Vågar inte gå in till hästen!

H

horse_tjej

Tjena!

Jag är en tjej som rider på ridskola, men jag har inte gjort det så väldigt länge. Ibland på lektionen får jag en häst som bits när man ska göra iordning den. När jag kommer med tränset och ska tränsa honom, så försöker han bitas och nafsas och då vågar jag inte göra det! Men jag vill ju kunna själv nån gång! :(

Vad tycker ni att jag ska göra? Är det bra om man ger honom en morot eller så?? :angel:

Jag skulle gärna vilja att nån svarade på min fråga!!
Snääla :cry:

Hejdå, kram
:d

Sv: Vågar inte gå in till hästen!

Kliv in och visa att du inte tänker bossas med, är du rädd så känner hästen det.
Visa att du inte tänker acceptera det betendet och beröm när han gör bra ifrån sig.

När jag gick på ridskola hade vi en sån häst. Han bet mig ordentligt två ggr så jag fick be småtjejerna gå in och ta fast honom. SKÄMMIGT. Men vad gör man. JO man morskar upp sig som f*n och talar om vem som bestämmer.

Tack! :)
Det ska jag göra nästa gång!! Jag ska bestämma mig för tat jag inte tänker tåla att han gör hur som helst! :idea:

Tack så mycket för tipsen!

Jag fick också be en liten tjej att tränsa en häst en gång, flr jag kunde inte göra det! :o

kramizzz!!!

Visa vem det är som bestämmer!

När du ska göra iordnnig hästen, finns det inte nån plats på gången, där du kan ställa upp den, så den är fastbunden i kedjor, på båda sidor av grimman, (förstår du va jag menar).
Sadla först, men spänn inte gjorden för mycket, utan ta lite i taget, om hästen finner det obehagligt.
Sen kan du tränsa.

Be om hjälp om du är lite osäker, det är inte meningen att du ska vara rädd å känna obehag när du går in till hästen.
Hästen känner av det å uttnytjar det, genom att bli ännu värre, (i värsta fall)

horse_tjej skrev:
Tjena!

Jag är en tjej som rider på ridskola, men jag har inte gjort det så väldigt länge. Ibland på lektionen får jag en häst som bits när man ska göra iordning den. När jag kommer med tränset och ska tränsa honom, så försöker han bitas och nafsas och då vågar jag inte göra det! Men jag vill ju kunna själv nån gång! :(

Vad tycker ni att jag ska göra? Är det bra om man ger honom en morot eller så?? :angel:

Jag skulle gärna vilja att nån svarade på min fråga!!
Snääla :cry:

Hejdå, kram
:d

Nja, en morot gör nog att han bara lär sig nafsa/tigga ännu mer.

Det du behöver göra är att visa honom vem som bestämmer och att bitas är fel! Om min häst försöker bita mig får hon en smäll på mulen.

Jag vet att det är svårt när man är rädd och ovan, det var jag också när jag red på ridskolan och var yngre. Och hästarna på ridskolor blir lätt griniga, tyvärr, eftersom det är så många okunniga som handskas med dom.

Iaf, försök att inte visa att du är rädd och var BESTÄMD. om han försöker bitas slår du honom tillbaka på mulen och säg NEJ!! Om han redan bitit dig så dräm till honom ordentligt på bogen/magen elelr bringan!!
Man ska göra så som hästarna gör sinsemellan. Du måste visa att det är DU som är högre honom i rang!
Men samtidigt så ska du inte bara vara sur på honom utan försök också att prata POSITIVT med honom och när du sadlar och tränar så ta det lugnt och fint.

Det är svårt att förklara här... Kan du inte bedin ridlärare om hjälp? Hon kanske kan VISA dig vad du ska göra?

Be ridläraren om hjälp! Folk här kan komma med en miljon olika tips, varav en del säkert är bra (och en del kan vara rent dumma), men folk i det aktuella stallet vet förhoppningsvis vad som funkar på just denna häst. Och det är mycket bättre att de får förklara vad man ska göra med den här hästen, än att alla olika elever kommer och provar olika metoder (en har morötter, en har spö, en hoppar ut så fort hästen lägger öronen bakåt, en slår den, en klappar).

Förhoppningsvis går du på en tillräckligt bra ridskola, där det faktiskt går att fråga sådant. Jag gör det, och det har varit väldigt skönt att kunna säga att "den här hästen tycker jag är otäck att gå in till - hur ska jag göra?" och få förklarat att "han bara ser grinig ut men gör aldrig något - gå bara rakt in", eller "hon vaktar sin box, så fånga henne så här och ha henne uppbunden".

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 896
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 082
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 771
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama