Vägrar stå stilla vid uppsittning

I

isola01

Hej!
Varenda gång jag ska sitta upp på mitt sto studsar hon runt, runt, runt. Måste ha någon som håller henne varenda gång jag ska rida, och det är ju inte alltid det är folk i stallet. Hon är så tittig, allt är så himla spännande varenda gång hon kommer utanför stallet och tittar på exakt allt annat och lyssnar inte alls på mig.
Är det någon som har ett bra tips på vad man kan göra?

Sv: Vägrar stå stilla vid uppsittning

Det framgår inte riktigt om du vet varför hon beter sig som hon gör.

1. Hon blir stresssad av situationen och tycker att det är läskligt.
2. Hon har ont.
3. Hon är ivrig att komma iväg och är ouppfostrad:angel:

Jag har haft väldigt stora problem med att komma på på min nuvarande häst, och i hans fall berode det både på rädsla och trots. han är överlag väldigt tittig och lättstressad. När jag lärde mig den rätta tekniken för hur man böjjer en häst så började det att vända. Jag jobbade med honom varje dag,struntade i ridningen utan hoppade bara upp och ner, upp och ner. Första steget var att kunna sätta foten i stigbygeln utan att han bockade iväg, jag hoppade inte upp utan nöjde mig med det. Sedan började jag stå och studsa bredvid honom, slå och hänga på sadeln, för att slutligen häva mig upp och hänga över honom. När han var cool med det så började jag att gunga omkring, svinga högerbenet fram och tillbaka, slå på rumpan och vifta med armarna i luften. När det fungerade lade jag först upp högerbenet på rumpan, och låg ner över halsen på honom. Sedan tog jag över benet på andra sidan men fortsatte att ligga ner. Satt så en stund, hoppade av, och gjorde om allting igen. När han började bli lite säkrare gick jag vidare och började sitta mer och mer upprätt i sadeln, och ner det var okej så började jag hoppa upp på alla möjliga sätt, i alla möjliga miljöer och situationer. Hängde och klängde och hade mig. Idag går uppsittningarna klockrent, trots att man för 6 månader sedan överhuvud taget inte kom upp på honom, hur många medhjälpare man än hade.

tricket är att korta vänstertygeln och släppa högertgeln helt och hållet. ha inte kontakt med munnen, utan var bara beredd på att böjja henne mot dig om hon börjar snurra. vänta tills hon står still, klappa, och prova. börjar hon studsa då, stanna upp i rörelsen, och vänta tills hon står still. klappa, och avbryt/fortsätt. Avbryt inte uppsittningen för att hon börjar snurra, om du tex hänger över sadeln, stanna kvar där, håll i dig och böj henne så kommer hon ingenstans. gör sedan om samma sak igen tills det går bra, och fortsätt sedan.

Det viktigaste är att ta god tid på sig, dela upp uppsittningen i olika steg även om hästen egentligen inte är rädd utan bara ivrig, och lär henne att det är lika bra att stå still.

Det finns bara två andledningar till varför din häst inte står stilla

1 det är nått som gör ont vid uppsittning

2 den har aldrig lärt sig att stå stilla vid uppsittning utan du eller någon annan har lärt hästen att vid uppsittning så skall man stressa.

Om det är ettan så gör du nåt åt det.

Tvåan kan komma ifrån ettan om hästen har haft/har ont innan men inte längre (smärta kan leda till stress)

Om vi nu har en häst utan smärta = inget att stressa för så.

1 börja med att hästen skall stå stilla i grimma och grimskaft (ha ett kommando för att stå stilla, jag själv har stanna) och om hästen flyttar på sig flyta tillbaka hoven, hästen skall kunna stå stilla någon minut i alla fall innan du går vidare till nästa steg.

2 Nu kan du göra det svårare för hästen genom att ha på sadeln och gå till väga som du gjorde med bara grimma och grimskaft.

3 Nu kan du ta på träset också men var lika noga med att flyta tillbaka hästens hovar om den flyttar sig som du har varit innan.

4 Dags att hoppa upp men gör det från någon ramp eller något som gör att du inte behöver sätta foten i stigbyggen vid uppsittning då stressen kan komma ifrån smärta vid uppsittning och du spar även på din och hästens kropp och på sadeln.

Kram

Ge henne en sockerbit från ryggen när du suttit upp. Efter några gånger kommer hon att stå still och vänta tills hon fått sin sockerbit. Fungerar på de flesta hästar.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama