Vågar jag släppa ihop dom ?

urkella

Trådstartare
De senaste 2 veckorna har min pålle fått gå själv då han började hoppa på stona då dom brunstar som s*tan för honom (han blev kastrerad för 7 månader sedan) Så därför har vi inte vågat ha dom ihop efter det, nu de senaste 4 dagarna har han blivit van vid att gå själv då han går i en hage där han inte ser de andra. Letar efter en valack som sällskap men alla runt där jag bor äger bara ston. Nu ringde en i stallet och sa att hon tyckte att vi skulle släppa in ena hästen som är hos oss på bete som sällskap till honom, men även detta är ett sto, så därför tvekar jag. Dom säger att dom inte sett när hon brunstar och hon bestämmer i hagen hon går i nu. Men känner att vad händer om hon brunstar och han hoppar, då kommer jag som valackägare får skit om det händer något, och vill inte att hästen ska gå med honom bara när den icke brunstar som jag fick som svar, för då kommer han ju bara bli orolig om det blir massa spring i hans hage. :( Men samtidigt vill jag ju att han ska ha sällskap, då han har blivit så översocial nu när han är själv.
Gud tycker det är jätte jobbigt, men vill ju det bästa för min pojk.
Vad skulle ni gjort om ni vore i min sitts ?

Sv: Vågar jag släppa ihop dom ?

Jag hade nog väntat. När jag kastrerad min förra shettis hingst så fick han inte gå ihop med stona förran efter 1 år ungefär.
Vet inte hur stor risk det finns om man släpper in en kastrerad till stona för tidigt om han blir en betäckande valack sedan. Det är kanske någon som kan svara på det.

ja det är det jag är rädd för, köpte honom av uppfödaren och hon hade honom själv efter att hon tog honom från mamman, så därför vill jag ju att han ska få gå med andra hästar främst för att han ska lära sig hästspråket. Hon tyckte att han skulle gå med någon tjurig gammal märr, men det är ju inte det lättase att hitta :p ne blir nog att han får gå själv tills vi finner någon med valack som vill flytta till stallet :p

Förstår delemat.
Jag har en lite shettis hingst på 1 år som ska kastreras till hösten. Jag har inget sällskap till honom heller, han får gå och titta på de andra på andra sidan staketet. Tycker så synd om honom. Han är inte alls hingstig så jag försökta släppa ihop honom med mina ston. Ena stoet visade honom direkt hur det skulle va i flocken och den andra var super brunstig och han fattade nada och bara föltuggade. 2 dagar senare bara flyger hon på honom och får ett järngrepp om manken på honom och släpper inte....Så jag vågar inte ha honom med det stoet i alla fall :cry:
Lyckligtvis blev han inte skadad.

Det som jag skulle vara mest rädd för i det här fallet är ju att han får det till en ovana...
Samt att stoet kan skadas (Hade ett russ som tyckte han blev hingst en gång och skulle betäcka ett vbl sto... slutade med att han fick in hoven på fel ställe och hon slets upp, inte kul)
Lycka till

jo det är därför jag tvekade, sa sen att det är bättre att han går själv medans vi kollar om någon valack som sällskap till honom, stallägaren skulle ringa på en i går så hoppas hon fick tag på dom.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama