Vagnar för C-D ponny??

C

citronen

Vad gäller på tävling angående vagnar till C-D ponny kat.??

får man köra med enaxlat även i maraton eller måste man ha 2-axlat?
vilka spårvidder är godkända? Vad gäller angående bromsar?? Något annat man ska tänka på???

Någon som kan svara på dessa frågor???:confused:

Sv: Vagnar för C-D ponny??

Du får köra enaxlat, typ rockard. Sen är ju inte en allt för hög vagn att föredra då tyngdpunkten hamnar för högt upp och ni lättare välter. Du måste inte ha broms men är jäkligt bra att ha om du har möjlighet. Jag tror att den måste väga minst 90 kg. I maraton ska en tvåaxlad vagn vara minst 125 cm bred, enaxlat(rockard) är det 115 (om det gäller även för annat än shettis...) men även där är 125 cm ett bra riktmärke. Men giggen tror jag ska vara bredare...Ska du bygga själv? Vilken typ av vagn har du tänkt dig?

okej..

jag har en rockard nu men med bilhjul/axel som ska bytas hjul på osv. hade bara funderingar på om man fick tävla med enaxlat eftersom jag inte tror jag sett det någongång på mer än A-B möjligtvis C ponny....

själva vagnen är i mkt bra skick men som sagt ska hjulen/axeln bytas och svängel på osv... tänkte mest om det är värt att lägga pengar på att fixa iordning den jag har, :confused: eller om man skulle vänta å spara pengar för att ha råd med typ en maratonvagn (vilket kommer köpas in i framtiden om jag fastnar för å tävla körning, har än så länge endast groomat) finns inte så mkt pengar när man pluggar och vill gärna tävla redan i år i lättare klasser...

känns som om det inte är fel att fixa den jag har då... :bump:

Hur mycket tror du det går på att fixa den du har då? De kan ju vara bäst att göra det när du "provar", sen har du ju en finare rockard att sälja senare om du ska "byta upp dig". Det går bara bra att köra med rockard även med större ponnyer men du får ju inte samma smidighet i hinder som med maratonvagn, men i början gör det ändå inte någon stor skillnad. Lika bra att köra med den du har tills du och hästen fått in vanan och rutinen då du har nytta av maratonvagnen.

det kommer troligen gå på några tusenlappar för det är inte jätte mkt som ska göras... och du har ju rätt i att man kan sälja den sen och få mer pengar än vad jag hade fått om jag sålde den nu :idea:
tror att den får duga nu i början iaf! ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: Solis
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar