Vågar inte ge kortison

Krati

Trådstartare
under hösten och vintern har jag varit upprepade gånger hos veterinären med min häst. Han har haft problem med snubblingar ett tag. Eller snarare så dyker han nästan mot marken.
Han har blivit behandlad av fysioterapeut, fått metacam i 16 dagar samt blivit sprutad i ländrygg men problemet kvarstår.
Fysioterapeuten tycker att hon kan känna något i halsen men inte tillräckligt för att vara 100% säker. På ultraljudet (väldigt svårt att se när dom kollade första besöket) tyckte dom att det såg ut att vara en inflammation mellan två kotor.
Han var ganska tjock då så det gjorde väl det svårare att se.

Nu vill veterinären att vi ska ge honom kortison (oralt) i 14 dagar för att sedan komma tillbaka och ta nya röntgenbilder och ultraljud.
Men jag vågar inte pga fångrisken. Är det dumt av mig att tänka så?
Det är en islandshäst som fortfarande är lite tjock så det känns som att fången kommer komma som ett brev på posten.

Tycker det låter lite konstigt att man inte tar röntgenbilder direkt på halsen istället för att först behandla oralt efter en "gissning" Då är det ju bättre att behandla lokalt om röntgen visar något.
Nej, jag hade inte vågat ge en tjock häst kortison om det inte vore liv o död som stod på spel.

Tycker det låter lite konstigt att man inte tar röntgenbilder direkt på halsen istället för att först behandla oralt efter en "gissning" Då är det ju bättre att behandla lokalt om röntgen visar något.
Nej, jag hade inte vågat ge en tjock häst kortison om det inte vore liv o död som stod på spel.

Dom har röntgat men det var fina bilder, men nu vill dom röntga igen för att se om något förändrats. Eventuellt blir det CT-röntgen nere i Helsingborg.
Kör ju hellre ner honom dit, trots att han hatar transporten, än att riskera ge honom fång.

Dom har röntgat men det var fina bilder, men nu vill dom röntga igen för att se om något förändrats. Eventuellt blir det CT-röntgen nere i Helsingborg.
Kör ju hellre ner honom dit, trots att han hatar transporten, än att riskera ge honom fång.
Ja då hade jag hellre sett att dom sprutade hästen direkt i halskotepelaren, än att chansa med kortison oralt. Sa inte veterinären varför de hellre ville ge oralt än att spruta lokalt?

Ja då hade jag hellre sett att dom sprutade hästen direkt i halskotepelaren, än att chansa med kortison oralt. Sa inte veterinären varför de hellre ville ge oralt än att spruta lokalt?

Ja, det är för att dom inte fick någon tydlig bild på ultraljudet o dom måste ju använda det för att se så dom sprutar rätt.
Men det är tre månader sedan och han har gått ner ordentligt så förhoppningsvis blir det lättare att se vid nästa besök.

Jag hade inte gett. Jag har gett en häst kortison oralt vid ett tillfälle men där handlade det om att försöka rädda livet på hästen. Hon var då mycket sjuk och underviktig pga sin sjukdom men veterinären tvekade ändå eftersom hon var av naturras just med tanke på fång. Hon hade aldrig haft fång tidigare heller. Kortison oralt var sista försöket, verkligen sista utvägen.

Jag hade inte gjort det jag heller. Om det gick bra att spruta i ländryggen så försök samma behandling i halsen? Oralt kortison är det som har allra högst fångrisk. Sprutor är också en risk men något mindre.

Akupunktur är väldigt effektivt men det gäller att hitta någon som är duktig. Equiterapeuter har sällan tillräckligt djup kunskap, precis som humana sjukgymnaster är de punktstickare som inte fått lära sig hur systemet fungerar. Då blir resultaten begränsade. En godkänd human TCM akupunktör med vidareutbildning på häst är ofta det bästa, eller en djurakupunktör. Det finns även några få veterinärer som har kunskapen. :)

Ja, det är för att dom inte fick någon tydlig bild på ultraljudet o dom måste ju använda det för att se så dom sprutar rätt.
Men det är tre månader sedan och han har gått ner ordentligt så förhoppningsvis blir det lättare att se vid nästa besök.
Ja ok, då förstår jag varför de inte sprutade honom. Jag hade provat igen med ultraljudet nu när han gått ner i vikt om det går att behandla på vanligt vis

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 622
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar