Vägen mot inkörning

a_c72

Trådstartare
Min lille shettishingst Joystick Diablo född -07 ska få börja "förskolan" nu i höst.
Han har hitintills gått med på släp efter Krutrök i rockarden.
Följt med på "promenader" när jag åker permobilen
Han bär sin egen matsäck när vi går upp till ridskolan.
Nu tömkör vi med träns och bett.. Vi har ingen sele ännu utan en tömkörningsgjord och svanskappa men de fungerar lika som en sele

MIN tanke nu är att tömköra och befästa kommandona och styrningen tills vi har skaffat en sele.Min plan är att vi förhoppningsvis ska vara i vagn till sommaren.

Hur gör ni andra med -07or?

Anna-Carin

Sv: Vägen mot inkörning

Min lille 07a har gjort ungefär samma sak, han har gått med när jag tömkört Ljulius. Ljulius har gått med linor och däck varpå Grålle har fått linorna på benen oxå.

Han är van med träns och sele och jag har börjat så smått att tömköra några minuter i veckan.

Sen tränar vi mkt på ptroo, stå still, tålamodsövningar. det är nästan det viktigaste för mig, att bromsen fungerar....

Bifogar en liten bild!

22398688.jpg

Vilken sötnos:D

Då Krutrök är en nordistravare med MYCKET energi och Joystick är en liten shettis så kan jag tyvärr inte ha honom på släp på samma sätt som er..

Glömde skriva att vi regelbundet klättrar i skacklarna på Krutröks rockard. Höga skacklar men de kan inte hjälpas
Vi ska mäta och försöka göra en släpa..
Inte lätt när hela stallet är fullt med storhäst prylar och man får en liiiten krabat. ALLT måste köpas in

Joystick Diablo och Krutrök
IMG_1913.jpg

Anna-Carin

Vad fina! :love:

Och, jodå, det GÅR! ;) Man behöver inte ta så långa sträckor, ta tex avskrittningen, så får lillen trava bredvid! Nyttig träning!

Jobbigt när man intehar grejer som sagt, men det går ganska enkelt att bygga själv (ja inte när man kommer så långt som till vagn, men innnan det ;) )

Vad fina! :love:

Och, jodå, det GÅR! ;) Man behöver inte ta så långa sträckor, ta tex avskrittningen, så får lillen trava bredvid! Nyttig träning!

Jobbigt när man intehar grejer som sagt, men det går ganska enkelt att bygga själv (ja inte när man kommer så långt som till vagn, men innnan det ;) )

Jag ska prova någon dag!!! Lillen travar som sagt nu bredvid rockarden när jag kör med den.. galoppen har han lagt av lite med efter att ha tjongat i stänkskärmen några gånger..
Lydnad ja.. hmm vet inte om jag vill ha lillen sitta fast i Krutrök när vi tränar de eftersom Krutrök har MYCKET myror i brallan ibland och kan konsten att gå i piaff istället för att göra halt om han vänder den sidan till.. Å de jobbar vi hårt med..

Som jag ser de nu så är de lite koncentrationsförmågan som Joystick behöver öka upp .. Han kommer liksom av sig lite lätt med att vilja lukta på nån blomma eller kolla in om de händer något spännande nån annanstans.. men han är ju bara barnet än..

Jag kör bara Krutrök med rockarden när han går på släp för att de ska va kortare avstånd emellan mig och Joystick och dessutom skrammlar min kära rockard bra mycket mera.. ÄR superlätt att fixa till egentligen MEN jag har förbjudit sambon att göra de förräns lillen är i vagn.. HAN ska härdas med skrammel från alla håll..:angel::angel:

En lite äldre bild då jag ej börjat tömköra med träns men i allafall.. Han bryr sig INTE om att de hänger och slänger och dinglar på honom..
IMG_1667.jpg

Anna-Carin

ja, lydnadsövningar är väldigt bra, det viktigaste en körhäst ska kunna att ptro alltid betyder ptro och stå still (eller vilket kommando man nu har)

Det kan man aldrig träna för mkt!

Idag fick lillen skor fram, han hade fått upp en sten i tån och spräckt upp hoven så för att han inte ska va så öm får han skor en vända nu.

Hur går det med din=?

Idag har jag varit upp på ridskolan med mina killar.
Körde Krutrök med maratonvagnen så Joystick fick gå med på släp i longerlina. Iklädd träns, tömkörningsgjord med svanskappan och ett par kilo hö i en höpåse på ena sidan om gjorden och några borstar i en tygpåse på andra sidan för motvikt..
Hade inte gjort detta med packning på ett tag men de va inga konstigheter.. Att springa bredvid maratonvagnen, ja de var enbart roligt tyckte Joystick.

Uppe på ridskolan fick lilla herrn gå in i en box och äta sin matsäck medans Krutrök fick jobba.. Först bara vara modell för att visa hur en loksele ser ut å sen selade jag och visade hur man gör och lite varför.. Å sen fick barnen hjälpas åt att sela själva.. Krutrök stod och NJÖT av all uppmärksamhet. Vi körde i 1,5 -2 timmar och Krutrök va faktiskt riktigt snäll med barnen.. Ja GIVETVIS så satt jag bredvid och va beredd att ta tag i tömmarna..
Den lille mannen filosoferade i en box och morsade på de andra hästarna.

Så vi har Mest av allt socialtränat idag.. å samma sak blir det i morgon..
Röstkommandon tränar vi ständigt både på den stora och den lilla herren..Krutrök har dock vääldigt dålig hörsel i bland.. Hör mest bara ljud som innebär att han får gå framåt:angel::angel:
Håller på att träna honom genom att köra när någon rider också.. så han får lära sig att de är MINA kommandon som gäller honom oavsett vad som händer runt omkring..
Men rom byggdes inte på en dag och Krutrök har varit hos oss 1 år igår..

Anna-Carin

Jösses, du har hunnit lika långt som jag har, och då har jag 06:or! :eek: Men jag skyndar långsamt.......

Vi tar det också lungt. Hade tänkt att lilla gubben ska gå i vagn första gången till sommaren. Å då kanske skrittas ett par dar i veckan i vagn.. de är ju inte så att han ska KÖRAS utan mera bara få känna på och känna sig uppmärksammad
Joystick VILL vara med det händer så jag tar tillvara hans vilja helt enkelt..

Anna-Carin

Jösses, du har hunnit lika långt som jag har, och då har jag 06:or! :eek: Men jag skyndar långsamt.......

Skynda långsamt är bra, men jag tror samtidigt att de mår bra av att få använda hjärnan ngn gång i veckan även när de är små. Så länge de inte utför ngt tyngre arbete så ser jag inget fel i det.

Visa dem så mkt som möjligt när de är små så får man det lättare när de är vuxna :D

Jo, men små tycker jag de är väldigt länge. Ivarje fall fram tills de är tre år. Det första året för mina var endast kompisar och bus. De är på hingstbete för andra gången i sitt liv nu, på en ö. Så ett halvår om året "jobbar" de sig själva i en flock på stora ytor. Sedan så är mina lite "omogna", så jag har valt att ta allt i snigeltakt i förhoppning om att de ska vara tryggare senare.

alla gör vi olika och tur är väl det! Så vi får chans att byta idéer med varandra!

Vissa behöver mer stimulans än andra och vissa ägare har dessutom mål för sina. Att de tex ska göra körprov som treåring osv.

Men jag har förståelse för både och, och försöker göra lite av varje.

ASkynda långsamt är som sagt ett bra uttryck!"

Jag tror att det har lite med rasen att göra med. Shettisar ska man ta det lita lugnare med för de växer under längre tid, har jag läst..

Jag tror att det har lite med rasen att göra med. Shettisar ska man ta det lita lugnare med för de växer under längre tid, har jag läst..

Jag har ingen tidigare erfarenhet av shettisar.. men fjordingar som Ljulius har växer definitivt sakta. Min fd häst (fjording) kördes in som 1,5 åring.
Som jag har lärt mig ska man ta det lungt med BELASTNINGEN när de växer. De innebär inte att man inte kan ut och gå med vagn eller så
Anna-Carin

Det har du nog rätt. Det jag läste handlade nog om ridning..

Ja, där tror jag du slog huvet på spiken. Att aktivera hjärnan i lagom doser tror jag definitivt inte de mår dåligt av, tvärtom!

Men attta det lungt med kroppen och ge akt på när de kommer i växfaser eller verkar allmänt trötta och då ge dem långa vilopauser på kanske ett par veckor/mån beroende på.

*kl*

Igår hade jag med Lillen som handhäst när jag red på Julle,. Jättenyttigt att kunna träna kommandon och framåtbjudningen så! Detta var 3e gången och man kan aldrig gissa det! Han skötte sig kanon och tycklte det var jättekul!

Va kul!
De "små" går in i allt som roliga äventyr tycker jag de känns som. Sen är de upp till oss att förvalta den glädjen och viljan..

Joystick och jag tränade med lite bildäck igår vi. Att gå igenom de och att skutta över lite stockar, men också lite kommando träning.
Lite skeptisk emot att kliva i bildäcken men lite lirkande så gjorde vi det!
Att gå som handhäst vid ridning är något som Joystick INTE kommer att få uppleva. Jag rider knappt Krutrök då han är lite för het och stressad för mig.. Å att rida med lillen på släp när vi går rätt ut i skogen över stock och sten barbacka känns lite osäkert

Anna-Carin

Ja, det är nog sant...

Julle (den vuxne) kan ju lite alla möjliga trick, som att stå med alla fyra benen i ett däck, och Grålle får hänga på. Han har dock inte kommit så långt som till att stå med alla fyra, men det är nyttig hjärngympa!

Igår blev det träns på och promenad + springträning, insåg att det är på lördag vi ska på premiering :D

DET blir en nyttig upplevelse. Tvättad, åka själv, till ett ställe med MASSA hästar, in i ridhus, högtalare, läktare, massa folk...
*hoppas han inte flippar...*

Joystick visades den 19 juli han:D
Blev tvättad 2 dagar irad innan det han. Han va INTE så imponerad över att bli blöt av vatten från slangen.. Att välta vattenhinkar över sig själv är ju en HELT annan sak..
Stod i spilta för första gången då. Trist eftersom allt händer bakom ryggen så han stod mest på tvärsan för att va med.
En kompis som visade honom åt mig.
Lilla gubben va sååå ren och fin:love: fick en 8 på typen och 8 på skritten resten 7 or.
Pratade mest hela tiden när vi var borta
Håller tummarna för er på lördag!!
Anna-Carin

Liknande trådar

Körning Jag håller, som jag tidigare nämnt nånstans, på att köra in min 4-åriga shettishingst och hittills har det gått jättebra. Jag är...
Svar
17
· Visningar
1 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka