Vågar jag betäcka?

LinnK

Trådstartare
Jag har två islandsston som är i tioårsåldern (ingen ålder för en islandshäst) och fullt friska,
förutom att ena stoet haft kolik för några veckor sen,
första gången hon fått det (eller varit sjuk över huvud taget) så vetrinären och vi tror att hon fått i sig något olämpligt utomhus o därav fått kolik.

Är det någon fara rent sett till kolikrisk el dyl att betäcka henne?

Det andra stoet har haft flera föl tidigare hos förra ägaren och skött det utmärkt men när hon levererades hem till oss för något år sen, så hade hon vänjts av för hastigt från sitt sista föl och sen stått på lastbil ca 100 mil hem till oss och fick då juverinflamation.

Vågar man ta föl på henne nu? Kan man vara säker på att mjölkgångarna i juvret inte blev förstörda på något vis vid juverinflamationen?

Båda hästarna är lite för överviktiga, då de stått mkt pga att jag varit sjuk en längre tid och husse jobbat för mycket, nu håller vi dock sakta på att sätta igång dem. Är det något som gör det farligt att betäcka?

Har ni några andra tips på vad som bör kollas upp innan betäckning?
Eller räcker det att tala om för vetrinären att man vill kolla igenom dem så
de är redo för betäckning?

Jag är så rädd om mina fina flickor o vill verkligen inte betäcka om det innebär någon som helst risk för dem, men om det är grönt ljus så vill jag gärna ta föl på dem, då det är två underbara ston.

Sv: Vågar jag betäcka?

Jag är så rädd om mina fina flickor o vill verkligen inte betäcka om det innebär någon som helst risk för dem, men om det är grönt ljus så vill jag gärna ta föl på dem, då det är två underbara ston.

Det finns alltid risker med att betäcka ston ! :cool:

Det finns så mycket som kan gå snett från brunst till fölfödsel, men som tur är oftast gör det inte det. :o

Om dina ston är friska nu, bör i alla fall inte risken vara förhöjd att något händer. Men känns det osäkert, så varför inte rådgöra med veterinären.

PS: Jag har sett ditt ena sto, hon som fått föl, och hon är bara :love:

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 025
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka