Poisonous

Trådstartare
Alltså.
Vaglar från helvettet. Hur blir man av med dem? Kan inte minnas att jag haft en vagel på flera år. Så i February fick jag den första, i ögonvrån. Hela ögat svall upp och jag såg seriöst ut som quasimodo från ringaren i notre dame.
Två veckor stannade den.
3 veckor senare fick jag en i yttre ögonvrån, svall upp men inte lika illa. Den känns fortfarande.
Ny har jag fått en igen.. inre ögonvrån och jag är redan svullen. Är som en kula under huden och den ömmar vid tryck.

Vad är det som händer och hur blir jag av med satskapen? Det är inga som man ser den vita pricken på, dom är alltså helt under huden således kan jag inte pröva husmorstricket att saliva dom.

Har provat något här i UK som heter witchhazel, vet inte om jag tycker det hjälpt jättemycket.

Kan du ha fått torra ögonlockskanter av någon anledning?
Längst ned här står att risen för vaglar ökar då.
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vagel-i-ogat/

Annars kopplar väl "gemene man" samman vaglar med att ha suttit i drag en längre tid (typ öppen bilruta länge). Det torde väl i och för sig kunna ge torra ögonlockskanter....
Står något om att smörja salva för att förebygga.

Men när de väl dykt upp gör jag nog som @Unafraid tar hål på de med en nål eller dyligt om det ser ut som att man kan få ut en del var då...
Vet inte heller om det är så rekommenderat man det går enligt mig över fortare i alla fall.

På 1177 står det att de brukar försvinna av sig själv har jag för mig, dock inte gjort det på mig. Jag brukar använda en steriliserad nål och peta hål (akta ögat), sen klämma ut allt och vips är det borta. Kanske inte är rätt, men det känns bättre efteråt.

Mina vaglar är nästan alltid stressrelaterade. Kanske behöver du lugna dig, lägga en honungsmask och vänta ut det?
Ja, jag menar allvar. ^^
Skulle aldrig komma ens leka med tanken på nålar - särskilt inte i närheten av ögat.

Jag får de alltid av torr hud, så nästan alltid någon varje vinter. Så mina avhjälps även när de väl uppkommit med att smörja in med feta krämer. Idomin tycker jag är bäst till detta.

Tar också hål på dem. Står inte ut med att vänta ut dem. Ofta känns de ju hela tiden och i varje blinkning vilket gör mig galen. Har dock kanske en vartannat år.

Fast alltså, ta hål på dem när man ser dem är väl en sak . Men detta är ju som kulor under huden och på insidan av ögonlocket.
Såhär svullen blir jag alltså
http://i.imgur.com/IYB32jG.jpg
Varenda jävla gång. Det känns inte jättebra att peta runt med en nål vid det där ögat.

Sel, har varit stressad de senaste 6månaderna så det kan mycket väl vara en anledning.
Vill dock inte jättegärna bara vänta när man ser ut som quasi, haha

Alltså.
Vaglar från helvettet. Hur blir man av med dem? Kan inte minnas att jag haft en vagel på flera år. Så i February fick jag den första, i ögonvrån. Hela ögat svall upp och jag såg seriöst ut som quasimodo från ringaren i notre dame.
Två veckor stannade den.
3 veckor senare fick jag en i yttre ögonvrån, svall upp men inte lika illa. Den känns fortfarande.
Ny har jag fått en igen.. inre ögonvrån och jag är redan svullen. Är som en kula under huden och den ömmar vid tryck.

Vad är det som händer och hur blir jag av med satskapen? Det är inga som man ser den vita pricken på, dom är alltså helt under huden således kan jag inte pröva husmorstricket att saliva dom.

Har provat något här i UK som heter witchhazel, vet inte om jag tycker det hjälpt jättemycket.
Värme brukar både lindra och skynda på. Lägg en bomullstuss indränkt i varmt vatten på vageln.

Jag har alltid kunnat se "utgången" eller vad man ska säga, liksom själva talgkörtelsingången. Då är det bara att peta hål där med en nål. Men alla vaglar ser såklart inte likadana ut och du väljer ju själv om du vill använda nål eller inte. Vi delade bara med oss av vad vi brukar göra för att bli av med dem vilket du efterfrågade.

En snabb googling på "hur bli av med vagel" så får du upp hur många tips som helst.

Jag hittar inte så mycket belägg för att det skulle kunna vara utlöst av stress vilket också känns osannolikt eftersom att vaglar ofta uppkommer pga bakterier i ögat/runtom ögat som inflammerar en talgkörtel. Googlar man lite står det att man ska vara noga med hygien i ansiktet, alltid tvätta händer noga innan man pillar vid ögonen, rengöra smink och sminkborstar noga, inte använda gammalt smink mm.

Kanske du pillar mer i ansiktet när du är stressad? Stressar mer när du sminkar dig och/eller sätter i linser eller vad som helst. Se över dina hudvårdsrutiner och se om något har ändrats det senaste halvåret eller när du nu upplever att du får dem.

Jo absolut. Menar inte att låta otacksam, haha. Känns bara vanskligt att peta runt ögat med en nål när jag inte ens ser själva vageln.

Jag kan inte komma på att mina rutiner ändrats, inget nytt smink (eller jo, nya produkter men samma märke som innan och ny produkt av samma som tagit slut) eller använt något annorlunda.
Provat med tepåsar som jag tagit efter morgonkoppen med te, hållit dem mot ögonen tills de blivit kalla, provat med detta witchhazel och då dränkt en bomullstuss och hållit över ögat i 10 min ca 7-8 gånger per dag.
Duschat varmt och länge över ansiktet, värmt blöta sönderklippta handduksbitar och hållt över.
Knepen har varit många men resultaten uteblivna tyvärr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka