Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

...och funderar på om det finns något sätt att komma runt det så man inte alls behöver följa avtalet?

Hur tänker du egentligen här?

Du vill ingå ett avtal men funderar redan innan du skriver på hur du ska kunna komma undan det avtalade.

Men för ***, ingå inte ett avtal du inte vill hålla. Ta en diskussion och bli överens eller inte, INNAN du skriver på. Är det så himla svårt att förstå avtalets funktion?
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag hade tackat för mig och letat vidare.

Tidigare ägare till de hästar jag köpt är väldigt välkomna att höra av sig och höra hur det går, eller hälsa på. Jag berättar gärna om hästen blir till salu, men till vem häste säljs och för hur mycket måste avgöras där och då, i framtiden.

Jag vill inte ha nåt avtal som dikterar vad jag får eller inte får göra med ett djur jag valt att ta ansvar för. För det är mitt ansvar att där och då avgöra vad som blir bäst för djuret.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Aldrig i livet.

Jag anser att sålt är sålt och därmed förlorar man även bestämmelserätten, att kunna påverka vars hästen hamnar senare.

Som ägare till hästen ska man och vill man ha full rätt att bestämma själv till vem man ev överlåter hästen till i framtiden..


Sen begriper jag mig inte på hur man ska genomföra det i praktiken heller - är fd ägare tvungen att köpa tillbaka då också så fort man vill sälja, eller räcker det att denne blir erbjuden och sen kan man välja köpare fritt eller?
Till vilket pris? - samma summa, marknadsvärdet eller vilket pris som helst?
Hästens skick?

Ang inom en viss tidsgräns tycker jag lät mer ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag skulle aldrig köpa en häst som jag inte hade full bestämmanderätt över. Det finns så många bra hästar till salu, varför köpa någon som har en krånglig säljare. Redan nu när säljaren inte vill diskutera någon tidsgräns visar vilken inställning h*n har.

Jag resonerar likadant när jag säljer, hästen är köparens helt och hållet och köparen har full bestämmanderätt över hästen. Jag är glad att jag får veta hur de har det och t o m hälsa på.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

KL
Det man ska vara noga med om man ingår ett sådant avtal är att ha med till vilket pris hästen ska köpas tillbaka.
Har man inte det kan ju i ock för sig sätta ett väldigt högt pris så att förra ägaren inte vill köpa tillbaka den ;)

Jag vet inte, jag.
Jag köpte - som jag skrev tidigare - en ponny med återköpsklausul.
Ponnyn, som är väldigt fin, skulle idag som sexåring betinga ett pris om ca 100000kr (fin, talangfull och välutbildad) och det hade knappast varken uppfödaren säljaren) eller jag räknat med för 2½ år sedan då han visserligen var fin men snarast något av en problemhäst som var rädd för hantering)
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Utan att ha läst alla inlägg, hade jag inte accepterat något sådant. Har jag betalt hästen och står som ägare är den min och jag ska ha full bestämmanderätt. Odiskutabelt!

Däremot skulle jag kunna gå med på att säljaren vill bli informerad OM jag skulle sälja den igen för att på så sätt kanske vara en spekulant. Men det är fortfarande jag som bestämmer vem som köper MIN häst.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Precis! Jag har också en äldre häst utlånad med bra kontrakt upprättat. Hon är utlånad just för att jag ska kunna bestämma över hennes öde.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Sålänge hon då tänkt betala det som hästen då är värd om ett par år kanske, då hade jag kunnat gå med på det. Har hästen det bra hos nuvarande ägare så hade jag inte sett det som ett problem.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag skulle inte ha köpt hästen. Det finns allt för mycket som kan gå fel:

*Hur bevisar du att gamla ägaren fått möjlighet att utnyttja sin förköpsrätt? Hur gör du om du inte får tag på hen?
*Vilka villkor ska gälla för köpet?
*Hur lång betänketid måste du ge gamla ägaren? Personen kan förhala och få seriösa spekulanter att dra öronen åt sig. Vem vill köpa en häst med oklara ägarförhållanden?
*Vad gör man om gamla ägarens förhållanden ändras, så att den personen inte längre är en bra ägare?
*Hur löser man en eventuell tvist, med någon som vill behålla kontrollen även efter en försäljning? Den personen har antingen svårt att lita på andra människor eller en underlig uppfattning om juridik och ägande.

Om jag köper är jag ägaren. Ansvaret är mitt och då måste jag också ha maximalt handlingsutrymme. Jag skulle aldrig godta ett sådant förbehåll - men jag skulle inte ingå avtal som jag inte tänkte hålla (detta helt oavsett deras juridiska giltighet). Jag skulle se mig om efter en annan häst.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Hej!

Jag hade utan problem köpt en häst med återköpsrätt. För mig är det en trygghet att OM jag behöver sälja hästen (gud förbjude!) så vet jag att jag iaf kan höra av mig till någon jag vet bryr sig om hästen. Sen är det ju inte säkert att säljaren är i en position där de kan köpa tillbaka hästen.

Finns det inget pris i avtalet kan du ju sälja till ett skyhögt pris och om säljaren inte vill betala det är det ju fritt fram för dig att sälja till någon annan.

Min fröken har inte någon återköpsklausul, men förra ägarna har sagt att om jag behöver sälja får jag gärna höra av mig. Jag vet inte någon annan jag skulle våga sälja henne till så tills det blir tokakut får hon bo kvar hos mig, trots att hon klär av sig skor som andra byta underkläder.

/Lavinia
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag köpte en connemaraponny av uppfödaren. Hon beskrev att hon "alltid" lägger in en återköpsklausul som innebär att hon ska bli tillfrågad om jag säljer hästen.

I hennes fall så var skälet att hon kan vara intresserad av att köpa tillbaka ston för vidare avelsarbete. Min ponny, som är en valack, är hon sannolikt inte intresserad av att köpa tillbaka av just köns-skäl.

I det fallet förstår jag återköpsklausulen och tycker att det finns en rimlighet i den.

Min säljare har inte lagt in någon vitesklausul och vi har inte gjort något avtal om pris i sådant fall (vilket är bra eftersom min ponny visat sig vara väldigt talangfull inom dressyr)...
Det är inte orimligt att en uppfödare vill bli tillfrågad vid en framtida försäljning, det har jag också skrivit in som ett önskemål vid någon försäljning. Men inte juridiskt bindande, utan bara för att det skulle kunna vara intressant att få tillbaka ett sto för avel.

Däremot skulle jag aldrig varken sälja eller köpa med någon form av bindande återköpsklausul i avtalet. Säljer man något så ska man också släppa taget om det, precis som någon ovan skrev. Annars säljer man inte...
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Det är ju ganska stor skillnad på att blir tillfrågad först och får köpa på ägarens villkor och att tvinga sig till förköpsrätt. Om jag har en köpare som jag gärna vill sälja till, skulle jag inte få det då om förra ägaren ville ha den? Nä...

Det spelar ingen roll, är hästen min så är den min och jag frågar och säljer till vem jag vill.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

KL

OM jag skulle köpa en häst med sådant avtal hade jag sett till att återköpsrätten är:

1. med odefinierat pris (vill inte köpa en billig häst och tvingas sälja den till samma pris några år senare om jag kan få mer)

2. gärna tidsbestämd.

Har för mig att säljarna till min häst sa "ska ni sälja inom ett år vill jag jättegärna veta om det" och det tycker jag är rimligt, men "vid köp ska vi få köpa tillbaka hästen till samma pris somvi sålde den för" hade jag nog INTE gått med på :)
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Kl

Lite tips att tänka på

http://www.hippson.se/fraga-experte...johansson/kan-saljaren-krava-aterkopsratt.htm

Men för mig, blir det fortfarande rätt omöjligt i praktiken att genomföra detta avtal på ett bra sätt..säkert dessutom utan konflikt eller att man tolkar situationen olika..så jag skulle aldrig skriva under ett sådant avtal, för enl detta svar så gäller det att det inte ska bli oskäligt för någon part heller för att få det hållbart - hur ska man gå tillväga då??
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

När jag köpte min 4-åring så frågade jag uppfödaren (ägaren) om hon ville ha återköpsrätt. Vi diskuterade detta och kom fram till att om jag nån gång i framtiden skulle behöva sälja min häst så frågar jag henne först om hon vill köpa tillbaka, svarar hon då "nej" så får jag enligt kontraktet sälja hästen till någon annan.
I vårt kontrakt står det såhär " Uppfödaren har återköpsrätt på (hästens namn) om (mitt namn) bestämmer sig för att sälja, Om uppfödaren bestämmer sig för att inte köpa tillbaka hästen ska detta skrivas på ett kontrakt som bevisar att köpekontraktet ej har brytits. (mitt namn) har då rätt att sälja (hästens namn) till någon annan."

Känns tryggt för mig att veta att jag har ryggen fri i detta. Vi skrev ihop ett eget kontrakt som båda parter är väldigt nöjda med.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Hur gör du om du inte får tag i uppfödaren den dag då du vill sälja? Eller om hen helt enkelt vägrar att skriva på kontraktet som ger dig rätt att sälja till någon annan? :cautious:
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag sålde en egen uppfödning med klausulen att vid försäljning hade jag rätt att köpa tillbaka hästen för samma summa som högsta spekulant bjuder alternativt det pris som säljaren begär. Efter 6 år skulle han faktiskt säljas och jag fick chansen att köpa men avstod. Kanske inte juridiskt bindande men vi valde att skriva så och följde det som avtalats. Tycker det är viktigt att man håller det man lovar. Finns ju massor av andra säljare du kan köpa av om du inte vill ha någon klausul i kontraktet?
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Nu tror jag inte att detta händer då jag har i stort sett daglig kontakt med uppfödaren och hon är väldigt mån om oss båda två, men en bra fråga som absolut ska diskuteras.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag har för mig att detta fanns med i någon artikel skriven av en så kallad hästadvokat.

Självklart går det inte att avtala om att tvinga någon att sälja sin egendom till en annan person. Visst kan man försöka skriva in ett vite och i det här fallet på 20 000 kronor för att man anser att hästen är värd detta vid kontraktskrivningen.

MEN, hur blir det då om nästa ägare bestämmer sig för att sälja hästen för 25 000 kronor till en annan köpare? Ska 80% av köpeskillingen tillfalla den gamla ägaren som ju i princip får betalt för hästen en gång till medan den nuvarande ägaren får 5000 kronor för sin häst? Ja det var ju ett smart drag av förste säljaren, verkligen och det finns ingen domstol i världen som skulle döma till den första säljarens förmån. Det säger sig ju självt att det är orimligt!

Jag skulle inte ha några problem att skriva på ett sådant kontrakt så länge det inte står att hästen skall säljas till marknadspris till förste säljaren. Se till att det INTE står i kontraktet!!!
Om man sedan bestämmer sig för att sälja hästen så kan man fullfölja sin del av avtalet genom att erbjuda förste säljaren att köpa hästen för en viss summa som ligger betydligt högre än det man vill ha för hästen. Då kommer första säljaren förmodligen att tacka nej (alternativt har man ju tjänat bra med pengar på försäljningen) och då har man fullgjort sin plikt. Sedan kan man sälja hästen till vem man vill.
Detta är alltså för att ta sig ur situationen att tvingas betala vite. Sedan kan det ju mycket väl vara så att förstesäljaren vill betala vad hästen är värd och då är det ju grönt ljus förstås! Men det är sällan de vill det... ;)
Det är fri prissättning i Sverige och jag har rätt att sälja hästen för vilket pris jag vill och till vem jag vill.


Så som sagt, sådana klausuler är helt verkningslösa om de inte skrivs väldigt listigt och genomtänkt. T.ex. att hästen ska säljas till marknadspris till förste ägaren som då kan hävda att det är ett pris som denne bestämmer, eller ett pris som motsvaras av den billigaste snarlika hästen som finns på annons etc etc. Det är då man får onödiga problem...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 181
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp