Vaktar ligghallen

C

Calle

Jag har två ston som jag tagit hem från olika ställen, till ny hage och lösdriftstall. Båda är rätt tuffa, men de har gjort upp och allt är OK. I hagen. Problemet är att det äldre stoet, som har tagit kommandot, vaktar ingången till ligghallen. De får även foder uppbundna i ligghallen. Det är inga problem att ta in dem i grimma och grimskaft och låta dem äta, men om man släpper dem tillsammans inne i ligghalen blir den ena utkörd och sedan hålld utanför så länge den mest dominanta damen befinner sig inne. Hur kan man bryta detta beteende? De har gått tillsammans i en vecka nu och ute är de mycket goda vänner. Ska man sluta fodra inne i ligghallen och fodra ute, kan man fostra bort det vaktande beteendet eller är det bara att överge lösdriften? Än går det ju bra, men om någon månad blir det ju värre. Någon som har goda tips?

Sv: Vaktar ligghallen

Ja, jag tycker du ska ge åtminstone grovfoder utanför ligghallen. Annars finns ju risk att den som blir bortjagad inte får äta lika mycket som den behöver samt att den kanske blir stressad när den väl är inne i själva hallen...*har varit med om detta och det är inte kul*

Tja, det kunde väl gå. Men det krävr ju dels ombyggnation och dels skulle väl ändå chefen springa runt avdelningen, om möjligt. Om inte det är möjligt att gå fritt är det ju inte längre någon lösdrift!

Jag kanske ska prova med det (att ge grovfodret ute). Så länge man binder upp dem när de äter har det dock inte varit någon fara för att hon inte ska få i sig maten. Och hon är inte så stressad heller så länge båda är uppbundna. Däremot är det ju taskigt att stå ute om det regnar under ej-utfodringstid...I min naivitet trodde jag att det skulle gå bra att ha dem uppbundna under utfodringen, men att det inte skulle behöva bli något problem i övrigt om man fodrar på betämda tider.

Jag tycker du ska fortsätta med att binda upp dom inne då dom ska äta. Om dom bara gått ihop en vecka så kanske man inte ska vänta sig så mycket. Vänta ytterligare någnon månad. Jag förstår att du vill att båda ska kunna stå under tak.
Hur stor är ligghallen. När man säger ligghall, så tycker jag det låter stort som ett ridhus, men det är det väl inte? Ibland kan det vara så att ligghallen är för litet och hästarna känner sig inte trygga där inne båda två (eller om dom är flera), och då kan det bli så att en "vaktar". Det man ochså måste tänka på är att ingången måste vara riktigt bred.
gulan fd.gulla

Jag skulle också göra som någon föreslagit, två avdelningar (avbalkning i mitten, alltså inte hel vägg) och så två ingångar. Då kan de stå 'tillsammans' men det blir svårare att vakta så någon inte kommer in. DÄREMOT kan de om de har fallenhet för det vakta så de inte kommer UT därifrån..

Jag har fått köra ligghallsterapi med mina. Unghästen åkte på däng därinne av inackorderingen och blev sen osäker på att vara därinne med någon annan häst, inklusive hennes mentor i livet - valacken. Och efter att ha gett det ett tag så de fick reda ut det själv och sett unghästen stå med bara huvudet i öppningen och kroppen utanför i ösregn medan valacken gonade sig därinne så började jag med 'terapi'.

Tog in båda, band upp valacken och lät stoet vara lös, och erbjöd godis. Klappade och kliade och var därinne med dem långa stunder. När unghästen slappnade av släppte jag valacken lös och fortsatte vara därinne men 'säga ifrån' om valacken blev för påflugen. Han har dock aldrig varit elak mot henne eller något, men det räckte att han gick mot henne för hon skulle fly fältet.

Helt enkelt ha en timmes MYSTID med bägge hästarna därinne dagligen. Tog ca 1½ vecka, sen hittade jag båda två trynandes där en morgon och sen slutade jag. Ser iofs fortfarande unghästen stå med bara huvudet inne där nu med, men nu vet jag att hon om hon vill går in.

Jag serverar dock sålänge fodret utanför.

Hur bred bör ingången vara? Och hur stort ska utrymmet vara? Ska precis bygga lösdrift men vet inte om jag ska gå efter måtten för gruppbox eller ligghall?

Hur fixar man till bra uppbindningsanordningar inne i ligghallen som hästarna inte riskerar att skada sig på? Tacksam för tips.

Har en unghäst och en gammal häst som jag ska bygga lösdrift till och vill försäkra mig om att den gamle inte äter upp kraftfodret för unghästen.

Jag har ingen aning om hur stor en lösdrift måste vara. Om jag skulle bygga en vill jag bara ha tre väggar och tak, så att känslan av stoooor rymmd och inte alltför djup. Runt 6meter x 3 meter kanske. (ett vindskydd beräknat för 2) Ska det vara som ett hus tycker jag att själva porten borde vara minst 3 meter gärna bredare.Om det bara är unghästar går det nog att ha lite mindre då dom sällan har dominansproblem, och samsas bättre än könsmogna hästar.
gulan fd.gulla

cafu skrev:
Hur bred bör ingången vara? Och hur stort ska utrymmet vara? Ska precis bygga lösdrift men vet inte om jag ska gå efter måtten för gruppbox eller ligghall?

Ska du ha hästarna ute dygnet runt eller mer än 12 h/dygn (då grästillväxt ej sker..) så är det en ligghall du ska ha ju så då får du gå på de måtten.

Ang ingång så har JAG en 'smal' (en häst i taget kan passera) men om jag fick drömma skulle jag ha en så STOR som möjligt, minst så att samtliga hästar i hagen kan passera samtidigt. Det bästa tycker jag är de som har en hel sida alt en halv sida då om den är stor som öppning. Så ingen häst nånsin kan bli 'instängd' eller inträngd där inne (eller stänas ute).

Hästar som står inne på natten..........ligger dom verkligen så mycket ute i hagen? Tex. dom som är ute 12h/dygn. Är det någon ny regel som säger att dom måste ha en ligghall då?
Att unghästar lägger sig lite då och då visst.........men äldre hästar som står i stall på nätterna, det ser jag mycket sällan.

gulan skrev:
Hästar som står inne på natten..........ligger dom verkligen så mycket ute i hagen? Tex. dom som är ute 12h/dygn. Är det någon ny regel som säger att dom måste ha en ligghall då?
Att unghästar lägger sig lite då och då visst.........men äldre hästar som står i stall på nätterna, det ser jag mycket sällan.

Speciellt ny är väl inte regeln, den borde ha nåt år på nacken ny, men det är ju relativt vad man menar med ny. Men går de ute 12 h per dygn elelr mer under den tid betestillväxt inte sker SKA de ha ligghall, enligt jordbruksverket, dvs djurskyddsfördordningar.

Kan tyckas som en IDIOTISK regel - JA! Och nej, de ligger inte speciellt mycket om de står inne den andra halvan av dygnet nej. Men, enligt reglerna SKA de ha möjlighet att ligga ner och att komma undan väder och vind. Och det ska alltså vara ströat, så om man tycker att det är regn- och vindskyddat i den där skogsgläntan de har så ska den ströas (och verkligen vara torr och i lä).

Men det är enligt mig (som har mina ute 12 - 16 h/dygn) en rätt puckad regel ja, fast det är ju till gagn för hästarna egentligen, men hur NÖDVÄNDIG den var kan diskuteras ja..

Tack för era tips! Jag har funderat en del och tror att jag ska ta upp en andra ingång i själva "ligghallen". Börjar med det, så finns det också möjlighet att dela av ligghallen med ett staket om det skulle visa sig behövas. Då skulle det bli som två ständigt öppna uteboxar, ungefär, och det borde väl vara tillräckligt revir för var och en?

Vad jag har förstått så ska man inte fodra inne i ligghallen. Just av den orsaken och sen nämnde ngn att den gärna används som toalett efter ett tag.

Jag ska själv bygga lösdriften klar i veckan och vi har placerat maten på kortsidorna utanför ligghallen så att vi kan ta tillvara på taket men att hästarna ändå inte kan äta inifrån. Dessutom kan det ju bli farligt om hästarna blir osams om maten och det blir våldsamt därinne.

Jag funderar även på ingången - hur många har ni? Man göra det möjligt för dem att ta sig in och ut oavsett vad en annan häst gör. Annars kan ju en häst bli instängd när den behöver fly från en annan häst. Antingen har man fler ingångar eller så har man en hel öppen långsida.

Vår lösdrift för två hästar är 9 x 4 m. Mindre skulle jag inte vilja ha. Vi har två öppningar på ena långsidan, de är 2.5 m breda. Det funkar bra, blir det oroligt finns det alltid en utväg fri för den lägre rankade. Vi fodrar just inte alls i ligghallen, grovfodret ges ute i foderhäck (förutom om det är riktigt kladdigt, då kan jag ge grovfodret inne ett tag, för att undvika att det blir upptrampat. Men hästarna samsas bra, så det är inga problem.). Kraftfoder ger jag inne i stallet i samband med ridning/visitation. Vattnet däremot finns inne i ligghallen i frostfri vattenkopp :love: .

Det behövs två ingångar till en ligghall. Speciellt om du tänkt låta dem ha det som sin vinterbostad. Det är också viktigt att en ranglägre häst kan ta sig ut om en ranghögre kommer in i hallen. Så ta upp en öppning till.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·
M
Hästvård Jag har ett 2-årigt sto som är född här på gården. Fram tills nu har hon blandat gått både på lösdrift men även stått uppstallad i mitt...
Svar
10
· Visningar
969
Senast: mollyrouge
·
Anläggning Funderar i väldigt många banor just nu och det finns både plan A, B och C:D En av dem är att ha mina 2 ston på lösdrift nästa vinter...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: Waern
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 673
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar