Sv: Vägrar stå stilla vid uppsittning
Det framgår inte riktigt om du vet varför hon beter sig som hon gör.
1. Hon blir stresssad av situationen och tycker att det är läskligt.
2. Hon har ont.
3. Hon är ivrig att komma iväg och är ouppfostrad
Jag har haft väldigt stora problem med att komma på på min nuvarande häst, och i hans fall berode det både på rädsla och trots. han är överlag väldigt tittig och lättstressad. När jag lärde mig den rätta tekniken för hur man böjjer en häst så började det att vända. Jag jobbade med honom varje dag,struntade i ridningen utan hoppade bara upp och ner, upp och ner. Första steget var att kunna sätta foten i stigbygeln utan att han bockade iväg, jag hoppade inte upp utan nöjde mig med det. Sedan började jag stå och studsa bredvid honom, slå och hänga på sadeln, för att slutligen häva mig upp och hänga över honom. När han var cool med det så började jag att gunga omkring, svinga högerbenet fram och tillbaka, slå på rumpan och vifta med armarna i luften. När det fungerade lade jag först upp högerbenet på rumpan, och låg ner över halsen på honom. Sedan tog jag över benet på andra sidan men fortsatte att ligga ner. Satt så en stund, hoppade av, och gjorde om allting igen. När han började bli lite säkrare gick jag vidare och började sitta mer och mer upprätt i sadeln, och ner det var okej så började jag hoppa upp på alla möjliga sätt, i alla möjliga miljöer och situationer. Hängde och klängde och hade mig. Idag går uppsittningarna klockrent, trots att man för 6 månader sedan överhuvud taget inte kom upp på honom, hur många medhjälpare man än hade.
tricket är att korta vänstertygeln och släppa högertgeln helt och hållet. ha inte kontakt med munnen, utan var bara beredd på att böjja henne mot dig om hon börjar snurra. vänta tills hon står still, klappa, och prova. börjar hon studsa då, stanna upp i rörelsen, och vänta tills hon står still. klappa, och avbryt/fortsätt. Avbryt inte uppsittningen för att hon börjar snurra, om du tex hänger över sadeln, stanna kvar där, håll i dig och böj henne så kommer hon ingenstans. gör sedan om samma sak igen tills det går bra, och fortsätt sedan.
Det viktigaste är att ta god tid på sig, dela upp uppsittningen i olika steg även om hästen egentligen inte är rädd utan bara ivrig, och lär henne att det är lika bra att stå still.