningsvis kunna plussa till det på en avkomma. Tycker också att hon är fin :)

Klart hon har i avelsboxen att göra om intresse finns. Däremot så kanske det inte går att sälja 1 1/2åring efter henne med vinst. Det är inte så lätt just nu.

Hur stor är hon?

kul med svar :) Som sagt inget alls planerat utan bara kul för att det är spännande med avel o stamtavlor *L*

Kanska för att behålla föl, eller för försäljning..
kul att du såg det som jag tänkt på också, KELLIE, bättre ben o vinklar!

Märren är 164, så gaska stor.

Prisklass är inte väsentlig, uten bara en god matchning som är intressant:)

Martha, varför valde du de hingstar som du nämnde? :)

Senast ändrad:

påminner om att det bara är för skojs skull jag startade tråden ;)

Inget speciellt...utan jag tycker det är ett par hingstar som lämnar ganska goda avkommor överlag

Hej! Minns ni mig?
Stally is back:)

Jag har valt Adrian Chip till min (ostartad p.g.a. skada) Varenne-Kickan Silvio märr. Dels för jag sett fina åringar efter honom. Och så gillar jag Adrian skarpt.
Han har högt avelsindex. Jag kunde ju valt någon billigare egentligen. Men ville verkligen ha en Adrian.

Att föda upp hästar gör jag för första gången i mitt långa travliv. Och inte för lönsamheten. Mer för jag tog chansen. Att en gång i livet föda upp en häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka