Vågar man fodra med hösilage?

Sv: Vågar man fodra med hösilage?

Något jag läste!

Utfodringen av hösilage har ökat under senare år. Agronom Cecilia Müller på SLU i Uppsala arbetar med frågor kring hösilage.

Vad säger du om botulism och vaccination?
- Det är ett avgörande som varje hästägare måste ta. Det går inte att ge någon generell rekommendation, tycker Cecilia.
- Botulism är en förgiftning som är obotlig. Man kan inte rädda en häst som fått det. Det som hästen förgiftas av är ett bakteriegift, det giftet produceras av en bakterie som heter Clostridium botulinum. Bakteriens sporer finns i jorden och jord kan ju lätt komma med i ensilaget. När bakterien kommer med i ensilaget kan den börja tillväxa och producera giftet botulin. Att det är syrefritt är en förutsättning för att bakterien ska leva. Men det är också så att botulism är en väldigt ovanlig sjukdom. Den här bakterien begränsas också av höga torrsubstanshalter. På grund av detta vill många hästägare ha ett hösilage med så hög torrsubstans som möjligt. Det finns dock begräsningar även "uppåt" - ett hösilage med mycket höga torrsubstanshalter är mer utsatt för mögeltillväxt, framför allt på våren när utetemperaturen börjar pendla ganska ordentligt mellan natt och dag. En torrsubstanshalt mellan 50-65 % är därför det optimala.

När det finns botulismbakterier i en bal är det ju nått som har gått snett i processen, och det vågar jag nästan garantera att det känns på lukten!! Inte kan man lukta på en bal och säga att - "Här luktar det botulism!" Men däremot kan man ju säga om det luktar fel... Och botulismbakterier ploppar ju inte bara upp, det måste ju ha kommit med tex. ett dött djur eller jord i balen för att det ska utvecklas...

Vi hade en bal i våras som det var med en stor råtta i!!! Urk! Den luktade kan jag lova. Självklart slängdes den...

Måste bara säga att om en bal inte luktar nått alls så är det nått som är fel... Det ska lukta gått =)

Tycker hösilage är ett utmärkt foder! Man måste bara vara noga med hygienen. Som med allt foder!

Min häst klarar för övrigt inte att gå på hö eftersom han är dammöverkänslig...

Min häst gick på enbart hösilage en hel vinter innan vi vaccinerade honom... Men det känns o andra sidan otroligt mycket säkrare nu när han är vaccinerad!

Tänk på att vänja hästarna vid hösilage. Dvs. blanda det och hö i början. Så slipper de problem med magen =) Tyvärr så finns det ju inget annat än vaccination som skyddar mot botulism, de spelar ingen roll hur länge de gått på hösilage, utan dina shettisar kan lika lätt drabbas som travarna.

_86a_ skrev:
När det finns botulismbakterier i en bal är det ju nått som har gått snett i processen, och det vågar jag nästan garantera att det känns på lukten!! Inte kan man lukta på en bal och säga att - "Här luktar det botulism!" Men däremot kan man ju säga om det luktar fel... Och botulismbakterier ploppar ju inte bara upp, det måste ju ha kommit med tex. ett dött djur eller jord i balen för att det ska utvecklas...

Vi hade en bal i våras som det var med en stor råtta i!!! Urk! Den luktade kan jag lova. Självklart slängdes den...
Självklart luktar en i övrigt dålig bal, men själva botulismtillväxten kan du inte märka.
De flesta som förlorat sina hästar i botulism har förmodligen fodrat sina hästar med just en sån bal. (Som inte verkar vara en dålig bal.)För jag antar att ingen ger sin häst dåligt foder. Jag känner hur som helst till ett fall av botulism där fodret till synes hade mycket fin kvalité, men hästen dog.
Vill bara ha sagt att det inte finns några garantier, det märks inte alltid att en silagebal är dålig :(

Jodå. Det finns gott om människor som ger sina hästar dåligt foder. På det förra stället jag hade min häst gav stallägaren hästarna en fjolårsbal med hål på!!! :eek: Den var alldeles vitgrå och stank.. Inte så konstigt att jag flytta va?

Hm, har svårt att tänka mig att man inte märker nått. Men om det skulle vara så, så är min häst vaccinerad i alla fall. Det är ju inte ett 100 %igt skydd, men ändå.

Om det är helt luktlöst, ej synbart och inte känns, hur ska du då kunna upptäcka det?
Och folk som fodrar sin häst med dåligt foder talar jag inte om, jag talar om normalt folk med åtminstone lite vett i huvudet :smirk:

Jo, men som sagt var så är det ju nått som gått snett i processen. Dvs. det borde inte lukta som vanligt. Fast jag erkänner - helt säker är jag ju inte på att det alltid märks. Det var väll därför jag vaccinerade.. Fast jag vidhåller ändå att jag tror att man märker det.

Jag har alltid trott att det var omöjligt att upptäcka om hösilaget innehöll de bakterier som orsakar botulism, och att det följdaktligen inte hjälper hur noggrann man än är när man fodrar.

Sen är det en annan sak att jag vill att hösilaget ska lukta gott och se bra ut - minsta lilla tveksamhet så slänger jag balen.

Immer

Åskan skrev:
Är det människans lathet/snålhet/dumhet som gör att man köper ensilage eller hösilage istället för vanligt hö?

Vi har 19 hästar i vårat stall och inte ett enda loft. Så hö är inte ens tänkbart för vår del. Och eftersom jag inte ser några som helst fel med hösilage så är det det enda alternativet.

Det är min anledning till att ta hösilage istället för vanligt hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama