Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

bake

Trådstartare
Hej!
Har tittat på en häst som verkar passa mig perfekt. Vill verkligen köpa denna hästen.

Det enda som får mig att tveka är att säljaren vill ha återköpsrätt på hästen och skiva in det i kontraktet med vite om jag bryter avtalet.

Nu är ju planen att hästen ska stanna hos mig livet ut, men man vet ju aldrig hur framtiden ser ut. Något kan ju alltid hända som gör att man blir tvungen att sälja.
Och tänk om jag då har en jättebra medryttare eller vän som jag mycket hellre skulle vilja sälja hästen till. Då får jag ju inte göra det utan måste sälja till förra ägaren.

Jag tycker att detta är jättesvårt och funderar på om det finns något sätt att komma runt det så man inte alls behöver följa avtalet?
Kan förra ägaren kolla upp på något sätt om jag sålt hästen eller kan man i så fall sälja utan att förra ägaren får veta det?
Eller att bara lämna ut på foder om jag inte kan ha den kvar?

Vad tycker ni?
Skulle ni köpa en häst med ett sånt här avtal eller skulle ni säga nej direkt?

Hoppas ni förstår hur jag menar nu.
Det är inte alls så att jag ska köpa hästen och sen sälja vidare. Utan det är OM jag någon gång blir tvungen att sälja.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Det där låter ju inte så kul, att köpa en häst och ha planer på att lura säljaren. Mycket bättre att du pratar med säljaren om dina funderingar så kommer ni säkert överens. Ni skulle kanske göra så att säljaren har rätt att vara med och bestämma om en ev. framtida köpare? Oftast är det så att säljaren egentligen inte vill köpa tillbaka utan mer vara säker på att hästen tas väl omhand och det vill man såklart själv också och då brukar det nog gå att lösa.

Jag skulle´generellt inte ha något problem med en återköpsklausul i ett köpekontrakt om det gällde en häst som inte kommer att öka nämnvärt i värde, snarare tvärtom för då har man redan en potentiell köpare om man skulle vara tvungen att sälja hästen av någon anledning.

Fast jag kan nog förstå lite hur du känner, köper man en häst som sin egen vill man få bestämma helt själv över den också.

Inte helt lätt hur man skall göra, men att försöka komma runt avtalsvillkor är ingen bra idé.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Kan du inte säga att du vill ha en tidsbegränsing på 2 år på återköpsklausulen.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Nu har du ju missuppfattat som jag skrev att jag hoppas att folk inte skulle göra!

Jag har inga planer på att sälja hästen! Jag vill ha kvar den tills den dör! Detta är OM jag någon gång måste sälja, med betoning på OM!

Anledningen till att jag inte vill sälja tillbaka till säljaren i så fall är att jag kanske har någon som jag hellre vill sälja till. Än att sälja tillbaka hästen till en person som redan sålt den en gång och mest troligt bara säljer den vidare.
Detta med återköp ser jag bara som ett sätt för säljaren att kunna kontrollera och bestämma var hästen hamnar.

Jag har pratat med säljaren om detta men hon vill ha återköpsrätt.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag ska fråga henne om hon kan tänka sig det.
Men efter det hon har sagt hittills så tror jag hon vill att det ska gälla för alltid.

Själv tycker jag att det är så himla dumt med återköpsrätt. Här man sålt nåt så här man släppt kontrollen över det, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag är rätt så säker på att när dessa frågor har tagits upp tidigare på buke, så har de med juridisk kompetens sagt att det är omöjligt att lägga in en återköpsklausul i ett kontrakt mellan två privatpersoner som är juridiskt bindande.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jaså? Jag har fått höra (och läst många ggr här) att det är juridiskt bindande om man skriver in att det ger vite om man säljer hästen trots återköpsrätten.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Återköpsrätt verkar de flesta gamla ägare vilja ha med, de brukar ju bli lite sentimentala vid försäljningen;) men vite låter lite saftigt. Spontant tänker jag: är det återköp för summan du gav, marknadspris eller fritt pris? Kan vara stor skillnad.

Det finns ju egentligen inget som säger att du måste sälja tillbaka på rea...
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Själva återköpsrätten är inte juridiskt bindande, det har diskuterats här förut. Så det kan stå, det betyder inget juridiskt. Men vite, det var nytt? Det kanske är juridiskt giltigt, men troligen bara under en viss tid. Kanske någon annan vet?
Det låter inte rimligt att ett vite kan vara lagligt på en vara du har köpt. Då är den din att förfoga över.
Med tanke på hur många hästar till salu det finns så hade jag önskat denna säljare lycka till och tackat för mig. Varför ens sälja om man tror att man kan fortsätta bestämma? Fodervärd är nog det denna säljare borde leta efter istället... :crazy:
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Avtalsfrihet - du kan i princip skriva in vad som helst i ett avtal. Så länge det inte är mellan näringsidkare och konsument. Är avtalet riktigt skevt så kan det jämkas - typ justeras så att det blir mer rättvist. Men det sker inte ofta.

Att återköpsrätt ofta inte blir juridiskt bindande är för att det inte är brottsligt att bryta ett avtal och man oftast inte har bestämt vad som händer vid ett avtalsbrott. Det är här så kallade vitesklausuler kommer in. Det är alltså helt ok att avtala att om A inte följer förpliktelsen mot B ska A vid anmodan från B betala ut x kronor.

Själva beloppet kan jämkas av domstol om det anses oskäligt högt. Men avtala om det får man.

Till TS.
Om man nu ska ge sig in i ett köp med återköpsrätt och vite så ska man nog vara beredd på att hålla bestämmelsen. Men man borde också skriva in hur mycket hästen ska återköpas för och hur länge säljaren har på sig att acceptera anbudet för återköp. Att bestämma att man ska återköpa hästen för marknadsvärde kan vara väldigt knepigt eftersom det kan leda till tvist om vad marknadsvärdet är. Om du inte är beredd att följa ett återköpsavtal så skulle jag leta vidare efter en annan häst.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag kommer ha återköpsrätt på hästen jag har ute på foder nu (en häst jag akutomhändertog, inte haft den själv, men tagit på mig kostnader och ägandeskap).

Det är dels för att detta är ett varmblod (blir lätt vandringspokaler) och jag känner att jag ändå har ansvar för denna hästs välbefinnande. Sen tycker jag det är en trevlig häst, så hade behållit henne själv om jag inte tyckt att hon passade bättre med nuvarande fodervärd, vad gäller träning och utbildning.

Så jag tror att ägaren bara är mån om hästen. Tycker inte det är något problem, och skulle inte ha problem med att köpa en häst med denna klausul.

Lycka till.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Nu har du ju missuppfattat som jag skrev att jag hoppas att folk inte skulle göra!

Jag har inga planer på att sälja hästen! Jag vill ha kvar den tills den dör! Detta är OM jag någon gång måste sälja, med betoning på OM!

Anledningen till att jag inte vill sälja tillbaka till säljaren i så fall är att jag kanske har någon som jag hellre vill sälja till. Än att sälja tillbaka hästen till en person som redan sålt den en gång och mest troligt bara säljer den vidare.
Detta med återköp ser jag bara som ett sätt för säljaren att kunna kontrollera och bestämma var hästen hamnar.

Jag har pratat med säljaren om detta men hon vill ha återköpsrätt.

Jag missförstod inte, det ser du om du läser det jag skrev en gång till.

Det är inte just att ingå ett avtal och tycka att man inte är förpliktad att följa det man kommit överens om. Jag tror man vinner mycket mer på att köra med öppna kort och i det här fallet verkar det som att säljaren vet vad som gäller juridiskt eftersom kontraktet innehåller en vitesklausul.

Jag kan lägga till att även utan vitesklausul är normalt återköpsrätten juridiskt bindande, men det blir mycket svårare för säljaren vid en tvist jämfört med om det finns ett vitesbelopp i köpekontraktet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

*kl*

Jag fattar det inte... vill man ha kontroll över sin sålda häst så säljer man den inte, punkt!!

Jag har behållit mina gamla hästar i min ägo 22 respektive 20 år även om dom inte står hos mig. Kommer aldrig sälja dom, ever vad som än händer!
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

*kl*

Jag fattar det inte... vill man ha kontroll över sin sålda häst så säljer man den inte, punkt!!

Jag har behållit mina gamla hästar i min ägo 22 respektive 20 år även om dom inte står hos mig. Kommer aldrig sälja dom, ever vad som än händer!

Nja, fast visst finns det situationer när det är rimligt!

Jag köpte en connemaraponny av uppfödaren. Hon beskrev att hon "alltid" lägger in en återköpsklausul som innebär att hon ska bli tillfrågad om jag säljer hästen.

I hennes fall så var skälet att hon kan vara intresserad av att köpa tillbaka ston för vidare avelsarbete. Min ponny, som är en valack, är hon sannolikt inte intresserad av att köpa tillbaka av just köns-skäl.

I det fallet förstår jag återköpsklausulen och tycker att det finns en rimlighet i den.

Min säljare har inte lagt in någon vitesklausul och vi har inte gjort något avtal om pris i sådant fall (vilket är bra eftersom min ponny visat sig vara väldigt talangfull inom dressyr)...
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Jag tycker att det blir fel att skriva återköpssumman i avtalet. Hästens pris nu är 20000 kr. Men om det blir aktuellt med återköp så vet man ju inte nu vad hästen kommer vara värd då. Då kanske den är värd mycket mer, eller mycket mindre. Det går ju inte att avgöra nu känner jag.

Vitet vid kontraktsbrott ska enligt ägaren vara på just 20000, för att det är vad hästen är värd just nu.

Jag har även pratat med henne nu på telefon om att ta en tidsbegränsad återköpsrätt på bara några år, men det vill hon inte utan det ska gälla hela hästens liv.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Har du frågat säljaren vad hon menar händer om ni har olika uppfattning om priset om det blir fråga om ett återköp? Om du t ex har ett bud på 30 tkr för hästen, är hon då beredd att matcha det budet? Som du säger är det jättesvårt att i dagsläget avgöra värdet på en häst i en obestämd framtid - men det är nog bra att ha diskuterat hur prisfrågan ska hanteras innan ett sådant kontrakt skrivs.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Om inget förutbestämt pris är avtalat så kan ts begära vad hon vill vid en ev försäljning och då kan nuvarande ägare tacka ja eller nej till att köpa tillbaka hästen.

Kontraktet är då uppfyllt, nuvarande ägare har blivit meddelade att hästen ska säljas och fått valet att köpa eller avstå.

So far har ingen tidigare ägare velat köpa tillbaka sin "gamla" ponny/häst som jag köpt med dylika klausuler, så risken som köpare är inte enligt min erfarenhet speciellt stor, men man måste ju meddela fd ägaren om att nu ska hästen säljas såklart.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

KL
Allt man avtalar är juridiskt bindande. När det gäller återköpsrätt så är även den bindande men utan vite i avtalet så finns det inget straff om man bryter mot. Precis som att det är förbjudet att gå mot gubbe men om gör det finns inget straff.

Så att komman undan ett avtal med förköpsrätt och vite är helt enkelt att ta vitet d v s sälja och betala vitet man avtalat om till den förra ägaren.

Men det kan också vara en fördel med ett sådant avtal om det formuleras ömsesidigt. För om man då som den nya ägaren hamnar i den sitsen att man måste sälja så har man ju en köpare i den förra ägaren. Det man ska vara noga med om man ingår ett sådant avtal är att ha med till vilket pris hästen ska köpas tillbaka.
Har man inte det kan ju i ock för sig sätta ett väldigt högt pris så att förra ägaren inte vill köpa tillbaka den ;)
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Det beror ju på hur hon vill ha det hela. Är det så att hon vill att det ska stå att hon vill bli tillfrågad först vid en försäljning så tycker jag att det är ok att ha en sån klausul. Men då hade jag varit tydlig med att försäljningspriset kan komma att ändras över tid. Går hon med på det så hade jag inte haft något problem att köpa hästen.
 
Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?

Är det säljarens ansvar om att upplysa dig om ev flytt, nya tel.nr, mejladresser etc? Eller ska du, om du ex vis måste sälja om 10 år, hoppas på att du får tag på henne?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 181
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp