Vägrar göra ifrån sig ute..

Androgyn

Trådstartare
Min familj fick för en vecka sen hem en tio månaders tikvalp (airedaleterrier) för att passa i ett par månader för att vår egen hund ska åka och få valpar.
Tikvalpen som vi fick hem har tidigare endast bott på kennel på landet i Skåne tillsammans med sina syskon och har i princip inte sett något annat än deras trädgård. Hon har inte koppeltränats annat än att gå i koppel ett par minuter åt gången och träna på att "gå fint".

Vårt problem med henne är att hon, sen hon kom hem till vår lägenhet, inte tycks vara rumsren längre. Hon kissar och bajsar på mattorna här inne, och gör knappt ifrån sig ute över huvudtaget. Under de första dagarna hon var här hade vi även hennes mamma (som nu är på kenneln för att valpa) och tackvare att vi gick med dem samtidigt kissade hon ett par gången och bajsade en gång när de var tillsammans. När mamman åkte i måndags har detta dock gått helt åt skogen. Valpen har inte kissat eller bajsat EN ENDA GÅNG ute, utan har bara gjort det inne. Det verkar det som om hon försöker undvika att göra ifrån sig över huvudtaget, eftersom hon kissar max en gång per dag och bajsar endast i nödfall. Hon äter och dricker inte heller så bra, utan det verkar som att hon undviker det för att slippa göra ifrån sig. :crazy:
Hon verkar också allmänt ängslig och är väldigt känslig för ljud, trafik osv.

Jag har läst mycket om det här med rumsrenhet, valpar och hundar som omplaceras osv, och det verkar som att detta inte är ett alltför ovanligt problem. Det jag har kommit fram till är att hon beter sig såhär för att hon inte känner sig hemmastadd här än, och att hon gör inte ifrån sig ute för att hon inte vill markera på någon annans revir (?).

Vi har prövat det mesta för att försöka få henne att kissa & bajsa ute, men utan resultat. Vi har prövat att stå och nosa på samma ställe, bara gå i närområdet, haft henne lös på gården (hon kan egentligen inte gå lös så därför endast på gården), långa promanader, korta promenader men inget fungerar. Hon nosar och så, men sen så gör hon aldrig något utan går iväg. Hon har idag bott hos oss exakt en vecka och inget verkar gå åt rätt håll.
Vad ska man göra? Hur länge kan det ta innan hon börjar bli hemmastadd här?

Sv: Vägrar göra ifrån sig ute..

Jag skulle vara kvar ute (och då gärna typ stå på samma ställe eller bara röra sig lite) tills hunden gjort ifrån sig. Då hade jag berömt massor (godis!) och gått in.

Snart kommer hunden lära sig att hon inte får komma in innan hon har gjort det hon ska och hon kommer också lära sig att hon får godis när hon kissar/bajsar.

Inne får ni vara noga med att inte ge henne chansen att göra ifrån sig. Håll koll på henne och ta ut henne ofta!

Då hund(kraken) enbart gått i hundgård/på egen tomt i hela sitt liv så törs hon helt enkelt inte göra ifrån sig ute nu då hon kommit till nytt ställe där det finns främmande hunddofter.

Det blir till att göra som med små valpar - vänja hunden vid utelivet och dess dofter och gå till en och samma plats (gärna där det inte går mycket hundar).

Hoppas det släpper så småningom, men för hunden är det nog ganska läskigt att kliva in på andra hundars territorium och det är så man får tänka.

+ russinbulle

Tack för tipsen. Ja vi får fortsätta som vi gör då, passa henne hela tiden inne. Ja, det här med att stå på samma ställe kräver verkligen tålamod men det är väl bara att kämpa på antar jag. Så typiskt att det är så dåligt väder idag också!

Kanske det kan hjälpa om ni tar ut en nersmutsad matta och låter den ligga nånstans ute där hon får ha toa, så att hon känner lukten? Fast hon kanske inte ska få lov att sätta sej på mattan igen, men i närheten.

Ingen matta utomhus. Det kan bli negativt på 2 sätt. Antingen sätter hon sig på mattan, och då är det lättare hänt att hon missuppfattar och gör det inne också. Eller så måste ni stoppa henne när hon kissar/bajsar på mattan utomhus, inte heller bra. Ni vill ju att hon ska göra ifrån sig ute.

Det bästa är att gå till samma ställe, precis som någon föreslagit, så att hon får göra ifrån sig på samma ställe hela tiden. Beröm i massor och godbit när hon gör rätt. Ta ut henne så fort hon har sovit, ätit eller lekt en stund. Det kommer att lossna om ni är konsekventa och väntar ut henne tills hon har gjort något ute och fått sitt beröm/godis. Man gör alltså på samma sätt som med en 8-veckors valp. Fast detta är lite svårare eftersom en 10 månaders valp kan hålla sig och det kan inte en 8 veckors. Håll koll på henne inne och se hur hon brukar bete sig när hon är nödig, t ex går runt-runt med långa steg eller smyger undan. Då är det lättare att ta ut henne vi rätt tidpunkt.

Att hon är ängslig är inte så konstigt om hon bara har sett uppfödarens hundgård/trädgård. Detta är ju helt nytt för henne, både inne och ute och även nya människor som inte gör på samma sätt som de hon är van vid. Det finns något som brukar kallas spökålder, brukar infalla någon gång mellan 6 och 18 månader. Det innebär att vissa nästan kan vara rädda för sig själva. Det brukar bli bäst om man ignorerar, låtsas som om man inte märker det, eller eventuellt skojar till det lite beroende på vad de reagerar på. Om det är ute så ska man låta det ta sin tid och låta dem gå fram och hälsa på det de tycker är "farligt". Helt utan tvång givetvis, locka med godis eventuellt och så kan man själv gå fram och "klappa på" det de reagerar på om det är ett föremål. Man får absolut inte visa om man själv reagerar negativt, och aldrig visa att man tycker synd om hunden. Om man själv blir rädd när någon t ex slår i en bildörr så får man inte kommentera det på ett negativt sätt. Tappar man t ex ett grytlock inomhus och hunden far iväg så låtsas som om inget har hänt och låt locket ligga kvar, förr eller senare kommer hunden att lukta eller trampa på locket och då berömmer man och ger eventuellt godbit.

Senast ändrad:

Tack så mycket för tipsen! Vi har jobbat på de senaste dagarna och det tycks gå framåt. Hon är mycket mer social mot oss, leker och vill gosa inne, hon äter och dricker bättre och det börjar även gå bättre ute. Hon är inte lika osäker, och hon har faktiskt kissat och bajsat ute de senaste dagarna utan olyckor inomhus! :laugh:

Det enda som bekymrar mig lite är att igår när hon kissade på kvällen, (första gången på hela dagen, hon tycks bara göra det en gång/dag) så kom det en väldigt lukt efter att hon var klar. Det luktade verkligen som gammalt urin. Inte konstigt egentligen då hon inte hade kissat på lite mer än ett dygn, men ändå. Förhoppningsvis kommer hon börja kissa fler gånger om dagen framöver!

Förmodligen har hon druckit för lite de senaste dygnen så att urinen var väldigt koncentrerad. Försök locka henne att dricka mer. För att kolla att hon inte är på väg att bli uttorkad så lyft lite i nackskinnet rakt upp. Om det står kvar uppe eller går tillbaks väldigt sakta så är hon för torr i kroppen. Försök locka henne att dricka mer. Ett sätt är att hälla lite vatten på fodret precis innan hon äter, ett annat är att koka upp lite kött/köttfärs i vatten så att det blir ett slags buljong fast utan salt. Om hennes mage klarar mjölk så prova att hälla i ett par matskedar mjölk i vattnet en gång om dan. Lägga godisbitar i vatten kan man också göra när man tränar eller leker. Att kissa en gång per dygn är alldeles för lite.

Vi hade samma problem med vår valp även om han var uppfödd i ett hem. Kissa ut gick någorlunda men bajsa...det gör man inne. Nu först när han är över 6 månader börjar han förstå att man även gör nr 2 ute. Vi torkade upp och gick ut, torkade upp och gick ut...
En sak, aldrig mer mer valp på vinterhalvåret!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka