Väga vikt VS Mäta vikt

B

BeastieBabe

Så ni som har vägt era hästar på klinik eller på bilprovningen eller på en bilvåg på ett grustag.. låt oss nu se hur bra den här viktformeln stämmer överens med den egentliga vikten..

((4,3 * landsmäkesomfånget) + (3 * mankhöjden) - 785)

Mäta landmärkesomfånget: Runt som vanligt fast Över manken
omf%e5ng.jpg

Sv: Väga vikt VS Mäta vikt

Jag har mätt med en annan metod där man mäter längden på hästen också. Min häst har väldigt kraftig benstomme så han är inget bra exempel på mät/räknetekniken men räknade fram att han skulle väga 550 ca och vägde honom till 640 kg. Stämde inte så bra på honom alltså men som sagt, han har extremt kraftig benstomme så det stämmer nog bättre på en häst som är "normal".

jo, sådana grejer får man juh tänka på. om hästen kanske verkar ha typ 10 extra ryggkotor eller är väldigt kraftig eller väldigt smal..

men räknade du med min formel eller med den andra? för när jag har räknat med de andra där man ska dela med 8900 eller 11500 eller nått så blir det alldeles för lite på alla hästar jag vet.. litar inte ett dugg på dem..

ja, frågade inte efter vikt uppmätt med viktmåttband utan vill jämföra den ekvationen JAG använder mot den egentliga vikten..

Ja kan bara konstatera att det verkar jättesvårt att förstå att det jag vill vet är hur bra formeln jag använder stämmer in med den egentlige vikten. inte att andra formler är dåliga eller viktmåttband bra..

vad har jag gjort dig för att du ska svara tillbaka sådär egentligen?

Ska testa att mäta sådär och återkomma till dig. Jag har ju bara jämförsmätt med viktmåttband och då har det stämt helt otroligt bra med mina hästar. Jag ska mäta min ena häst med "din" metod nu när vi har varit och vägt henne på klinik i MÅNDAGS! Blir ju lite mer intressant då, tycker jag! :)

/JES

ja, jag har mätt över mankens högsta punkt iaf.. =)

Med den mätmetod som du använder kommer jag fram till 470kg på min häst som med viktmåttbandet väger 458 och (otroligt men sant) även faktiskt VÄGER 458 kg på våg på klinik. Samtliga mått tagna inom två dagar.

/JES
at your service! ;)

Jag ska genast mäta unghästen ikväll. Hon är vägd idag på klinik (jag har dille på att väga mina såfort de är på klinik, även om det bara var några veckor sen vi var där sist *s*).

Jag brukar mäta med viktmåttband och det har alltid stämt, på alla hästar med +/- 25 kg marginal. För dagen har viktmåttbandet fel med +21 kg kan tilläggas (eftersom jag mätte henne för ett par dagar sen och vägde henne idag). Och kan ju vara intressant att se om den där formeln blir närmare eller längre ifrån egentlig vikt..

va? kan man väga hästen på bilprovningen?? går det på alla stationer? vad är det för våg dom har? skulle vara kul att väga min knubbisboll till häst!!! :bump:

Nu har jag mätt, och såhär blev det:

Vikt på våg 393 kg.
Vikt med viktmåttband 414 kg (fel med +21 kg)
Vikt med formeln i den här tråden 374,50 kg (fel med -18,5 kg)

Tvååring som växer.

Synd att inte formeln visade rätt vikt, det hade varit trevligt om hon vägt enligt formeln ;)

*Christine* skrev:
va? kan man väga hästen på bilprovningen?? går det på alla stationer? vad är det för våg dom har? skulle vara kul att väga min knubbisboll till häst!!! :bump:

Du lastar hästen i släpet, väger släp + häst, lastar ur hästen, väger släpet. Ta första vikten minus andra vikten, mellanskillnaden är vad hästen väger.

Klart.

Det kostar egentligen 250 kr att väga på bilprovningen men de brukar vara snälla och låta en göra det gratis.

Det går INTE på alla stationer, alla har inte våg. Dock de som inte har våg kan tala om var närmsta våg finns. Här har bilprovningen t ex inte våg, men avfallsstationen/soptippen har våg och det är dit bilprovningen skickar ekipage soms ka vägas för regbesiktning etc.

ah! okej, jag trodde dom hade nån liten våg typ för mc...

men då ska jag fråga nästa gång jag e på bilprovningen! :bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 387
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 528
Senast: Urigurien
·
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 259
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka