Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

LinnK

Trådstartare
Jag och stallägaren har nog lite olika åsikt i den här frågan har jag en känsla av, då det kommit på tal om vi inte ska släppa ut hästarna på dygnet runt bete snart. Och jag tvekar...

I stallet står 4 islandshästar, varav jag äger 3 av dem. De äger den fjärde.
Alla hästarna är mer eller mindre överviktiga (mina för att de inte motionerats regelbundet då jag varit/är långtidssjukskriven pga trigeminusneuralgi) och för att hö och bete är FÖR bra. (För kraftigt eg kan man säga)
Men såklart är vi nöjda med det foder som ingår i vår hyra och kan inte klaga på det. Det är ju jättefin kvalité, bara det att de är lite kraftigt åt lättfödda hästar som inte motionerat tillräckligt, så det är alltså inget fel på fodret alls!

Dilemmat för mig o sambon är nu att vi har ju börjat sätta igång hästarna med promenader etc, men det är ju inte gjort över en natt att banta ner tre hästar som har tillgång till kraftigt grovfoder o bete när man inte är helt pigg själv ännu.

Vi tycker att det känns riskabelt att släppa dem på dygnet runt-bete när de redan nu är så pass överviktiga. 2 av hästarna är på tok för överviktiga i dagsläget, och de får inget alls utöver bete + salt + mineraler
och kanske en äppelklyfta eller 1/3's morot ibland när de varit ute o 'jobbat'.

I dagsläget går de ute mellan ca 08.30-21.30 och när de kommer in på kvällen är de verkligen inte hungriga utan ställer sig o sover nästan omedelbart.
Betet är ganska kraftigt, finns inga möjligheter till annat heller tyvärr,
den hagen de går i nu är den bästa ur 'kraftihetssynpunkt' som jag förstått.

Är jag överdrivet fjaskig som är orolig över fångrisken och helst vill fortsätta ta in mina nattetid (vilket dessvärre innebär att deras häst inte heller får gå på bete, då den ju inte kan vara ute ensam)

Jag är bara så rädd om mina hästar, och det känns bortkastat att släppa dem på bete nu när vi börjat sakta banta dem (jag tror inte på snabb-svält) och att öka motionen, för det känns så vansinnigt onödigt med hästar som får fång o blir sjuka bara för att man nödvändigtvis ska ha dem på bete.

(självklart så hade jag släppt dem på bete om de vart normalviktiga innan, eller kanske liiite runda, men nu är till o med den 'smalaste' i tjockaste laget)
Har ni tankar eller funderingar som kan lotsa oss till en bra lösning?
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag hade i det läget tänkt som du, och inte släppt ut dom så länge det inte finns en möjlighet att begränsa betestillgången genom en grushage eller liknande under delar av dygnet. Jag anser precis som du att risken för fång är alldeles för stor, och att dom behöver bli av med övervikten av övriga hälsoskäl också. Övervikt är inte nyttigt på något sätt, det bara sliter på kroppen på alla sätt.

/Camilla
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag tycker inte du ska släppa dina överviktiga hästar på ett kraftigt bete. Du kanske kan ha på betesreducerare halva dygnet? Men troligtvis kommer de ändå gå upp en hel del. Du kanske kan låta hästarna gå ute var tredje natt var?

Min medryttarhäst var inte överviktig innan betet (dock på gränsen!), men trots betesreducerare 12 timmar/dygn har hon lagt på sig bra mycket på knappt två månader! så nu får hon ha på den dygnet runt ett tag, om hon kan låta bli att dra av den. Vissa tycker det är djurplågeri med munkorg, men hellre det än fång, och uppenbarligen får i alla fall "min" häst i sig tillräckligt med gräs med den på.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Kan de inte gå på bete med sådana där betesreducerare? Om ni nu vill hitta en kompromiss vill säga.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Det är detta problemet jag alltid haft som inackorderad och som ägare till 1 lättfödd islänning.
Nu har jag ju fler egna hästar och sköter dem själv, men det bästa är att du som har 3 hästar har sällskap till dem.

Visst de är snälla som tillgodoser er med bra foder osv men mot hästarna är de ju inte snälla, det är ju lika taskigt att övergöda hästar som att svälta dem egentligen.

Hur ser hagen ut?(bild gärna) hur många hektar är det? är det enbart gräs eller finns det tillgång till skog? är det kuperat? sly de kan käka på med?

gammal vall eller är det naturbete?
Sand eller lerjord?
sankt lr väldigt torrt?(ligger marken högt lr lågt)?

alla de sakerna avgör.

Jag har själv kommit fram till det allra bästa för lättfödda hästar är att de får gå tillsammans(ej med svårfödda alltså) och att man anpassar hagens str/kraft efter antalet hästar!

det bästa är mycket skog, kuperat och naturbete ingen gödslad vall alltså det är aj aj.

Sen är det allra bästa att släppa dem mycket tidigt innan gräset knappt kommit upp, så de hinner äta ner gräset i takt med det växer, sen skall det hållas extremt kraftigt nedbetat för att hästarna ska hålla sig i fin form.

Jag har mina två lättfödda, en islänning och en mini shettis hingst på ca 0,8hektar av det bete jag nyss förklarat dock inte mkt skog vilket jag gärna hade haft mer av då hade hagen kunnat vara ännu större.
Men nästan 1 hektar räcker gott och väl att utforska en hel sommar för de två.
De håller betet nedbetat kraftigt och kan äta på sly som finns med men de svälter knappast en då utan håller vikten och i bästa fall går de ner i vikt.

hade jag velat ha större bete hade jag fått skaffa fler lättfödda hästar så enkelt är det, man måste anpassa betet efter antalet hästar m.m som jag skrivit om.
och en viktig del är som sagt att släppa dem tidigt, det funkar inte att låta gräset växa upp som man gjort i alla tider det är som att be om feta hästar.

img_6588_93602196.jpg
här syns en liten del av min hage, det är alltså de två yttre hästarna som är lättfödda, den tredje släpps in till dem ibland för att leka bara annars går han i hage nr2 som du ser på bilden nedan.

detta bete:
dscn6310_94770649.jpg


Jag har testat denna metod nu i 2år och förra året var shettisen såhär snygg:
p62501771_51348795.jpg
trots extrem brist på motion kan jag säga ärligt.
den hagen de gick i då var ungefär lika stor men förra året var det mycket torka så gräset växte sämre och de blev superfina av det hästarna, de fick verkligen gå och leta efter gräset hela dagarna och jobba för det vilket är perfekt för lättfödda som dessutom inte motionerar så mkt.

img_3111_47121025.jpg
här är precis vid ingången men bara här ser man hur fattigt på gräs det är.

dscn3159_42820670.jpg
här är islänningen igen, slimmad och fin tycker jag iaf så fin som han kan bli på bete.

bild372_41960754.jpg
här hittade jag äntligen en bild på hur mycket gräs det var, det fick de gå och knapra runt stenarna:) super.
sen var det mycket sly med(ta inte bort det för det är super till tjockis hagarna) som de kunde knapra på i brist på annat)
unghästen på bilden är i hagen och leker annars gick de på mkt näringsrikare bete.
img_3071_47119826.jpg


alla var kanonfina förra året unghästar(svårfödda) som de vuxna(lättfödda) man får hålla koll hela tiden och anpassa det funkar jättebra nu tycker jag

oj mycket det blev hoppas du fick ut något av det?
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Kan de inte gå på bete med sådana där betesreducerare? Om ni nu vill hitta en kompromiss vill säga.

tyvärr är det skit, har testat men för vissa funkar det kanske men det ger skav/onaturlig betning osv...funkar skit tycker jag bättre att anpassa betet och hästantalet istället.
mina hästar får av sig dem dessutom och en dag hade en av hästarna fått in den i munnen så han inte kunde dricka och då har jag endå globus som är som en korg:crazy:
och det är skitsvårt att veta exakt hur stort hålet skall vara för att hästen ska hålla sig smal och är det tillräckligt litet kan jag lova att de kommer på ett sätt o få av sig den när de blir lite hungriga.

har även testat att stip beta, funkar inte hästarna blir smällfeta för man kan inte veta hur lite de egentligen behöver utan man tycker synd om dem o öppnar upp och så rullar de fram.

har testat att låta gå i hage utan bete vissa timmar och bete vissa timmar med resultat att hästen rymde, så det funkade inte heller....
gillar inte o låta dem stå inne heller de behöver beta så många timmar som möjligt per dygn och det bästa är om de får kämpa för maten...så som det ska vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag förstår inte riktigt hur du kan vara nöjd med utfodringen om hästarna har blivit vad jag förstår rejält överviktiga. Det är klart att det är jättebra med ett fint näringsrikt grovfoder men det måste anpassas så att inte hästarna blir för tjocka. Det bör man ju göra innan sommaren för nu är det så dags.

Jag hade inte släppt dem med fri tillgång till betet utan begränsat det på något sätt. De kan väl turas om att gå ute enligt ngt rullande schema dvs två inne och två ute dygnet runt på ngt sätt? Sedan hade jag bara gett dem halm eller möjligtvis endast lite av det fina höet under inneperioden. Jag vet att hästar ska äta "hela" tiden men mina brukar inte äta jättemkt om de står inne delar av dagen när de går på bete. Munkorg eller reducerare är ett annat alternativ som jag tycker fungerar bra.

Hur du ska göra beror ju på flera olika faktorer som tex hur pass tjocka hästarna är och är ju omöjligt att tycka ngt om på ett forum. Men jag har insett att en fet häst innebär olika för olika människor. En riktigt överviktig häst med de fettdepåer som hör till insulinresistens hade jag inte släppt på bete alls pga en troligen ganska stor fångrisk. Men en ngt överviktig häst kan kanske/antagligen gå på ett bete som helst då är ett ogödslat naturbete, högt eller kort gräs kanske inte spelar så stor roll.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag har 1 fångis = inget bete samt en som måste banta samt en Normalfödd häst . Den lättfödda samt bantarhästen går högst 2 timmar på Bete/dygn.
Resten av måltiderna får dom hö .
Men det är nog lättare för mig att hantera hästarna dom jag har dom hemma.
Jag är Livrädd för fång !
Hästarna verkar nöjda och belåtna med detta och kommer springande när jag ropar på dom, förvisso har jag varsin hink med gottis, så det är nog inte mig dom springer till !

Hej från Hambo
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Vänta så länge du kan med att låta dem gå ute natt o dag. Jag har samma problem och för att vara på den säkra sidan ska min ponny inte gå ute dygnet runt någon gång i sommar :/ visserligen ganska tråkigt för min ponny, men bättre det än att hon får fång och aldrig mer kan gå på gräs! Jag har pratat med en veterinär om detta och hon håller fullständigt med! :)

lycka till :)
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag har lite samma problem, jag har en lättfödd islandsvallack och den enda hästen han kan gå med behöver betydligt mer bete. Jag testade ett tag att låta dem gå ihop i en kompromisshage (inte så lite som min behöver, men inte så mycket som den andra behöver) men jag har valt att låta honom gå själv istället. Han har gått upp lite i vikt (han har varit jättefet tidigare, men var färdigbantad i våras) så jag vill inte låta honom gå på mer än nödvändigt.
Så nu står han i en hage med magert bete, själv tyvärr (jag letar sällskap) men med kompisar på andra sidan stängslet. Så länge det finns andra hästar inom synhåll håller han sig lugn, även om det absolut inte är optimalt.
Sen får han stå inne några timmar på förmiddagen tillsammans med en annan häst.

Jag väljer hellre en lösning som kanske inte är den roligaste men som funkar, framför en där han går upp i vikt och får lida för det!
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Mycket begränsat bete, annars får du sjukdommar förr eller senare.
Det är mer plågeri att låte hästen bli fet och sjuk än att inte låta den få sommarbete.
Hästarna är nöjda med vad de får och särskillt om de mår bra :-)
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Green guard säger jag, visst är det ett visst pyssel innan den sitter på plats, men det är :devil: värt var eviga sekund av inpassning. Får hästen skav så har man inte lyckats med inpassningen, och man bör fortsätta tills den sitter bra.

Jag hade den på ett av mina ston som var oerhört lättfödd, och där jag inte hade möjlighet att välja bete själv. Även med den hade hon en mindre rultighet, men den var absolut inga problem att hantera då den reds bort ganska snart. Så att de inte får i sig något gräs med den är nonsens, man måste däremot se upp när gräset blir för kort då kan det uppstå problem.

Sen blev hon ju tvärsur de första dagarna, men det är en annan historia.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Greenguard tycker jag låter som nåt att prova.

Gud vad skönt det är att bestämma själv, ha tre stycken LÄTTfödda hästar och de går på snaggat bete på natten o är inne på dagen nu + motion. På dagen inne får de halm att äta.
Har två stora hagar med massa fint gräs men de får helt enkelt stå oanvända för de går inte att släppa dem där. Kanske senare om gräset torkar i värmen eller nåt eller som höstbete.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

hur mkt väger hästarna med måttband och hur höga är de?

min lättfödda islänning är 130 hög och väger 343kg nu med måttband det är verkligen en jättebra vikt för honom och att han en då kan gå på bete han är inte smal men han är inte fet heller och han tränas inte alls mkt nu.
förra året när han tränades under betet så vägde han 330kg då var han i normalhull.

han har vägt 414kg då var han fet.
skulle han vägt så mkt innan betet så skulle jag inte vågat släppa honom på gräs innan någon annan häst betat ned mkt kraftigt lr i så fall släppa extremt tidigt på bete för det tycker jag funkar skitbra.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag har lite samma problem, jag har en lättfödd islandsvallack och den enda hästen han kan gå med behöver betydligt mer bete. Jag testade ett tag att låta dem gå ihop i en kompromisshage (inte så lite som min behöver, men inte så mycket som den andra behöver) men jag har valt att låta honom gå själv istället. Han har gått upp lite i vikt (han har varit jättefet tidigare, men var färdigbantad i våras) så jag vill inte låta honom gå på mer än nödvändigt.
Så nu står han i en hage med magert bete, själv tyvärr (jag letar sällskap) men med kompisar på andra sidan stängslet. Så länge det finns andra hästar inom synhåll håller han sig lugn, även om det absolut inte är optimalt.
Sen får han stå inne några timmar på förmiddagen tillsammans med en annan häst.

Jag väljer hellre en lösning som kanske inte är den roligaste men som funkar, framför en där han går upp i vikt och får lida för det!


exakt, det är ju bättre än o låta han gå på för mkt gräs iaf.
jag fick med göra så med min islandsvalack en sommar när jag va inackorderad...inte kul alls och man behöver ha hjälp med betningen egentligen för att det ska bli en så bra hage som möjligt.

du kan inte låna en shettis gärna hingst de är mkt bra för de får sällan fång som hingstar + att de behöver lite mer bete än en valack men de behöver så lite mat att de funkar bra ihop med en lättfödd islänning.

svårare o få tag på en fet islänning o låna menar jag.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Green guard säger jag, visst är det ett visst pyssel innan den sitter på plats, men det är :devil: värt var eviga sekund av inpassning. Får hästen skav så har man inte lyckats med inpassningen, och man bör fortsätta tills den sitter bra.

Jag hade den på ett av mina ston som var oerhört lättfödd, och där jag inte hade möjlighet att välja bete själv. Även med den hade hon en mindre rultighet, men den var absolut inga problem att hantera då den reds bort ganska snart. Så att de inte får i sig något gräs med den är nonsens, man måste däremot se upp när gräset blir för kort då kan det uppstå problem.

Sen blev hon ju tvärsur de första dagarna, men det är en annan historia.

Problemet är väl snarare att de ofta får i sig för mkt och att det är svårt att anpassa exakt hur mkt som är lagom mycket beroende på många saker, bland annat hästens teknik att äta.

min valack hade fått av sig en green guard direkt lr rättare sagt det var en sådan jag började testa med och hur jag än passade in den så fick han alltid av sig den.
likaså får han alltid av sig flughuvor med öron:angel: han är inte dum min kille.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

och det bästa är om de får kämpa för maten...så som det ska vara.

Du säger emot dig själv lite där?
och
"men det ger skav/onaturlig betning osv.."
Hellre skav och lite "onaturlig" betning än en smällfet häst med fång.. (Inte sett ett spår av skav med GG, den sitter på också med vanlig grimma.)
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag tycker du tänker rätt, du måste ju tänka på dina hästar i första hand.

Kan man tänka sig att munkorg i någon form kunde vara ett alternativ? Har några bekanta som måste ha det på sina isisar typ hela sommaren pga kraftigt bete, och det funkar fint.

Annars är det ju installning som gäller. Man kanske kan tänka sig någon växelgång, typ att två står inne nattetid, och en står inne dagtid? Då har ju stallägarens häst sällskap ute dygnet runt :idea:
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag skulle nog fortfarande påstå att GG var felinpassad, vad menar du med att ta av sig den. En GG tar man inte av sig i första taget, själv klart går det men inte helt utan pyssel, och det är sällan den försvinner helt.

De gånger som GG försvann på min madam, berodde på att det fanns människor som skar bort den med kniv.

Flughuvor med öron är bort i ett nafs, det är inte jämförbart med en GG.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Du säger emot dig själv lite där?
och
"men det ger skav/onaturlig betning osv.."
Hellre skav och lite "onaturlig" betning än en smällfet häst med fång.. (Inte sett ett spår av skav med GG, den sitter på också med vanlig grimma.)

På vilket sätt säger jag emot mig själv?

jag säger att JAG tycker inte det funkar med munkorg men tycker andra det så fine lixom...haha

Men jag menar att de ska få kämpa för maten så som de är gjorda för dvs beta hela dygnet men utan en jäkla munkorg och på anpassat bete för fuck sake haha herregud vad folk ska vränga till allt man skriver.
läs vad jag skrev istället.

för er verkar det ju bara finnas 2 alternativ, fullvuxet näringsrikt bete och fet sjuk häst på det eller fullvuxet näringsrikt bete och häst med munkorg.

läste ni inte vad jag skrev? ANPASSAT bete du vet;) det går att anpassa efter antalet hästar och hull men det verkar det inte vara många som kommit på är glad jag gjort det iaf för det funkar skitbra:)

Lycka till TS
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 006
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 921
Senast: Lyckan i Halland
·
Avel Jag pratade häromdagen med stallpersonalen hos en som driver ett stort stall med uppfödning, inackordering, försäljning ,och förmedling...
Svar
11
· Visningar
1 240
Senast: ameo
·
Träning Det är så att vi har ett litet problem... jag och stallägaren ska till fjällen, hon ska vara borta hela veckan och jag är borta...
Svar
9
· Visningar
1 092
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp