vågar man rida

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
R

rosita

Mitt sto är dräktigt i 5e veckan, vågar man ta en skrittur då eller bör man låta bli helt de första 6 veckorna, med tanke på resorbering,
ska tillägga att det är första gången "för matte" alltså:)

Sv: vågar man rida

Om stoet inte blir stressad av ridningen så tror jag absolut inte att det ska vara bågon fara att ta en skritttur. Vissa tävlar sina ston så länge man får. Jah lät dock mitt sto bara gå i hagen (första gången för mig med :))

tack, jo, de tre sista månaderna ska man ju va lite försiktig, men de första veckorna, jag menar om det sitter så löst att man inte skulle kunna ta en skritttur, då kanske det inte är nåt att hänga i granen, det är säkert individuellt, hur känsligt stoet är osv.

Ja det är det nog, individuellt alltså. Lättstressade ston kanske man inte gärna tar ut i onödan. Mitt sto är dock inte alls stressigt, men jag var så nervös för att hon skulle resorbera/kasta så jag lät henne vara.

usch ja, jag tror jag väntar nån vecka till iallafall, skulle hon resorbera eller kasta så hade man ju undrat varför, man kanske inte ska rida alls under hela dräktigheten:eek: nej, så nojjig kan man ju inte vara

Stoet mår bra av att motioneras under dräktigheten och ha lite kondition till fölningen. En skrittur kan inte skada, det är säkert bara bra för henne att få röra lite på sig och få lite intryck.

Såvida det inte är en problemmärr, så är dte bara att tuta och köra så länge märren tycker det är kul.

men de första veckorna, jag menar om det sitter så löst att man inte skulle kunna ta en skritttur, då kanske det inte är nåt att hänga i granen, det är säkert individuellt, hur känsligt stoet är osv.

Konstigt resonemang du har angående dräktighet.

Resorberings-risken är som störst mellan dag 20 och 42.

Vaddå hänga i granen???? Menar du typ "shit happens" ???

Antingen väntar man eller annars chansar man. :grin:

AM

jag visste inte att det kunde vara så känsligt :o har ridit mitt sto som vanligt och fostret är kvar än^^ ca 70 dygn nu :)

Red som vanligt, bara lite lugnare pass dock.
Stoet mår som bäst av att röra sig ibland. (Hon rids inte varje dag)

Konstigt resonemang du har angående dräktighet.

Resorberings-risken är som störst mellan dag 20 och 42.

Vaddå hänga i granen???? Menar du typ "shit happens" ???

Antingen väntar man eller annars chansar man. :grin:

AM

jag menar att om stoet resorberar för att jag tar en skrittur i 5e veckan, då kanske det ändå sitter löst, hon hade resorberat eller kastat i vilket fall som helst! Vad jag förstår så går åsikterna isär ifall man bör rida just de veckorna, eller avvakta

Bara för att förtydliga så tycker jag inte att man inte ska rida. Risken ökar ju inte sålänge stoet inte blir stressat. Jag red dock inte, för jag var så nojjig ;)

Jag skulle vänta förbi de första känsliga veckorna. Varför ta en sådan risk?
Sen mår stoet bara bra av att bli riden så länge hon tycker det är kul.

Jag red mitt sto under hela dräktigheten tills hon sa ifrån. Första gången sa hon ifrån på dygn 318 (hon gick 350 dygn) men i år två månader innan fölning.
Jag har ridit henne i alla tre gångarterna, klättrat i terräng, och t o m hoppat låga hinder med henne när hon varit dräktig. När hon inte ville bli riden längre gick vi ut långa skrittpromenader vilket gjorde henne glad.

Jag tror inte på att vara för fjompig under dräktigheten utan att man ska läsa av sitt sto och se vad som är bäst för henne. Mitt sto tillhör dessutom de mer lättstressade men trots det har hon aldrig kastat trots att hon blivit utsatt för så hemska saker som motorgräsklippare omkring dygn 40;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka