Vägrar äta själv

Elina8

Trådstartare
Hej!
Jag har en lite konstig fråga. Har en katt på 4 år som är helt frisk och fin och snäll på alla vis. Han är tillgiven och gosar gärna i knät, men hyfsat självständig, behöver inte vara i närheten hela tiden.
Han har däremot en jobbig vana som jag irriterar mig lite på. Hans matskål står i köket och när han är hungrig så kommer han och sätter sig på golvet framför mig och jamar (oftast när jag sitter framför tv:n i eller i sovrummet, båda rummen i andra änden av huset). Och har slutar inte förrän jag följer med honom till matskålen och ruskar lite på den!
Varför gör han så? Jag kan inte minnas att han gjorde så som kattunge. Utan detta är något han börjat med det senaste halvåret (tror jag?). Kanske ska tillägga att vi skaffade en andra katt för ett och ett halvt år sedan.
Kan det vara någon flockinstinkt att han vill ha tillåtelse av "ledaren"? Har ingen aning. Någon som har sett liknande beteende? Eller vet vad det kommer sig eller vad man ska göra för att få honom att sluta?

Detta är vad jag försökt med:
- Följa med en liten bit, men han ger sig inte, kommer bara tillbaka och jamar på mig.
- Bära honom fram till matskålen och sedan gå tillbaka en bit och försöka få honom att gå sista biten själv. Du stirrar han bara på mig och jamar igen.,
- Ignorera honom (speciellt på morgonen när jag ligger och sover) men han är envis och kan jama på i en kvart, då tröttnar jag.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

(Det blev visst lite långt:o)

Sv: Vägrar äta själv

Nja, flockinstinkt är det inte, katter är inte flockdjur.

Jag tror så här: antingen tror han att det "ingår" i matrutinen eller så tycker han att det är mysigt med uppmärksamhet och sällskap.

Min ena katt har haft liknande grejer för sig. Han är ett matvrak av stora mått men ändå vill han ibland att jag antingen ska handmata honom (!) eller att jag ska klappa honom medan han äter. Han tycker att det är mysigt, helt enkelt.

Vill du få honom att sluta, gör inte som han säger. Om du inte svarar på hans signal kommer han att äta själv till slut.

(Katter är lite knäppa ibland:love:)

hehe, okej. Jag får försöka stå på mig. Men jag förstår inte varför han gör det för han äter ju själv när jag inte är hemma, det vet jag ju. Och nu det senaste har han lärt sig att jag inte reser på mig om han sitter i hallen och jamar, för då vet jag att han vill ha mat. Men om han däremot sitter vid dörren och jamar så reser jag mig varje gång för då tror jag att han vill gå ut. Så nu sätter han sig vid dörren och jamar, jag reser mig och går till dörren, när jag kommer fram vänder han och springer ut till köket, följer jag inte med stannar han eller vänder och jamar lite till på mig!

Han e inte dum, fast jag blir irriterad på honom. Jag är glad att huset inte är så stort.:angel:

Kan vara så att dom vill "döda" maten först .
Så när du ruskar på den är den alltså "levande".

Hunden är så.

:rofl: Sådär gör min katt oxå, fast på nätterna:devil: Orkar bara inte med att bli uppjagad vareviga natt så hon har nu för tiden en matskål vid sängen:crazy: MEN hon väcker mej ändå som för att säga till att: nu äter jag, matte sen går hon snällt därifrån. Min katt har en mycket väluppfostrad matte:banana:

Vad omtänksamt av henne, jag menar måltiderna är ju de viktigaste stunderna på dagen/natten. Tänk om du hade missat det!!:eek::p

Katter är ju väldigt mycket som barn, dom kör med en o testar var gränsen går. Min lille katt vill hemskt gärna ha mat före klockan sju, alltså före väckarklockan ringer, men jag ger mej inte, inte ens fem minuter före sju, och efter en tids tålamod (både hans o mitt) så verkar han fattat: jag går inte upp förrän klockan har ringt! Så man kan alltså uppfostra en katt, man måste bara vara konsekvent!
Min andre katt går alltid till matskålen o äter lite när man klappar honom! Så jag anar att även för katter är mat och äta en "social grej", precis som för oss människor många gånger! Din katt verkar vara en "kombination" av mina två...Mitt råd är att du bestämmer när det är ok för dej att gå upp o ge katten mat, o gör det enbart då. Om han "tjatar" för mycket så får du väl stänga dörren (det gillar inte mina katter, aj, vad jag är dum då..).

Jag vet inte, jag måste inte alltid skaka på den. Jag började nog göra det för att han skulle tro att jag fyllde på mat. Han gillar ny mat!!:p

Nu har jag börjat med en ny teknik som faktiskt funkat tre gånger av fyra. Jag lägger mig platt på golvet!!:angel: Och så fort han kommer i närheten drar jag till mig honom och gosar allt jag bara kan, då blir han sur och går ifrån mig. I början kom han tillbaka men ganska snart fattade han att jag inte tänkte ge honom mat utan att jag bara ville GOSA:love: :love: :love:. Han är gosig av sig annars, men inte på golvet, och speciellt vill han inte bli fasthållen när han vill ha mat.
Hehe, jag gör allt för att reta upp honom och det har funkat rätt bra. Han blir skitsur på mig och går iväg själv.Väldigt trumpet dock.
Men sen efter maten kommer han och sover middag i mattes knä!!:love:

:rofl::rofl::rofl:
Vilka sköna djur dom är:banana:
Om jag försöker att låtsas sova när hon kommer in till mej så har hon massor med knep å få liv i mej. Puttar ner allt på på sängbordet, petar mej i näsan med både morrhår å klor och så skriker hon nåt vansinnigt. Helt galet hur dom kan komma på allt:idea: När hon är som värst så går det ju bara inte att låtsas sova vidare, eller???

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hoppas på uppehållsväder i eftermiddag. Permon på laddning, spinnande katt i knät... Jag ska ta en sväng mot Hovsta i em (utan...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama