"vajande" häst

P

Pills

Jag har lite problem med min travare för hon "vajar" med baken hela tiden och vilar inte på stegen riktigt..
Har testat att trava över upphöjda bommar men hon vajar ändå.. nån som har tips på hur jag ska få henne att sluta att vaja med baken?

Sv: "vajande" häst

Jag vill inte skrämmas, men är hästen ordentligt undersökt och röntgad hos vet?
Sådär betedde sig min gamle herrer och han hade Birkelandsfrakturer (lösa benbitar), väldigt stora också.:cry:

Är hon helt frisk så an det ju bero på att det inte är så "naturligt" för en travare att vila på steget.
Själv lade jag mycket tid på muskeluppbyggande träning. Varmbloden behöver väldigt mycket muskelmassa för att fungera som ridhästar. Viktigt är att de inte, oavsett vad de gör med ryttare, tillåts "rinna" iväg obalanserade.
Ston är ju iregel lite längre i kroppen och för travaren som redan är lite längre än de flesta hästtyper, innebär det ju en väldig massa kropp som ska kordineras ihop.

Men idog träning och ridning med förhållningar brukar vara ett ganska bra recept på att så småningom få ordning på sitt varmblod.
Tycker du ska fortsätta med bomövningar, de är suveräna.
Upphöjda, bommar, bommar på böjt spår där du måste byta hästens steglängd beroende på om du rider ann bommarna där de smalnar ihop eller vidgar sig.

Hur länge har du haft henne?

Apo

ja hon har inte några lösa benbitar eller så för hon vajar inte annars.. sen så ska en equiterapeut komma å gå igenom henne snart..

Hon har rätt så bra kroppsform.. hon är inte lång, överbyggd eller liknande.. ser mer ut som en "ridhästmodell".. men hon har ju travarutseende ändå :p

en annan travare som ja känner vaggade lite i början han med men de har han slutat med nu va ja vet..

okej.. jo jag har haft funderingar på att rida mer med upphöjda bommar för att hon ska lära sig att vila lite mer på steget.. och även för att sluta vajja :p

hon låter även bara benen gå av sig själv i traven om man säger så hon liksom travar inte.. hon är lite lat av sig ;)

jag har haft henne i lite mer än ett år men har ridit henne i kanske ett och ett halvt..

Tja men även ston av ridhästmodell är ju lite längre i kroppen än en hingst, vart ska annars bebisen få plats:p

Varmblod behöver mycket arbete för att gå i balans och det är först när de gör det som de kan vila på stegen. Lät jag mitt varmblod bara trava på så blev han strax lång som ett snöre och benen bara vevade på.
Red jag däremot med förhållningar och hela tiden "gjorde saker" och krävde att han skulle bära sig så vajade han inte det minsta och kunde hyfsat vila på stegen. De är ju trots allt inte avlade för det och därför kan man inte jämför dem med halvblod.

Vi hade jättemycket övningar som pågick hela tiden i travarbete, öka och minska volt, skänkelvikning på volt, skäkelvikningar på diagonal mm. Det kräver dock att hästen kan komma till arbete i rätt form och vara balanserad. Det verkar var det som du borde fokusera på i första hand, för går benen bara av sig själv och det inte händer något, så har du ju inte aktiverat traven och kommit till ridning och då kan ju hästen omöjligt vila på steget.

Mycket arbete är det med varmbloden och det är inte troligt att jag någonsin skaffar ett igen. Har halvblod nuförtiden.

Apo

okej.. låter som bra övningar..
ska se om de blir bättre :)

hej! gå till www.levad.nu kolla markus ridhandbok del 11 där står det om vajande travare Lycka till med din häst!:)

hur länge har du ridit travaren i fråga? för tyvärr finns det ju ett problem med att omvandla travhästar till rena ridhästar, de har inte muskler för det och ofta är de väldigt stela i kroppen. Man kan därför inte kräva för mycket av dem på en gång.

jag hade lite gratis med min valack då han är kort i ryggen och har då lite gratis när man ska lära dem att faktiskt bära vikt på bakbenen och inte bara skjuta på, som de är avlade till. Mitt tips till dig är att skritta mycket, gör den riktigt stark i skritten. Träna på alla övningar du kan komma på (ex. öppnor, slutor, skänkelvikn, bak-framdelsvikningar o.s.v.) till hästen verkligen gör dem på rätt sätt, i form. Sen kan du börja trava och jobba på traven likadant som skritten tills den sitter där utan att hästen "bara travar på" som en travare verkligen kan göra. Mycket igångsättningar och nedtagningar. När hästen har lärt sig att bära vikt på bakbenen, då kan du börja tänka på galoppen...

sen är det klart att du inte bara behöver skritta hästen, men jag personligen tyckte det var helt kasst att låta hästen trava sin travartrav då jag försökte lära bort det. för min häst som nu är 16 år och har ridits sedan han var tolv har det tagit ända till nu för att han skulle lära sig riktigt att bära sig i alla gångarter, även galoppen. så det går att omvandla dem men det tar lång tid då den ska sätta helt nya muskler och sluta tänka travtävling. men det kan det vara värt, min gamla gubbe är nu en ren njutning att rida och börjar t.o.m. få lite shvung i sina rörelser :)

annars tycker jag du fått mycket andra bra tips också, det jag ville få fram var bara att man inte kan skynda på "omvandlingen" och inte kräva för mycket av hästen i början.

Mvh /pernilla

Min travare Lord

gosh jag älskar bilden du har som "visningsbild" på hans presentation :d :love: på honom och Cicci! passar otroligt bra i rött

har också haft en vajande travare men det försvann för snart ett år sedan tror jag

så jobba på du Pills ;) hon är ju på rätt väg redan nu när hon trivdes så mycket bättre med bettlöst

Fläng fråga.... :o

Är det Murray Hill Bold som ni har som typsnitt på hemsidan?

Med vajjandet - menar ni breddandet bak?

nej stilen heter vivaldi, iallafall den som står på hästsidan liksom. på knapparna är det en annan.

är det förresten Tina Joe du rider på? Henne såg jag en del när hon tävlade för han som hade min nuvaranda häst i träning var typ släkt med dem som ägde Tina, sen hade väl cicci henne på bete över en sommar också? jag kommer alltså också från västernorrland om du undrar!

Stall Smedjan skrev:
är det förresten Tina Joe du rider på? Henne såg jag en del när hon tävlade för han som hade min nuvaranda häst i träning var typ släkt med dem som ägde Tina, sen hade väl cicci henne på bete över en sommar också? jag kommer alltså också från västernorrland om du undrar!

Japp de e lilla Tina tokan :) jasså?! va kul.. hade sjalv vela sett henne på travet :d vem va de som hade din nuvarande häst då? tina har varit lite här å där :p jo cicci hade henne sommaren innan ja började hålla på med henne..

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
474
Senast: gulakatten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar