Vagn hjälp!!!

M

Moatje

Hej hej
Är på gång att köpa en vagn till min ny inkörda frieser. Behöver lite råd angående köpet. Ska köpa en rokard. Och jag har hittat en som verkar bra. Den har svängel, broms, och man kan justrera höjden på sätet, den är avvägd och fjädrad. Den har bildäck. Och det är där frågan kommer. Är det bäst med lite tjockare hjul eller ska de vara tunnare? Där hon blev inkörd hade de tunnare däck.
Vad är för och nackdelarna?
Är det något mer jag ska tänka på?

Mvh Malin

min vagn har lite bredare däck ca 10 cm. fördelen är att den går lättare i lite tyngre underlag som sand o dyl. så jag tycker nog att det är bra om du ska ha en vagn som du ska köra lite överallt med.
kolla sedan att vagnen rullar lätt, att det är bra hjullager eller vad det nu är :)

Det undrar jag oxå för jag har en frieser som vi ska köra med sen!

Jag föredrar smala däck, vill kunna använda min vagn till allt från att lufsa fram på vägarna i skogen med till att tävla. Bildäck i tävlingssammanhang är tungt. Prova att dra vagnen själv på en ridbana så märker du vilket som är lättast att dra. En vagn med bildäck är oftast tyngre än en vagn med tunna däck beroende på bilaxeln som den är byggd av. har inte märkt att mina vagnar skulle sjunka ner och bli tyngre att dra i lera och modd pga tunna däck, snarare att de är lättare. Bra att tänka på att man inte ska ha en för tung vagn till en nyinkörd häst.

Hej hej...
Alla verkar ha olika åsikt.. Men de sunda förnuftet säger ju att en vagn me bilaxel blir tyngre..
Nått förslag på där man kan köpa en bra rellativt billig vagn??
Har hästen på ett ställe där de ä väldigt backigt.. Hur man än ska ta sig från stallet så ä de backar.. Hur tycker ni? Ska hästen lära sig att bromsa från början själv? Eller ska man ha en vagn me broms så man kan "hjälpa" den?
Mvh Malin

Sv: Vagn hjälp!!!

Jag tror inte att du behöver bry dig så mycket om ifall rockarden har bildäck eller smalare däck. En rockard med bilhjul är inte tyngre än att en Frieser orkar dra den, även om den är nyinkörd. Dessutom är inte alla rockarder med bildäck byggda på bilaxel- det finns ju också de som har betydligt smidigare och lättare axlar.
Bättre med bildäck än för "smäckiga" hjul. (Typ "cykelhjul").

Jag har "mopeddäck" på min rockard, det funkar toppen! Inte känsliga för ojämnheter men samtidigt inte tung!!

Nu var det inte främst moped-däck jag tänkte på utan ännu klenare varianter. Ibland ser man ju riktigt veka hjul på rockarder och dessa passar enligt min mening inte för väg och terrängkörning.;)

Ville bara dela med mig...
Det pratades mest om antingen klena däck eller bildäck!!
Det finns ju även en mellan variant!
Har i övrigt haft bägge delar och gillar nog bildäck bättre(om jag var tvungen att välja på de två) om man som jag kör mest på skogsvägar som är lagom hårda, annars blir det tungt!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Hej! Jag har köpt mig en inkörd 2 åring (körd 1-2 ggr i veckan av förra ägaren för att underhålla körningen hos honom). Han är ganska...
Svar
13
· Visningar
2 719
Senast: AmyPond
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 578
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka