Vågar inte vara barnvakt!

S

strange

Nytt nick, av någon anledning tycker jag att saken är lite pinsam/jobbig att prata om. Skulle nu någon lyckas klura ut vem jag är här på Buke är det inte hela världen men ändå.

Saken är den att jag nu finner mig vara en av få i min bekantskapskrets som inte har barn. Och det gör inte mig ett dugg, jag gillar barn. MEN, jag är så otroligt osäker på hur jag ska uppföra mig i umgänget med dom. Jag har aldrig umgåtts med barn regelbundet förutom då när jag själv varit ett(ganska jämnårigt)barn. Inga syskon och de flesta barn i släkten som vi umgåtts med har varit i samma ålder som jag själv.

Eftersom jag i övrigt är en ansvarsfull, tålmodig och pålitlig vuxen människa så börjar det nu hända att vänner frågar om jag kan vara barnvakt. Och jag vill SÅ gärna! Men jag vågar inte utan hittar på ursäkter som att jag ska jobba eller måste plugga. För att jag helt enkelt är rädd att jag ska 1. inte klara av att hålla koll på läget så att barna försvinner/skadar sig 2. vara så tråkig att barna aldrig vill se mig igen.

Och hur tusan vet man när det är dags att byta blöja?!:o
(jag har jobbat inom äldreomsorgen i många år så blöjor har jag bytt många, men det är lättare att prata med vuxna...)

Jag tycker det är så tråkigt att varje gång jag umgås med dessa barnfamiljer så vågar jag inte riktigt svara på barnens kontaktförsök utan det blir något halvhjärtat... Det handlar om alltifrån bebisar till 3-4 åringar och enstaka barn i lågstadieåldern. Jag menar, hur pratar man med en 2,5 åring? Vad tycker en 3 åring är roligt? Nu är såklart alla olika individer men sådär överlag, vad brukar gå hem liksom? Vad gör man när barnet blir ledset och vill att föräldern ska komma hem? Vad gör man med en 2 åring som absolut INTE tänker gå med på att byta nån blöja trots att det känns på lukten att det verkligen är dags?

Det verkar säkert jättefånigt för er som har barn och tycker sånt här är självklart. Men har man inte umgåtts med barn så är det inte så uppenbart alla gånger... Och jag tycker som sagt att det är väldigt tråkigt att jag ska vara rädd att ställa upp som barnvakt bara för att jag inte vet hur man tacklar "barn som inte vill men måste", ledsna barn eller hur man roar en litet barn. :(

Sv: Vågar inte vara barnvakt!

Det verkar säkert jättefånigt för er som har barn och tycker sånt här är självklart. Men har man inte umgåtts med barn så är det inte så uppenbart alla gånger... Och jag tycker som sagt att det är väldigt tråkigt att jag ska vara rädd att ställa upp som barnvakt bara för att jag inte vet hur man tacklar "barn som inte vill men måste", ledsna barn eller hur man roar en litet barn. :(

Det är inte ett dugg fånigt utan fullt förståeligt!
Och även vi som har barn har ju en gång faktiskt inte haft det. Själv känner jag igen mig rätt bra i din beskrivning. Jag har dock aldrig blivit tillfrågad om att passa barn. Hade jag blivit tillfrågad innan jag fick egna så hade jag nog faktiskt försökt undvika det tror jag. Speciellt till att passa mindre barn (kanske under 3-4 år). Jag har aldrig förstått mig på det där med bebisar. Förut. Nu är jag mer säker, efter att ha fått två egna.

Om du nu VILL kunna passa vänners barn och faktiskt har en önskan om att lära känna barn bättre så är min rekommendation att säga som det är till dina vänner. "Jag är orolig att inte klara det" och helt enkelt få chansen att lära känna barnet och "sköta om" i föräldrarnas närvaro. Be dem visa dig hur man byter blöja, vad barnet ifråga klarar av själv osv. Det är ju också mycket tryggare för föräldrarna att fråga just dig ju bättre du faktiskt KÄNNER just deras barn.

Jag tycker inte heller att det är nåt konstigt, jag har haft turen att få umgås en hel del med sambons syskonbarn men fortfarande är barn mellan 3 (syskonbarnet jag träffar mest är snart 3) och 7 år (för såna har jag jobbat med) något av ett svart hål för mig.

Fast grannbarnen tycker om att prata med mig, kanske för att jag inte pratar barnspråk och tar mig tid att försöka förklara det de frågar om och lyssnar på vad de säger. Det tror jag faktiskt är en bra början, att ta sig tid att lyssna och prata med dem. De flesta barn är fulla av berättelser/frågor.

Nu har jag en egen "unge" på snart 1½ och känner mig allra säkrast med barn upp till den åldern.

Vad gäller blöjor så bajsblöjor byts direkt förstås, annars brukar jag byta när det blir naturligt, tex när man ska sätta på ytterkläder, efter sömn, när man tvättar sig efter maten osv. Lite som med en hundvalp faktiskt :D

Som Björk säger, fråga föräldrarna hur du ska tackla situationer! Alla barn är olika, det som fungerar för vår dotter hade inte alls gått bra med hennes kusin när han var i hennes ålder.

Om du nu VILL kunna passa vänners barn och faktiskt har en önskan om att lära känna barn bättre så är min rekommendation att säga som det är till dina vänner. "Jag är orolig att inte klara det" och helt enkelt få chansen att lära känna barnet och "sköta om" i föräldrarnas närvaro. Be dem visa dig hur man byter blöja, vad barnet ifråga klarar av själv osv. Det är ju också mycket tryggare för föräldrarna att fråga just dig ju bättre du faktiskt KÄNNER just deras barn.

:bow:
Du Strange, jag tycker du har skrivit ett av de sötaste inläggen jag läst på länge. :laugh:

Jag var också jättenervös för barn men man kan faktiskt lära sig. om dina vänner känner förtroende för dig kanske du ska vara öppen, som Björk skriver, och tala om och få en chans att prova och lära dig. Du har inget att förlora. :)

Åh! Men du! Sträck på dig. Hur många är det som låter sina barn vara hos någon som inte har "vana" med barn. Det bevisar ju bara att de verkligen litar på dig.

Förklara hur du känner, jag tror inte alls att det kommer bli något bekymmer. Alla har vi ju varit nybörjare inför barnpassning någon gång.

Jag har alltid tyckt det varit lite småjobbigt pinsamt att vara i närheten av mindre barn när andra vuxna är med, ska man prata bebisspråk? Hur f*n leker man med ett barn lixom? Jag var ganska så stel i början och tyckte bara hela situationen var relativt jobbig. Idag jobbar jag enbart med mindre barn och tycker det är hur latjo som helst.

Ang blöjbyte så var jag med jättenervös och undrade när, hur och hur ofta ska jag byta! Men jag fick bästa rådet av en barnmorska en gång

- När blöjan känns geleaktig då har dem kissat och då kan det vara en ide att byta. Bajs, ja det luktar ju så det kommer du garanterat märka hahah :O)

Jag tror du kommer lösa uppgiften galant.:banana:

Nu svarar jag lite allmänt här då!

nej så konstigt kanske det inte är. Jag tror att det största problemet ligger i min rädsla att misslyckas eller göra folk besvikna. För jag tycker ju det är urkul när jag väl vågar. Och många vänner har uttryckt att deras barn gillar mig, så jag kan ju inte vara så jättehemsk. Det borde ju också finnas en anledning att det händer nån gång per vecka att en vän ringer och frågar om jag kan vara barnvakt för hon/han måste jobba tex. Många av mina vänner är ensamstående med jobb med obekväma arbetstider och jag har förstått att det inte alltid är så lätt att hitta någon som kan vara barnvakt på eftermiddagar och kvällar(många av deras vänner har ju själva små barn)

Jag har varit barnvakt några gånger åt en liten kille på 2,5 år och vi har haft riktigt kul även om han såklart blivit mycket upprörd på mig ibland. Som när jag sa att jag inte tänkte sätta på en ny film igen när han redan ångrat sig och bytt 2 gånger och jag faktiskt var upptagen med att laga mat. Men det gick ju över trots att det lät som om jorden höll på att gå under. Men i sånna lägen undrar jag alltid om jag verkligen gör rätt eller om jag borde göra på nåt annat vis. Borde jag satt mig ner och förklarat varför jag inte bytte film? Borde jag distraherat med något annat? Eller var det okej att helt enkelt säga att "jag har bytt två gånger redan och nu är jag upptagen med att laga mat. Vill du inte se den filmen får du hitta på nåt annat kul, lek med dina gubbar kanske?" Eller var det fruktansvärt opedagogiskt och svårförståeligt?
En gång missade jag en bajsblöja och dagen efter var han alldeles röd i rumpan och det kliade och var obekvämt såklart. Sedan dess har jag alltid varit "upptagen" när någon frågat om jag kan vara barnvakt...:crazy:

Jag har alltid tyckt det varit lite småjobbigt pinsamt att vara i närheten av mindre barn när andra vuxna är med, ska man prata bebisspråk? Hur f*n leker man med ett barn lixom? Jag var ganska så stel i början och tyckte bara hela situationen var relativt jobbig.

Precis den här biten känner jag igen så otroligt! När jag är hemma hos vänner och deras barn försöker få med mig på lite bus så blir jag stel som en pinne och vet inte alls hur jag ska göra. "Jaha vad tycker man är kul i den här åldern då? tittut? Jaha jag ska jaga dig, åhh jag fick tag i dig HAHAHA vad kul" Sen står jag där med en glad unge i famnen och undrar hur fan jag ska gå vidare nu...

Hålla på att byta film en gång i kvarten finns väl ingen vuxen människa som skulle orka med. Gå på din magkänsla, förklara att du lagar mat och kan inte byta film hela tiden och att då får han antingen titta klart eller leka med något annat. Så kan man väl göra?

Jag tror att ger man med sig och låter dem göra allt dem vill så blir det bara jobbigt i längden när de märker att de kan köra över en. Sätt dina gränser och vad som gäller när du är barnvakt osv.

Ang bajsblöjan, sånt kan hända även den bästa och jag tror att du kommer vara mer "vaken" över bajsblöjorna framöver.

Jag har varit barnvakt några gånger åt en liten kille på 2,5 år och vi har haft riktigt kul även om han såklart blivit mycket upprörd på mig ibland. Som när jag sa att jag inte tänkte sätta på en ny film igen när han redan ångrat sig och bytt 2 gånger och jag faktiskt var upptagen med att laga mat. Men det gick ju över trots att det lät som om jorden höll på att gå under. Men i sånna lägen undrar jag alltid om jag verkligen gör rätt eller om jag borde göra på nåt annat vis. Borde jag satt mig ner och förklarat varför jag inte bytte film? Borde jag distraherat med något annat? Eller var det okej att helt enkelt säga att "jag har bytt två gånger redan och nu är jag upptagen med att laga mat. Vill du inte se den filmen får du hitta på nåt annat kul, lek med dina gubbar kanske?" Eller var det fruktansvärt opedagogiskt och svårförståeligt?

(Speciellt) små barn har mycket störra känsloyttringar än vi vuxna - saker som är små för oss är stora för dem. I mitt tycke valde du den bästa av de lösningar du räknade upp, men alla hade varit okej. Själv föredrar jag att vara mer specifik i vad barnet kan göra istället; "Du är ledsen för att jag inte tänker byta film fler gånger. Jag håller på att laga mat nu. Kan du komma och hjälpa mig att lägga potatiserna i sin kastrull" (fast, med ett upprört barn brukar det förstås inte fungera att köra alla tre meningar ihop :p, det brukar snarare vara 1 (med svaret "ja!"), 2 (blir mer upprörd igen eftersom jag uppenberligen inte tänker ändra mig), repetera några gånger, 1 ("ja!", märkbart lugnare) - 3)

Nu har det hänt igen! En kompis har frågat om jag kan vara barnvakt mellan 14 och 21 imorron åt hans två barn på 2,5 och 7 år.
Jag vill så gärna! Men hur ska jag fixa det?! Mat, hitta på nåt innan och efter maten och nattning. Jag kommer ställa till det totalt!!:cry:

Nej nej nej, självklart kommer du INTE ställa till det.

Fråga honom bara vad han har för rutiner, automatisk så börjar de snacka och berätta. Mat - Det är ju fredag så pizza kanske de kan få?

Jag var himla nära att säga att jag kunde. Tyvärr gick det i stöpet på att jag inte kunde få hundvakt. Att ha både två barn som inte är särskilt hundvana och min stora barnälskande unghund att hålla koll på känns lite väl magstarkt... Stackars kompisen lät vagt förtvivlad men skulle leta vidare. jag sa att i värsta fall, om ingen annan kan, så kommer jag med hunden men det blir ju en verklig nödlösning...

Jag kan inte släppa att jag kommer stöka till det totalt. Inte allvarligt, hålla liv i ungarna klarar jag nog(:p)men att jag ska missa något som är självklart för en småbarnsförälder som kvällsbadet eller gonattsagan eller vad som..

skulle du missa kvällsbadet är det faktiskt inte hela världen och skulle du glömma sagan kan du kallt räkna med att barnet i fråga påpekar det.

Tror du kommer klara dig fint! Bara det att du startar en sån här tråd visar att du faktiskt tänker till och det brukar vara ett stort steg i rätt riktning.

Angående rädsla för att missa rutiner så kan man, när man har lite äldre ungar, faktiskt fråga dem. De ungar jag har träffat har dessutom tyckt det har varit vrålroligt att få hjälpa till och visa hur man gör. De fattar att man är ny och inte så hemmastadd. Sen får man ju passa sig för eventuella busstreck men det brukar vara lätt genomskådat ;)

Tror du kommer klara dig fint! Bara det att du startar en sån här tråd visar att du faktiskt tänker till och det brukar vara ett stort steg i rätt riktning.

Angående rädsla för att missa rutiner så kan man, när man har lite äldre ungar, faktiskt fråga dem. De ungar jag har träffat har dessutom tyckt det har varit vrålroligt att få hjälpa till och visa hur man gör. De fattar att man är ny och inte så hemmastadd. Sen får man ju passa sig för eventuella busstreck men det brukar vara lätt genomskådat ;)
:cool:
Det är så sant! När jag passat brorsbarnen (3 och 1,5 år) så har storebror berättat det mesta hur det ska gå till, allt från bad till var vällingen är. ;)

TS: Bara att bli tillfrågad om att vara barnvakt visar ju faktiskt att föräldrarna litar på dig och är övertygade om att du kan ta hand om deras barn. :)

En 7 åring kan ju berätta precis hur deras liv brukar gå till. Hjälpa dig jätte mycket med den mindre och definitivt med saker som "var är blöjorna".

Jag har två barn själv och är inte speciellt barnkär i allmänhet, jag gillar de barn jag känner men hyllar inte med okända. Jag kan ändå tycka att det nr döläskigt med andras barn som såklart inte funkar likadant som mina, sl haag tycker inte alls att du behöver kända att det är pinsamt! Och så får du väl ha buke igång så du kan fråga om det är nåt :D

Hehe, om det får dig att må bättre kan jag berätta att min fyraåriga dotter fick med sig två kompisar hem från dagis i veckan som jag inte kände, och jag hamnade i lätt panik. Jag hade ingen aning om hur mycket jag skulle lägga mig i, när och hur jag borde följa med dem hem, eller om det var ok att ge dem en skorpa när de frågade...

Så man blir inte allvetande för att man får egna, jag tycket ofta det är läskigt!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5