Vägrar dricka ur uppvärmt vattenkar

lotols

Trådstartare
Vi har tre islandshästar i stallet som i år har fått ett lyxigt uppvärmt vattenkar i hagen. Alla tre vägrar dricka ur det. Vi håller det väl rengjort så det är inte det som är felet. Alla tre dricker sitt vatten när de stallas in för natten. Dock ute i hagen äter de både frukost och lunch utan att dricka... Jag blir orolig att de får i sig för lite vatten.

Först trodde jag att det var en vanesak, men nu har de haft karet i flera månader varav två månader polarvinter.

Någon som har talas om något liknande eller har något tips?

Sv: Vägrar dricka ur uppvärmt vattenkar

Det kan inte vara sa att en svag elstrom tickar i vattnet? Det har hant har med vara (som iofs ar av annan modell men anda..). Vi luskade ut det for vara pojkar vagrar inte dricka - de borjar sla pa vattenhoarna om det ar nagot fel. >.<

Du kan testa att halla lite appeljuice i vattnet for att gora det "smakligare" - vid det har laget ar det nog en vana att inte dricka ur karet. Skulle inte oroa mig nagot enmort att de inte dricker ute - troligen ater de sno om de ar torstiga (inte sadar Jaaattebra kanske, men latt hant nar det ar mycket sno ute..) Min ena folunge kakar garna sno, fastan hon har mer vatten an hon kan dricka (latkorv i hennes fall - kaka ho - ta en tugga sno - kaka mer ho istallet for att ga heeela langa 15 metrarna till vattenhon).

Säger som dom andra, det kan vara så att dom känner av elen... hästar är superkänsliga för det och det vore inte första gången det hände!

Prova ställ ett vanligt kar med vatten en bit ifrån och försök hälla på varmvatten då och då för att "simulera" det tempererade karet och se om dom dricker ur detta.

Jag har en bekant vars hästar drack dåligt med uppvärmt.
Hon provade att ställa kallt vatten vid sidan och det tog slut med en gång.
De valde alla gånger att dricka kallt vatten i stället för varmt

Kan vattnet vara för varmt?

Men det kan oxå vara strömen.
Vissa hästar tycker inte alls om att passera elskåp, inte för att dom tycker det ser ut som en sabeltandad tiger utan för att dom känner av späningen.

Kram

Tack för svaren. Jag har också varit lite inne på att det har med ström/spänning att göra, men det är ett riktigt vattenkar från Th*r*obar så det borde inte vara möjligt. Äppeljuice har vi testat och då händer det att de dricker nån enstaka liter, men verkligen inte mycket och inte varje dag.

Tack för svaren. Jag har också varit lite inne på att det har med ström/spänning att göra, men det är ett riktigt vattenkar från Th*r*obar så det borde inte vara möjligt. Äppeljuice har vi testat och då händer det att de dricker nån enstaka liter, men verkligen inte mycket och inte varje dag.

Min kompis hästar drack mycket mer ur Thermobaren än vanliga. Skulle ändå kolla upp elen för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka