Vågar inte äta

Shaggy

Trådstartare
Nu har Novan problem. Jag vet inte vad som hänt men hon vågar inte äta :(.
Igår kom jag ut till stallet för att ta in henne från hagen eftersom hovslagaren skulle komma och slå på ett par bakskor. Hon har varit barfota bak men hade börjat slita för mycket på hovarna så det var dags att slå på ett par skor. När jag tog in henne så var klockan ungefär 3. Hon var urjobbig på vägen in och skulle bara dyka i gräset hela tiden. Tyckte det var konstigt eftersom jag visste att hon hade fått mat men samtidigt kändes det att hon var hungrig (fråga mig inte hur). Eftersom jag visste att hon fått mat så var jag lite envis och fick tillslut in henne (förklarade alltså bort känslan i maggropen). Hovslagaren började sko och det gick väl sådär, stallägaren kom ut och frågade om jag hade fodrat lunch :confused:. Sa som det var att jag inte gjort det vi började då undra vart Novans mat hade tagit vägen. Tillslut hittade vi maten undanknuffad i ett mörkt hörn, defenitivt svår att hitta. När hovis var klar så tog jag med mig maten och hästen till hagen och skulle lägga den i den låda jag gjort (alltså maten inte hästen :D) för att Shettisen inte skall ta all maten. Hittade då FRUKOSTEN kvar där.
Tacka katten att hästen var hungrig hon hade inte ätit sen kvällen innan :crazy: :cry:.
Jag vet alltså inte vad som hänt. Novan är lägst i rang och väldigt rädd för att få stryk (av andra hästar). Nu går hon med en Shettis som också är ranglåg men jämfört med Novan så är hon extremt ranghög. Antingen så har shettisen jagat bort henne från lådan så effektivt så hon inte vågade gå i närheten av den eller så har hon på något sätt lyckats få en stöt, fråga mig inte hur (lådan står vid staketet men stod inte mot tråden), och kopplat ihop den med lådan. Eller så är det en komination av dom båda sakerna. Jag vet att Shettisen är vaktig på lådan trots att hon inte har en chans att komma åt maten i den :smirk:.
Novans beteende var nog snarast att hon fått en stöt eftersom hon bettedde sig som om maten skulle bita henne i näsan. Tog jag upp en tuss silage ur lådan så vågade hon inte ta den trots att jag höll den utanför först när jag la den på marken vågade hon äta samtidigt höll hon hela tiden koll på var shettisen var och kom den i närheten så gick hon snabbt sin väg (närheten var rätt långt bort). För att få henne att äta tog jag in ikea kassen i hagen och lät henne äta ur den och vaktade hela tiden så att hon fick chans att äta, men det är ju ingen lösning för framtiden :crazy:.
Nu några frågor.
Vad gör jag??? ha henne själv är inget alternativ mer än några enstaka dagar för det vill hon inte. Det bästa för henne vore nog att gå med kompis 2-3 dar i veckan och själv dom andra dagarna så hon fick både socialt umgänge och den ensamhet som trots allt kräver.
Kan man få en häst att stiga i rang? Jag tror inte att hon är ranglåg igentligen (hon beter sig inte så i sitt uttryckssätt) utan det är något som fixades till då hon blev avvand vid 4 månaders ålder. Jag jobbar hela tiden på att stärka hennes självförtroende och visst har det blivit bättre men så fort det kommer en häst i närheten så är det kört igen. Kul att ha en häst som är rädd för andra hästar (om inte matte står bredvid och skyddar) :smirk: (IRONI)
Spärra av hagen med en fodergrind fungerar inte hagen har rätt konstig form och den är inte platt mer än en liten bit innanför grinden sen är det lite skog och lite klippor. Ytan är inte heller så stor.
Och så sista frågan hur kan hästen koppla ihop silaget med lådan på det sättet? Hon åt ju av silaget ur påsen utan problem men tog jag en tuss ur lådan efter att hon ätit så blev hon rädd enligt ovan. Det är samma silage från samma bal och hon borde rimligtvis inte kunna koppla på det sättet när det väl är borta från lådan.

Sv: Vågar inte äta

Det kanske var någon insekt i lådan som bet henne? Eller så är det något "skit" på hösilaget, och pga lukten så åt hon det inte från din hand. "Skitet" behöver ju inte komma från balen, kan ju vara att någon haft liniment på händerna och tagit i höet eller liknande...

Rengör krubban ordentligt för att utesluta att det är den som är själva problemet

Det är bara jag som tagit i silaget och jag tog lika mycket i alla påsarnas innehåll. Den som fodrar morgon häller bara ur påsen i lådan och tar aldrig i det.
Fick reda på för ett par minuter sedan att hon har ätit i morse. Vet inte om hon ätit allt men hon har iallfall ätit lite grann.

Jobbigt, jobbigt ..... Lider med dig.

En lösning på problemet är att hästarna får fri tillgång på grovfoder i hagen, då brukar vaktinstinkt och matbråk försvinna.

Jag hade en haflingerkorsning inackorderad förra vintern. Han var hemsk, skulle bara ha mat, sprang över folk, och slogs dagligen med min märr eftersom han inte kunde acceptera att hon bossade.
Han var 20 år och hade alltid bestämmt i hagen... :angel:
En riktig :devil: både mot folk och fä....

Men... när vi började ge fri tillgång i hagen så blev han en helt annan häst!!! Mycket lugnare och vänligare att ha och göra med.
Fick senare reda på att han innan han kom till oss hade fått 2 kg hö om dagen, och gick i grushage. Han var en ganska rejäl D-ponny.
Inte konstigt att han var mattokig!!!

Ialla fall så tycker jag att fri tillgång på grovfoder i hagen kan vara en lösning för din häst, MEN då måste du kanske hitta en annan hagkompis??? :crazy:

Dom brukar äta väldigt mycket i början, när man släpper dom på fri tillgång, men sedan balanserar det sig, och dom äter lagom mycket.
På betet har de ju för det mesta fri tillgång, och det funkar ju!!!

Vänl häls Embla, vars ardenner gått på fri tillgång i hela sitt liv ( 5 år)

Tack för svaret.
Tyvärr fungerar det inte med fri tillgång eftersom shettisen då sväller till oanade proportioner. Hon har hela tiden på betet gått med munkorg för att inte bli fullständigt smällfet.
Nästa problem är att Novan äter silage och ponnyn hö.

Ha henne själv i hagen och ta bort lådan från staketet. Hon åt ju från marken så maten var det nog inget fel på. Hon fick nog en stöt bara + en tuff liten rackare som passar på hennes mat. Hon har nog fått NOG!

Troligtvis...om lådan står nära staketet så har hon tagit en tuss...lyft huvudet och hösilaget "hamnat" på tråden.....Jag hade samma "problem" i min lilla hage på gården.....Dom får en sjujäkla stöt....om du kan så dra ut lådan så höet inte kan komma i kontakt med tråden, annars får du försöka "bygga in" så det inte kan få kontakt just där......

Jo, jaghade det på känn med shettisen, jag tror jag skrev det...
Det finns ingen möjlighet att byta hagkompis? :)

Lådan står precis bredvid staketet för att man inte ska behöva gå in i hagen och fodra=säkerhetsskäl. Var också inne på det där med att göra ett skydd för tråden just där.
Tack för infon

Inte en chans att byta hagkompis då det inte finns något annat alternativ, dessutom har shettisen fördelen att den inte kan komma åt maten i lådan.

Hon trivs inte själv. Även om det går hästar i hagarna runt omkring och hon skiter i sin "kompis" så skall det vara en häst i samma hage som hon anser hon. Jag förstår inte varför det är så är men jag har provat att ha henne själv och då mår hon inte bra.

men det gör hon ju tydligen inte nu heller, så varför inte testa. viktigast att hon får i sig mat framför det just nu väl?

Som jag ser det har du två val:

1) Se till att hon får äta frukost och em-mat inne i boxen där hon får ha den ifred. Då kan det räcka med ett kilo till lunch, och den mängden kan förhoppningsvis också shettisen få. Lägg högarna EXTREMT långt ifrån varann.

2)Byt hagkompis till någon som har ungefär samma näringsbehov, så de kan få lika mycket mat i hagen, även här lägg högarna med EXTREMT långa avstånd.

Om shettisen är ranghögre är det självklart att din häst känner sig otrygg när hon äter ur lådan. Även om shettisen inte kommer åt maten själv lär den inte uppskatta att hon som är ranglägre "tar sig fräckheten" att äta.
Naturligtvis kan det också vara så att hon fått en stöt av tråden, men hur som helst är en ranglägre aldrig trygg i en sådan situation som du beskriver.

Om inget av ovanstående alternativ fungerar där du står nu känns det nästan lite som om du skulle flytta till ett stall som passar din häst bättre.

Det är svårt som människa att påverka hästens rang i flocken. Om en ranglåg häst i en flock blir "bästis" med en ranghög kan den dock stiga i graderna.

En hage med så dåligt med utrymme som du beskriver, och svårigheter att hålla avstånd, är alltid stressande för en ranglåg häst. Gör vad du kan för att förbättra situationen för din häst, det är hon värd! Lycka till.

Kan du inte göra flera lådor och lägga dessa lite längre innanför hagtråden och sedan sprida ut frukost och lunchhö i alla lådor?

Kanske ge en hundring extra i månaden till den som fodrar lunch och frukost så att den slipper känna att det är besvärligt (för det är det ju egentligen).

busfro skrev:
1) Se till att hon får äta frukost och em-mat inne i boxen där hon får ha den ifred. Då kan det räcka med ett kilo till lunch, och den mängden kan förhoppningsvis också shettisen få. Lägg högarna EXTREMT långt ifrån varann.
Vem ska ta ut och in henne? Jag jobbar för att kunna hålla häst och står i kollektiv stall där vi hjälps åt med syslorna. Att lägga högarna långt ifrån varandra hjälper nog inte eftersom det är olika mat och silaget är godare än höt.

busfro skrev:
2)Byt hagkompis till någon som har ungefär samma näringsbehov, så de kan få lika mycket mat i hagen, även här lägg högarna med EXTREMT långa avstånd.
Finns ingen annan möjlig hagkompis. Det är 4 hästar och tre är stora. Tror inte att en extremt ranglåg häst får det lättare med någon annan.

busfro skrev:
Om inget av ovanstående alternativ fungerar där du står nu känns det nästan lite som om du skulle flytta till ett stall som passar din häst bättre.
Det går inte att flytta. Hon har hosta också och det här är enda stallet jag kan hitta som jag har chans att få henne att må bra ur hostsynpunkt. I alla andra stall inärheten så blir det dålig luft och så står hästarna på hö. Vilket ger samma problem som nu eller så får jag byta till hö och då lever hon nog inte till våren

busfro skrev:
Det är svårt som människa att påverka hästens rang i flocken. Om en ranglåg häst i en flock blir "bästis" med en ranghög kan den dock stiga i graderna.
Jag vet att det är svårt men egentligen är hon inte ranglåg. Hon har som sagt inte det uttryckssättet och därför undrar jag om man kan stärka hästens självförtroende på något sätt så att den tar sig upp i rangskalan alldeles själv. :idea:

busfro skrev:
En hage med så dåligt med utrymme som du beskriver, och svårigheter att hålla avstånd, är alltid stressande för en ranglåg häst. Gör vad du kan för att förbättra situationen för din häst, det är hon värd! Lycka till.
Hagen har inte så dåligt uttrymme men den är inte lätt att spärra av olika zoner i.
Givetvis gör jag vad jag kan för min häst hon är j det bästa jag har :love:.
Shaggy som kanske låter grinig men inte är riktigt så grinig som hon låter ;)

Ja men jag har testat tidigare flera gånger och hon mår inte bra av det. Trots att hon då gått med hästar hon trivts ännu sämmre med än den hon går med nu.

Till alla hon äter nu igen så jag tror att marthas lösning på problemet var den rätta. Någon som har tips om vad man kan linda in tråden i för att minimera risken för en upprepning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 221
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross