Vågar man ge fånghäst Krafft Protein?

_Runaway_

Trådstartare
Ja jag vet, det är inte rent protein som orsakar fång i regel. Men jag kan inte låta bli att ha den gnagande känslanb kvar i mig när någon säger orden protein och fånghäst i samma mening. Jag har räknat på en foderstat och kommit fram till ett i mina ögon bra resultat. Snälla moderator ta inte bort den här tråden! jag har ju fixat foderstat själv och behöver lite kloka ord runt det här med att ge min fånghäst dessa fodermedel

Hästens behov:

51 Mj
280gram smrp
20g Ca
13g P
8g Mg
(smrp/mj-kvot räknat på 5.5)

Om jag ger:
5 kg hösilage
0,6kg Krafft Protein

så får han tilldelat:

48 Mj
283gram smrp
15,5gram Ca
11g P
6g Mg

Och kvoterna blir då:
Smrp/MJ: 5,8
Ca/P: 1,4
Ca/Mg: 2,5
Vilket ser bra ut?

Är det något jag glömt eller bör tänka om på?

Sv: Vågar man ge fånghäst Krafft Protein?

_Runaway_ skrev:
Ja jag vet, det är inte rent protein som orsakar fång i regel. Men jag kan inte låta bli att ha den gnagande känslanb kvar i mig när någon säger orden protein och fånghäst i samma mening. Jag har räknat på en foderstat och kommit fram till ett i mina ögon bra resultat. Snälla moderator ta inte bort den här tråden! jag har ju fixat foderstat själv och behöver lite kloka ord runt det här med att ge min fånghäst dessa fodermedel
Ja, det är frågan som även jag står inför! Det enda är väl att börja med yttepyttelite och sedan öka på sakta sakta... Men jag är i alla fall livrädd för att orsaka ett återfall. Jag tror ju inte att pållarna reagerar på proteinet utan det är väl snarare foderbytet som de i så fall skulle reagera på

Som det är just nu har jag hö med bra näringsinnehåll men det kommer inte att räcka över hela våren/sommaren. Mitt andra hö skulle behöva förstärkas med både lucern och proteinpellets för att kvoten ska bli bra.
//marti - pest eller kolera känns det som...

PS glömde... Du har väl tänkt på selenet? Varken hö eller proteinpelletsen innehåller något selen!

PS glömde igen.. Varför så låg kvot som 5,5? Är det något du vet av erfarenhet? Annars är ju riktlinjen att kvoten ska vara 6,0 oavsett ras. Mina står på 6.1 shettisen och 6,8 NF:en (fånghästen).

Senast ändrad:

Svar på rubrikfrågan: ja, vi har givit det till vår som haft fångkänning (för mååånga år sen). Men varit noga vid invänjning (som vid alla foderbyten) och gett väldigt små mängder från början. Krafft Protein har ju väldigt mycket protein per kg, men om man har ett hö med dåliga proteinvärden tycker jag det funkar bra för att få till en bra foderstat. Jag tycker din beräkning ser bra ut!

Ok, tack för svaren. Jag har läst nånstans (TROR det var på Kr*ffts hemsida) att en kvot på fem är lämpligt för fånghästar. Nu blev kvoten 5.8 så det lär ju inte vara någon fara att den är för låg.

_Runaway_ skrev:
Ok, tack för svaren. Jag har läst nånstans (TROR det var på Kr*ffts hemsida) att en kvot på fem är lämpligt för fånghästar. Nu blev kvoten 5.8 så det lär ju inte vara någon fara att den är för låg.
Nu har ju vår häst aldrig haft något riktigt fånganfall. Det kallades "fångkänning" och han har aldrig behövt specialbeslag eller fått något återfall. Men; jag räknar alltid med likadan kvot på honom som på våra andra ridhästar, alltså 6 i kvot. (det är en islänning)
Jag tror en kvot på 5,8 kommer att funka bra.

_Runaway_ skrev:
Du tror inte att det är en kvarleva från den "gamla" goda tiden då man trodde att fång berodde på för mycket protein? Nu vet man ju att fång uppstår pga av att lättläsliga sockerarter (fruktaner) "jäser" i tarmen och rubbar tarmfloran. Jag tror mer på att hålla en kvot på 6.0 för att inte hästen ska få proteinbrist och med de problem som det skapar. Ska kolla in Kraffts hemsida i morgon, ska iväg nu...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 809
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar