Vägrar äta butta

gicageli

Trådstartare
Hej,

Min häst har aldrig fått butta innan och nu vägrar han äta det. Jag har blandat i det i hans betfor och havre. Någon som har tips på hur jag ska få i honom det?

Sv: Vägrar äta butta

Man bör absolut undvika att blanda buttan med maten och ge i krubban. Det kan göra att hästen blir matvägrare för lång tid.

Ta hellre en lagom stor spruta, ex 20 mL, klipp av toppen, drag ut kolven, lägg i lite äpplemos, häll i buttan, blanda, fyll upp med äpplemos. Ge sedan hästen direkt i munnen. Ett alternativ om hästen inte kan äta äpplemos eller annat sött, blanda buttan med vatten i stället.

Blanda ut med vatten, dra upp i en spruta så du kan spruta in det direkt i munnen.

Eller be veterinären om något annat liknande. Min häst fick butta för en tio or sen, det var till slut nästan omöjligt att få i henne det, då fick vi metacam istället.

Aldrig slabba med butta i mat. Aldrig slabba med karenspreparat ö h t. Det ska vara full kontroll när dessa ges.

Lös i vatten, dra upp i spruta och ge i munnen direkt.

Hej!

Min förra vägrade Metacam också. Henne fick man spruta oavsett medel (butta, metacam, finadyne).

/Lavinia, sprutar alltid, blanda i maten gör ju bara att hästarna vägrar äta.

Jag föredrar sirap med en gnutta vatten för att det ska fastna i munnen som pastan. I spolspruta .. förstås.

Jag trodde alla slutat med butta, och gått över till metacam.

Bara att läsa den andra tråden om butta lite längre ner för att inse att det inte är fallet...

TS: Om det inte fungerar med spruta hade jag också bett veterinären om något annat (eventuellt bett om något annat direkt...)

Tyvärr blev min misstänksam mot sprutor också, det var väldigt besvärligt att avmaska henne i flera år.

Jag tycker det är hopplöst med butta. Har blandat upp det i smaksatt hälsofil för att överhuvudtaget få i hästen. Kör alla gånger hellre på metacam om möjligt.

Brukar "träna" hästarna med enbart äpplemos för att det bara ska bli en positiv upplevelse med spruta i munnen. Jag tränar ett par dagar innan avmaskning tills hästarna tar sprutan självmant och så kan man gärna göra likadant efter avmaskning.

Mm det var veterinären som sa jag skulle göra så. Han har inte fått butta innan utan bara metacam. Tack för tipset. Ska köpa spruta sen!

Pratade med vet och hon vill helst att han får just butta och inte metacam pga rörelsestörningen han har. Jag ska testa med spruta..

Mina äter om jag blandar rejält med Proviva i maten! Jordgubbar eller Nypon uppskattas mest! Har inga tävlingshästar i stallet och har aldrig haft en häst som matvägrat!

Jag häller ner pulvret i en spruta (som inte har för smal pip) och blandar med lite ljummet vatten (inte kallt - då löser det sig inte), skakar om och sprutar i munnen. Funkar fint på mina hästar i alla fall. :)

Det som har funkat för min del har varit att blanda proviva blåbär med buttan och sedan använt en spruta. Har inte haft några problem med att få i dom det då. Har även fått blanda butta med smör och brett på knäckebröd som jag gjort till "dubbelmackor" till en väldigt kinkig liten dam.

Vissa individer svarar bättre på butta än metacam. På många hästar är även buttan effektivare vid problem i hovarna tex fång.

Det enda som hjälpte på vår fånghäst var Qaudrisol.

Men det är väl som med mig. Har jag huvudvärk hjälper vare sig Alvedon eller Ipren. Då är det bara Treo som har effekt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Smultron
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka