vaktlar/zebrafinkar

DarkInNight

Trådstartare
jag har 10 zebrafinkar i en relativt stor bur (60 djup, 180 hög, 150 bred), funderar nu på det skulle gå att ha vaktlar i samma bur?

jag läste någonstans ute på internet att vaktlar äter samma frön som zebrafinkar, och det skulle vara praktiskt om någon kunde äta upp allt spill som zebrafinkarna tappar när de äter. spillfinkar :devil:

jag har aldrig haft vaktlar men det skulle ge lite mer liv i buren att ha några djur på marken också. plus att jag får frukostägg :angel: (dock väldigt små).

vad tycker ni, skulle det fungera att ha vaktlar i samma bur som finkarna? självklart får de ett eget hus att gå in i, egen matskål utöver maten som finkarna spiller ner, och vatten. är en yta på 150x60 cm tillräckligt stort för 2-3 st vaktlar?

Sv: vaktlar/zebrafinkar

Vet i alla fall en som har vaktlar i samma voljär som bland annat zebrafinkar. Det verkar funka bra.

Det där med burstorlekar är jag dålig på, testa att kolla på Jordbruksverkets hemsida. Det finns en sökfunktion uppe i högra hörnet om jag inte minns fel.

är det dvärgvaktlarna du är ute efter i sånna fall? för andra vaktlar blir ganska rejäla ändå. Och dvärgvaktlarna ger ju knappast nåt man kan kalla frukostägg ;) dvärgvaktlar (kan inte så mycket om andra vaktlar) brukar funka bra med de flesta andra fåglar som är snälla. Och dit räknas ju zebrafinkar. Dom vill gärna ha mjölmask nångång ibland. Dom ruvar mycket sällan sina ägg, dom är inte direkt lätta att få tama men väldigt väldigt roliga att titta på. Tupparna galer, dom gör det gärna och ofta och gärna tidigt på morgonen :angel:

tack för tipset. ska gå in på jordbruksverket och kolla så vi kan ha vaktlarna på det utrymmet :)

japp. vi hade tänkt oss dvärgvaktlar, vilken sort vet jag ännu inte. måste läsa på lite mer :)

jo jag hade ju inte direkt tänkt laga mig en vaktel-ägg-omelett varje morgon ;) . men gulligt ändå att ha MÖJLIGHETEN att äta "hemmagjorda" ägg ngn gång :)

galer tupparna högt??
sambo suckade högt när han läste det :angel:

dom kinesiska dvärgarna är nog lättast. Sånna vi hade, jag skulle inte kalla det gala högt. Men tillräckligt för att väcka mig när jag låg i annat rum med dörren stängd, när man är vaken är det jättegulligt, när man sover, inte lika gulligt :p ungarna från dvärgvaktlar är stora som humlor, så du kan tänka dig äggstorleken. Men det ska visst vara en delikatess. Dom lägger ägg ganska ofta men det är ju inte varje dag direkt.

lägger till. Man ska helst hålla dom i par. Som jag har förstått det funkar det att hålla flera par om man har tillräckligt med utrymme men 1 par i varje bur är nog att föredra

Senast ändrad:

härligt att vakna en söndagmorgon efter en hård festnatt, när tuppen galer :devil:.

Nej då, lite galande borde vi väl kunna stå ut med. Finkarna kommer ju också igång på mornarna/tidig förmiddag med sitt "kvittrande". Många gånger jag har svurit åt dem, under den tiden jag bodde i en liten etta och hade fåglarna i samma rum som jag sov i.

Är vaktlar svårskötta? eller är de nöjda med att man städar åt dem och ger dem mat?
Jag har ingen annan fågelerfarenhet förutom mina zebrafinkar, och de är ju lättskötta. städa, ge mat och vatten :)

helt klart lättskötta, Men en aning ömtåliga skulle jag nog säga. Vaktlar får hemskt gärna för sig att dom kan flyga, det är dock helt uppenbart när du har sätt en vaktel försöka att dom inte kan flyga :D dom flaxar helt enkelt okontrollerat och använder närmaste hårda yta till att "landa" dom har en ganska ömtålig hals och bör därför inte hållas i för låga burar eller burar där dom kan riskera att "flyga" upp och slå huvet i taket.

Vi jagade våra vaktlar många gånger i lägenheten. Turligt nog är dom inte så smarta så när dom väl blir jagade tycker dom inte alls att flyga är nån bra idé. Vi gav våra finkblandning och mjölmask en gång i veckan ungefär. Vårt ena par var riktigt roliga, honan brukade dra hanen i vingarna när han inte matade henne tillräckligt fort :rofl: sandbad gillar dom!

Vårt ena par var riktigt roliga, honan brukade dra hanen i vingarna när han inte matade henne tillräckligt fort :rofl:
Hahaha! :rofl: girlpower. . .

buren är 1.80 hög så det borde väl inte vara för lågt i tak hoppas jag :D

hur stort ska ett sandbad vara? går det att bara ta en liten plastlåda och hälla i sand?? ska det vara sprecialsand ? (kanske går att fråga i djuraffären också . . )

tack för dina svar :)

Ja honan hade en jäkla pli på honom. Han fick vackert hämta maten och lägga den framför henne. 180 funkar nog bra dom håller sig ju mest på marken ändå, tror vi använde chinchilla sand men jag ska inet svära på det. Fin sand iaf, dom är ju ganska pyttiga så du behöver ju ingen stor bytta. Kan tillägga att kinesisk dvärgvaktel finns i flera olika färger. Vi har haft viltfärgade, gula och silver. Silver var överlägset finast enligt oss :love: dom lever ca 4-5 år

Låter som att du tyckte om att ha vaktlar :)

nu ska vi bygga om buren så att hela botten hamnar på samma plan, sen ska vi börja leta reda på lite vaktlar :banana:

tack för alla svar jag fått av dig :bow: det har hjälpt mig massor

ja dom har definitivt varit favoriter. Jag ska ha vaktlar igen när jag tycker jag har plats till det, dom är så himla roliga att titta på tycker jag.

Tänk på när ni letar att fråga lite om hur dom är kläckta. Dom allra flesta vaktlarna är i flera generationer kläckta i kläckare. Det är inte många vaktlar som ruvar äggen själva. Så vill man ha bebis vaktlar så bör man leta upp en självruvande "linje" tänk också på att om du skulle hitta en sådan linje och låta dom ruva fram bebisar själva så är det akvarium som gäller då det i princip inte finns nåt nät en bebisvaktlel inte kan ta sig igenom

Okej. självruvande vaktlar. Det ska jag alltså vara hård på när jag letar :).

Så de rymmer lätt de små, kan gissa att de är MKT små, -eftersom föräldrarna är så små i kroppen.

Nu har jag blivit riktigt sugen på att köpa vaktlar, ska nog försöka få sambo att engagera sig idag med att bygga om buren lite, så att jag kan börja kontakta uppfödare :D

sambon undrar hur de låter, piper de? eller har de andra konstiga ljud för sig?
iof, zebrafinkarna har ju lite egna ljud för sig, brukar beskriva deras läte som att de låter som hundleksaker :D

älskar zebrafinkljud :love:

nja dom snackar inte så mycket i förutom galandet. Och det är ju ganska gulligt (när man är vaken) ibland kan honorna också gala lite försiktigt. Dom är söta när dom galer. Tar i för allt vad dom är värda och sträcker sig så dom blir jättelånga. Det låter ganska likt en höns fast mycket mer dämpat.

Ja man ska nog vara hård om man ska hitta självruvande. Dom flesta bara lägger ägg och går därifrån. Ibland tar dom sönder sina ägg så dom är inte så smarta direkt. Ungarna är stora som humlor. Dom drunknar i ett vanligt fat (sånna man har till underfat till krukor) och många lägger därför spelkulor i faten när ungarna är små. Dom växer dock väldigt fort. Jag tror man får krossa finkblandningen till ungarna :eek: men jag kommer inte riktigt ihåg. Vi lyckades aldrig få fram några ungar

haha små som humlor. . . jisses så små! då förstår jag att man måste ha vaktlarna i ett akvarium när de fått småttinar, vad lätt det annars måste ha varit att råkat trampa på en "humla" om den tagit sig ut ur den vanliga buren!!

hmm det är lätt att sparka på dom vuxna med :angel: vi hade vårt par i ett stort akvarium och med tanke på deras svaga nacke hade vi en handduk över (i USA kallar man det "boinkproof the roof" :D ) honan tyckte det var jättekul att flyga och ett par gånger lyckades hon komma ut, bland annat en gång när jag försov mig och stressade upp på morgonen. Glömde kolla om hon hade rymt och öppnade bara dörren (bor i lägenhet) precis när jag skulle gå ut sparkade jag till något. Tittar ner och då sitter det en liten vaktel i trappen :o fick liiiite brottom att få tag på henne. Som tur är så är dom ju som sagt lite korkade och jag fick fatt på henne snabbt :rofl: hon levde ett par år till efter det så jag tror inte hon skadades av min "putt"

:rofl: så fick hon sig en flygtur med hjälp av dig då :D .
du har skrivit flera gånger att de är så svaga i nacken! är de mycket ömtåliga alltså? ska jag behöva oroa mig för att det ligger en död fågel i buren som brutit nacken helt hux flux?? jag har oerhört svårt för att hantera döda djur :o under hela barndomen fick syster ta och hjälpa mig om en fisk hade dött i akvariumet :crazy:

nej dom är ju inte så ömtåliga att dom bryter naken bara sådär ;) men just sånna saker som att flyga upp och slå huvudet i ett lågt tak (tex i akvarium) ska vara tillräckligt för att dom ska avlida. Sägs det iaf. Jag har ju aldrig varit med om det själv, annars tycker jag dom är ganska tåliga ändå. Dom är ju förstås små så man får vara försiktig. Men inte mer än med zebrafinkarna

så bra, då får jag hoppas på att de inte ska slå ihjäl sig då hemma hos oss! får se om jag kommer med bilder när/då vi har fått tag på fåglar. det blev ingen bygga-om-bur-bygge idag, men det ska inte vara så svårt. skruva upp reglar, skruva fast bottnen och sen fixa nya bottenlådor. det blir bottenlådorna som blir knepigast att få ihop. ska bara ta tag i saken så blir det nog gjort rätt snart :cool:. lite lat är jag nog också :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka