E
ekran
Hej! Jo, det är så att jag har en varblodsvalack på 12 år. Han reds nästan inte alls i somras och har varit igång igen nu i ca 3-4 månader. Jag började givetvis sakta med bara skritt väldigt länge och ökade sedan på och nu rider vi som vanligt. Han har alltid haft det lite svårare för höger galopp (som travare ofta har) men den har varit rätt ok ändå..lite hackig ibland. Har ända sedan jag började rida honom (ca 2 år sedan) märkt att han är lite "sned" men har inte tänkt på det så mycket eftersom jag bara tänkt att han är olikmusklad. Men när jag nu skulle galoppera på banan för första gången igen efter sommarens vila så vägrade han fatta höger galopp (har bara galopperat i skogen hittills och där fattar han vänster av sig själv). Det kändes som att han inte kunde. Testade på den större banan och det var samma problem. Höger galopp gick hur bra som helst. Nu undrar jag vad detta kan vara? Är han bara stel eller har han kanske nån låsning någonstans? Vad rekommenderar ni att jag ska göra? Har funderat på en massör, men det kanske inte hjälper? Finns det någon annan metod...kiropraktor kanske Eller är det bara det att han tycker att det är jobbigt med höger galopp och därför vägrar. Han verkar ju inte ha onst annars och utrustningen passar bra och sitter som den ska. Tacksam för svar