Vågar man köpa häst från Danmark?

ufot

Trådstartare
Jag är i hästköpartaget. Då jag har liten budget kollar jag främst på hästar under 20 000. Jag har redan bestämt mig för att köpa oinriden unghäst på 3-4 år, har själv mångårig erfarenhet av hästar. Jag skulle helst vilja köpa en Welsh Cob. Jag har hittat många fina Welsh Cob i Danmark och funderar på att åka dit och kolla på dem. Men vågar man köpa från utlandet?

Jag söker efter en hållbar häst som är född och uppvuxen på lösdrift. Då jag har negativa erfarenhet av Irlandsimporterade hästar som är ridna vill jag köpa en helt oinriden häst.

Vad ska man tänka på om jag väljer att köpa från Danmark? Hur är veterinärbesiktningen där, generellt sätt? Fungerar en vanlig gårdsbesikning, eller är det bättre att göra klinikbesiktning?

Alla tips mottages tacksamt.
 
Jag hade varit lite försiktig, jag utgår från att det är aktuellt lands lagstiftning som gäller.

Jag hade absolut inte accepterat mindre än en klinikbesiktning och ev. plåtar på riskområden (bedömda av min egen veterinär) om jag inte köpt på vinst och förlust och varit beredd att offra köpeskillingen.

Värt att tänka på är också försäkringsskyddet för importhästar.
 
Då var det som jag misstänkte... Jag gör helst en klinikbesiktning. Frågan är hur noggrann man egentligen behöver vara om hästen vara gått i en hage och inte blivit riden.

Försäkringsskyddet tänkte jag inte ens på. Jag har redan bestämt mig för att enbart teckna veterinärvårdsförsäkring. Den största anledningen till detta är den betydligt högre premien om man väljer livförsäkring (eller vad det heter, kommer inte på ordet nu). Jag har räknat ut att en häst värd mellan 20 000- 30 000 tjänar man i längden på att bara ha den veterinärvårdsförsäkrad.

Någon som har erfarenhet av att köpa helt gröna unghästar? Hur tänka vid besiktningen?
 
Då var det som jag misstänkte... Jag gör helst en klinikbesiktning. Frågan är hur noggrann man egentligen behöver vara om hästen vara gått i en hage och inte blivit riden.
Dom kan skada sig på mängder av sett på ett aktivt lösdrift. Dock är väl risken för förslitningsrelaterade skador relativt minimal.

Huruvida man tjänar eller inte med enbart veterinärvård beror ju på hur länge hästen lever. Den kan trots allt bryta benet andra dagen. Jag hade haft livförsäkring på hästen första året, det är mycket som kan hända. Dock efter ett år och inget hänt så hade jag om jag avslutet livförsäkringen. Jag hade livförsäkring på min häst hela livet vilket jag är glad för.
 
Man kan få riktigt fina, billiga unghästar från Danmark, men - fråga rundt i Welsh-miljöet om uppfödarna du tänker köpa ifrån räknas som seriösa. Om möjligt prata med andra som köpt häst från samma ställe.

Ang. besiktning så se till att DU väljer och beställer veterinär, gärna på en klinik en bit ifrån där säljaren finns. Och försöka vara med på besiktningen själv. Då minskar du riskerna för att bli lurad avsevärd. (Detta gäller såkklart även om du köper häst i Sverige...) Lycka till! :)
 
Man får oftast vad man betalar för. Däremot är ju oinridna unghästar av annan ras ofta billigare än tex oinridna halvblod.
Kolla hästen med din veterinär, plåtar ska vara tagna av din veterinär och gärna kollade av två olika veterinärer.
Köp av en person du känner förtroende för. Är det en hästhandlare så bör den ha bra rykte.
 
Min karl jobbar mkt i DK, med rehab främst. Han förmedlar lite hästar ibland med. Dock inte den typ du letar efter riktigt.

Men jag kommer köpa nästa från DK. Man får så väldigt mkt mer för pengarna där. Och det finns absolut uppfödare som har dem på stora ytor i lösdrift.
Jag vet dock inte hur vanligt det är att welsharna där är uppfödda i just DK och inte importer.

Ang vetbes så varierar kvaliteten på kliniker precis som här, kanske mer.
Hovisar varierar kvaliteten också väldigt på beroende på vilken del av DK man är. Det är mer välbeställt och med modernare hästsyn mer likt Sverige i vissa delar av DK. I andra är det lite mer u-landsfeeling faktisk.

Men ang att köpa därifrån så ser jag det som ett bra alt.
Jag hade besiktigat på klinik. En bra sådan!
Och åkt ner och själv närvarat och provridit om den är inriden.
 
Då var det som jag misstänkte... Jag gör helst en klinikbesiktning. Frågan är hur noggrann man egentligen behöver vara om hästen vara gått i en hage och inte blivit riden.

Försäkringsskyddet tänkte jag inte ens på. Jag har redan bestämt mig för att enbart teckna veterinärvårdsförsäkring. Den största anledningen till detta är den betydligt högre premien om man väljer livförsäkring (eller vad det heter, kommer inte på ordet nu). Jag har räknat ut att en häst värd mellan 20 000- 30 000 tjänar man i längden på att bara ha den veterinärvårdsförsäkrad.

Någon som har erfarenhet av att köpa helt gröna unghästar? Hur tänka vid besiktningen?

Som någon annan sagt, det kan ju bli så olyckligt att det inte blir något långt lopp. Jag köpte en Welsh Cob för 30 000 och försäkrade den för samma summa, vilket jag i efterhand var väldigt glad för eftersom att jag inte hann ha honom i mer än några månader innan han blev sjuk och dog.
 
Besiktning sker på samma sätt som i Sverige. Klokast är nog en klinik. Här i Danmark är det väldigt tätt mellan klinikerna så kontrollera att du inte väljer samma som säljaren använder sig av normalt. Man får mera häst för pengarna i Danmark, prisläget är ett helt annat, speciellt om vi pratar om hobbyhästar. Du behöver inte bekymra dig mera för att köpa häst i Danmark än i Sverige. Men man ska komma ihåg att kontrollera (google is my friend :)) säljare innan man handlar.
 
Jag är i hästköpartaget. Då jag har liten budget kollar jag främst på hästar under 20 000. Jag har redan bestämt mig för att köpa oinriden unghäst på 3-4 år, har själv mångårig erfarenhet av hästar. Jag skulle helst vilja köpa en Welsh Cob. Jag har hittat många fina Welsh Cob i Danmark och funderar på att åka dit och kolla på dem. Men vågar man köpa från utlandet?

Jag söker efter en hållbar häst som är född och uppvuxen på lösdrift. Då jag har negativa erfarenhet av Irlandsimporterade hästar som är ridna vill jag köpa en helt oinriden häst.

Vad ska man tänka på om jag väljer att köpa från Danmark? Hur är veterinärbesiktningen där, generellt sätt? Fungerar en vanlig gårdsbesikning, eller är det bättre att göra klinikbesiktning?

Alla tips mottages tacksamt.
Nu har jag inte gjort hästaffär i Danmark, men jag importerade min welsh cob från Tyskland, direkt från uppfödaren, när han var 1,5. Jag klinikbesiktade honom inte, utan han gårdsbesiktades på stuteriet och sedan en gång till i Sverige för försäkringens skull. Jag anlitade transportfirma för att få hem honom, han åkte lastbil från Tyskland till strax utanför Stockholm, sedan åkte han liten hästbuss och levererades fram till dörren. Han kom fram i mycket gott skick och idag, 2,5 år efter köpet, är jag mycket nöjd.
 
Då var det som jag misstänkte... Jag gör helst en klinikbesiktning. Frågan är hur noggrann man egentligen behöver vara om hästen vara gått i en hage och inte blivit riden.

Försäkringsskyddet tänkte jag inte ens på. Jag har redan bestämt mig för att enbart teckna veterinärvårdsförsäkring. Den största anledningen till detta är den betydligt högre premien om man väljer livförsäkring (eller vad det heter, kommer inte på ordet nu). Jag har räknat ut att en häst värd mellan 20 000- 30 000 tjänar man i längden på att bara ha den veterinärvårdsförsäkrad.

Någon som har erfarenhet av att köpa helt gröna unghästar? Hur tänka vid besiktningen?

Som någon annan sagt, det kan ju bli så olyckligt att det inte blir något långt lopp. Jag köpte en Welsh Cob för 30 000 och försäkrade den för samma summa, vilket jag i efterhand var väldigt glad för eftersom att jag inte hann ha honom i mer än några månader innan han blev sjuk och dog.

Hur noga man måste vara med besiktningen om den bara gått i hage... Tja. Mina tre senaste unghästar - den ena en egen uppfödning, de andra två inköpta som unga (åring respektive föl) har samtliga tyvärr haft defekter. Den först nämnda hade en lös benbit i en kota och rent allmänt kex i benen. Hon skadade sig fö i hagen (gick omkull pga halka) som 1.5 åring. Jag kämpade med henne tills hon var 4 år men det gick inte (benbiten var bara op bort dock). Nummer två hade - en lös benbit i en kota. Han skadade sig fö också som ung. Han var uppväxt på lösdrift. Trean var också uppväxt på lösdrift. Han blev inte ens två år, utan fick tas bort på grund av knäproblem. I botten fanns det cystor i bakknäna (inoperabla), och sen skadade han knäet svårt. Troligen pga att han avlastade pga smärta (som inte märktes utåt) från cystorna och därför blev lite svag. Sen klev han snett vid brottning med buskompisen. Massiva ligamentskador. De läkte. Men smärtan från, troligen, cystorna blev han aldrig av med, de ökade. Jag vill aldrig i hela mitt liv se en häst ha så ont och vara så stressad av att inte komma undan det som han var sina sista veckor i livet.

Så - röntga för jisse namn. För du har INGET försäkringsskydd alls på en import att ens ta bort en lös benbit (rutinop, ofta god prognos). Och unga hästar kan skada sig på ett ögonblick i hagen. Ja såklart äldre med men unga ystra är ju större risk. Och när som Emma Bovary skrev - man kan stå där kort efter köp utan häst och utan pengar. Sen beror ju på om man vill ha livförsäkring på om man kan hosta upp för en ny häst utan problem eller ej.

Men på en import så vetvårdsförsäkringen täcker INGET som fanns innan försäkringen tecknades, oavsett om det upptäckts eller ej. Benbitar etc upptäcks sällan när de just bara går i hagen. Mina två med benbitar upptäcktes det i samband med inridningen. (Och opererades då bort och utan problem och hästarna helt återställda. Men det kostade sin slant... Något som försäkringen täckte då de var svenskfödda och försäkrade sen föl. En import och du hade fått betala själv)
 
En tanke bara, hur är det om hästen är försäkrad i samma bolag men i olika länder? Vissa försäkringsbolag är ju verksamma i flera land. Kanske finns det möjlighet för att överdra försäkringen till svenska bolaget från tex det danska eller norska?

Vig tog tex med oss all bonus från If i ett annat land till If i Sverige.
 
En tanke bara, hur är det om hästen är försäkrad i samma bolag men i olika länder? Vissa försäkringsbolag är ju verksamma i flera land. Kanske finns det möjlighet för att överdra försäkringen till svenska bolaget från tex det danska eller norska?

Vig tog tex med oss all bonus från If i ett annat land till If i Sverige.

I ett sådant fall kan jag spontant tycka det borde bli som ett byte av ägare i Sverige där försäkringen tas över. Dvs du får reservation på ev förbättringar i den nya försäkringstypen men behåller grundskyddet. Men VET gör jag inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har sett lite annonser på hästar (halvblod) i Danmark och många verkar säljas till betydligt lägre pris än här i Sverige! Någon som har...
2 3
Svar
53
· Visningar
15 284
Senast: MoQ
·
Hästmänniskan Har efter att ha kollat runt lite nog kommit fram till att en sån häst jag söker finns i Danmark. Frågan är, är de danska hästarna bra...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: whalan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp