vagn till b-ponny, börjes vagnar?

Gullan86

Trådstartare
har börjat och funderat om ja ska kanske köpa en helt ny vagn och sälja min gamla specialbyggda som hästen växt ur endel och som ska byggas om vet inte om det blir för krongligt och det smartaste är att köpa en ny/annan...hm.

tänkte mellan dessa vagnar vad tycker/vet ni om dessa:
(börjes vagnar båda två passar de en islandshästhäst på 126-130?)

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6209.jpg
en swinger kostar 4775

6207.jpg
och rockarden kostar 4500 ganska lika i priset alltså.

jag vill gärna ha ryggstöd så ja slipper va rädd att ramla bakåt och slippa hålla mig i hästens mun...
men är den swingers verkligen hållbar? värd sitt pris?

någon annan vagn ni vet som kanska t.o.m är bättre i samma prisklass?!

all hjälp är bra hjälp:bow:

Sv: vagn till b-ponny, börjes vagnar?

okej nu blev inte båda bildera synliga men ja hoppas ni fattar att det mest handlar om gärmförelsen mellan de två.

Hej hej!
Jag har en swinger-rockard, likadan som återfinns i Börjeskatalogen, och hästen gillar den!
Enda minuset är att avståndet mellan säte och golv (kallas det här utrymmet för sittbrunn..?) är lite kort, så jag sitter rätt ihopkrupen när jag kör, men sen har jag ganska långa ben också! :rofl:
Sätet är jättebra! Mjukt mot ryggen också..! :)
Hoppas att det hjälper dig lite!

tack så jättemycket för ditt svar kul att höra från nån som har den vagnen vad är det för häst du har ponny eller? verkar den passa i höjd och sådär?

tycker du den fjädrar bra och är prisvärd då? verkar den stabil trots att den är öppen?.

tack ennu en gång för dittt svar.

Men är det inte lika bra att köpa en med svängel och hela kittet när du ändå ska köpa nytt?

hm jo men har du nåt bra tips på en vagn i den prisklassen med hela kittet?

den vagn jag har nu har allt upphjöd sits bakselefästen + svängel men den behöver som sagt fixas lite efter svängeln är för rak och vagnen lättar i däckeln.

men ja tänkte är det så himla svårt att sätta dit en svängel på börjes vagnen då e ju massa människor här som gjort det väl?!

och så bakselefästen finns det på swingersen lr?

Vad jag vet så har ingen av Börjes vagnar bakselefästen.

Det är travrockarder helt enkelt. Inget fel med det, det är fina och prisvärda vagnar men kanske inte gjorda med tanke på körning KÖRNING så att säga... Du sitter lågt i dem och jag skulle nog inte satsa på en sådan om jag vill hålla på med den klassiska körningen. Skacklarna är ju oxå fasta (i längd alltså, har jag för mig iaf) och hur vet du om balansen blir bättre i ngn av dessa vagnar i jämfört med den du har idag? Å så är det ju inte helt kul att behöva börja svetsa dit bakselefästen och fixa svängel på en ny vagn... Fö tror jag nog att det är OK vagnar till det priset men kanske inte till körning som sagt. Tyvärr vet jag heller inte ngn som säljer en vagn med "hela kittet" till det priset... Det är svårt det där... Har själv beställt från DO men då blir det ju lite mer pengar förstås...

Hoppas att du hittar ngt som du känner dig nöjd med så att du inte behöver börja leta igen direkt. Ibland är det bättre att vänta tills man fått ihop sina stackars pengar, men jag vet hur knepigt det kan vara, tro mig... :smirk:

Lycka till iaf!! :)

//M

Nej, sen använder man ju inte baksele inom travet, eller?!
Jag menar, då vore det ju ologiskt om det fanns bakselefästen på Börjes vagnar :p

okej nej det har ni rätt i men en swinger det är väl endå inte en travhästvagn? jag har då aldrig sett en travare springa med en sån vagn...jag tror därför att det är böjres billiga svar på en "kör" vagn dock med inte så jätteupphöjt säte (bara lite lägre än det jag har o ja ser nu gott och väl över hästen som är liten).
eller bakslefästen + svängel varför den nu inte har det fattar jag då inte.

hm ja lägger in en bild på min vagn så får ni säga va ni tycker.

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584016.jpg
hästen drar vagnen dock i uppförsbacke men där ser man att ja måste sitta sådär för att vagnen inte ska lätta.

alltså vagnen passar säkert perfekt om jag sätter ner den på det låga "vanliga" höjden som man har när man kör med loksele men ja tycker inte att hästen kan röra sig optimalt när det stör så mkt där nere.

är det börjes som säljer några slags snabbkopplingar för lokselar där man kan ha skaklarna på ett högre läge utan att hålla på med egna uppfinningar:angel: ?

och nej jag vet ju inte om dessa från börjes kommer att vara bättre avvägda men då får ja helt enkelt ta med hästen ner till vår stuga (tingsryd)och låna hem en vagn o prova går ju inte på nåt annat sätt. eller be dom mäta.

en sak man direkt ser är ju att min vagn har sitsen byggd "bakom" och börjes vagnen(swinger) har sitsen byggd "på" så att säga så min ger ju aoutomatiskt vikt bakåt uppåt.

vagnen:
640975.jpg

allt är ju jättefint och bra med den igentligen men den har ingen stötdämpning eller mjuk sits heller...hm tror ni det går att fixa stötdämpning på denna annars?.
ja menar ska man hålla på o krongla så så e de ju enklare o sätta dit svängel o bakselefästen på börjes vagnen.

ge mig gärna lite tips på andra bra vagnar under 10 000kr. helst under 5000kr med så kan ja se skillnaden på kvalite m.m.

har ni nåt tips på att avväga om vagnen så den inte lättar då?

Álin skrev:
Nej, sen använder man ju inte baksele inom travet, eller?!
Jag menar, då vore det ju ologiskt om det fanns bakselefästen på Börjes vagnar :p

Nej, jag skrev ju att där inte var några fästen....? :confused:

vad är det för vagn du har nu igen och för sele tar gärna internetsidor dit du köpt dina saker!

Jag har en Globusrockard. Den tillverkas inte längre och fanns inte i din häst storlek.

Köpte min sele här:
http://www.jo-po.dk/shop/default.asp
Där finns även en rockard i storlek haflinger, tillverkad av Pfiff. Den har svängel.

jasså ja trodde den vagnen tillverkades upp till b-ponny? men men finns den inte längre så hört så mkt dåligt om den med ju men din funkar bra?

aha tack för länken.

Den som var till B-ponny passade till shettisar över 90 cm, den som var tänk att passa a-ponnys passar bara hästar under 90 cm. De var väldigt fel ute när de gjorde den.

Och ja, min Globusrockard funkar bra :love:

Gullan86 skrev:
tack så jättemycket för ditt svar kul att höra från nån som har den vagnen vad är det för häst du har ponny eller? verkar den passa i höjd och sådär?

tycker du den fjädrar bra och är prisvärd då? verkar den stabil trots att den är öppen?.

tack ennu en gång för dittt svar.

Det var så lite så! :)
Jag köpte min swinger till mitt gotlandsruss, som jag tävlar på travet. Hon är het, och har lite bråttom iväg, och då duger swingern utmärkt, för man kan "springa i" den! Vi har dock övat ordentligt nu, och hon kan nästan stå still numera så att jag hinner kliva i!
Jag har en speedcart av samma tillverkare som jag dock tycker är lite sådär. Fjädringen verkar vara lite för syns skull! Eller också väger jag inte tillräckligt mycket? :confused:
Men på swingern fungerar fjädringen alldeles utmärkt måste jag tillägga!
Vagnarna är hållbara och prisvärda tycker jag! Men jag kör gärna med min travsele, för vagnen ligger lite mer still då..! Annars blir jag nästan lite sjösjuk!

Har dock planer på att skaffa mig en lite seriösare utrustning då jag kör många timmar om dagen och är förtjust i vagnarna som de säljer på drive out.
Börjar snart bli för gammal för ponnytrav och har funderingar på att köra lite klassisk körning parallelt! :idea:

hej allihopa igen!

hör på detta!

jag har bestämt mej för att tillverkarna ska få bygga om vagnen hur tycker ni detta låter?

svängeln-ska han göra mer svängd så den inte slår i sidorna.
avvägningen-flytta bak axeln så att jag sitter mer på den.
STÖTDÄMPNING-bygga om axeln och sätta dit sprillans stötdämpare

alltsammans troligen för 1300kr

vad låter det som???

Fjunet skrev:
Nej, jag skrev ju att där inte var några fästen....? :confused:

Jag menade inget illa, det blev nog lite fel uttryckt när jag skrev och jag höll med dig, sa inte emot dig :o

Äsch.. Jag vet inte ens varför jag skrev så :crazy: :p

Liknande trådar

Western Westensadel till lågt pris! Kan man köpa en sådan eller är det bara skräp!? Är en westernsadel lättare att anpassa än en vanlig...
Svar
8
· Visningar
1 560
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka