Vågar jag köpa?

N

Nikka

Jag har hittat min dröm häst en 6-åring, nyinriden. Problemet är att hon markerade lite på ena frambenet. Vet. tror att det ev kan vara att hon har gjort något i hagen. Det märks inget när hon rids, vad ska jag göra.

Sv: Vågar jag köpa?

Är säljaren seriös så säljer den inte en häst som inte är fräsch (då ska det vara rejält prisavdrag och det ska stå varför i kontraktet. Dock om en sådan häst inte är försäkrad så lär du få reservation på försäkringen när du nytecknar). Vill inte säljaren avvakta och ge hästen en chans att läka ut "det den kanske gjort i hagen" så se dig om efter en annan häst.

Avvakta köpet, det bör vara det en seriös säljare vill också.

Då jag skulle köpa min ena hoppade han över en boxdörr 10 min innan vet skulle komma ut och besiktiga honom och skrapade upp benet = var halt vid undersökning pga ytliga sår. Vi väntade således 3 veckor tills det hade läkt ut och sedan gick han igenom prickfritt.

Kommer det från ridningen hade jag avstått- nyligen inriden och halt.
Tänker då att den inte håller för lite hårdare ridning.
Det kan ju vara så.

En sjuk häst är ingen drömhäst... Säger som de andra, avvakta tills hästen är fräsch. Är det bara ngt mindre borde det ju bara ta ngra veckor innan skadan är läkt.

Tack för era svar. jag får nog vänta och se. Jag skulle ev. få henne billigare. Ska inte ha en tävlingshäst utan en att rida och köra i skogen till mej och mina barn, men är ju lite rädd att det inte ska hålla för det.

Ang försäkring så är hon oförsäkrad, men hon kostar under 30.000 och är inte så gamal och då behövs inget vet. intyg, så där tycker jag inte att det ska vara något problem.

Det går väl att göra en hältutredning och få lite mer kött på benen innan ett eventuellt köp?

Jag köpte en häst, vid besiktning var den 1/2 grad halt på ett bakben. Veterinären kunde inte hitta något fel.
Skrev in en reservation i kontraktet på 3 månader. Efter 3 månader besiktade vi igen och hältan/rörelsestörningen kvarstod och vi valde att lämna tillbaka.

I efterhand skulle jag kanske ha väntat och låtit ägaren besikta om innan jag köpte. Men det var inga problem alls att lämna tillbaka eftersom det var skrivet i kontraktet att vi skulle få det om den där graden inte var borta inom 3 månader.

Handlade om en unghäst.

Veterinärvård kostar skjortan oavsett vad hästen kostar i inköp. Vänta tills den är ok.

Min pålles hälta kostade närmare 60 000 förra året. Även om försäkringen tog en del så svider det i plånboken. Självriskerna är häftiga och väldigt mycket täcks inte alls.

Veterinärvård kostar skjortan oavsett vad hästen kostar i inköp. Vänta tills den är ok.

Min pålles hälta kostade närmare 60 000 förra året. Även om försäkringen tog en del så svider det i plånboken. Självriskerna är häftiga och väldigt mycket täcks inte alls.

Det är därför man ska ha If och inte Agria.

Ang försäkring så är hon oförsäkrad, men hon kostar under 30.000 och är inte så gamal och då behövs inget vet. intyg, så där tycker jag inte att det ska vara något problem.

Men du måste väl skriva på en hästägarförsäkran?

Det tänkte jag inte på. Jag var nog helt säker på att det inte var något fel på hästen, utan att han har gjort något i hagen(det trodde vet.)

Men nu är hästen såld till någon annan så jag får leta vidare.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 536
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka