Världsettan i blåsväder efter piskanvändning

Personligen börjar jag bli mer och mer för spöförbud på alla tävlingar och tävlingsplatsen.

Är egentligen inte emot spö rent generellt. Använder det själv som förlängd arm.

Men just i tävlingssammanhang verkar något hända med (vissa) människor som gör att spöet används på fel sätt.

Tycker också att förklaringen är svag. När jag läste den förväntade jag mig att se en häst som stegrade så högt att den. Ästan slog över, eller tex stog och stegrade över ett staket eller någonting. Det lilla hästen gör på filmen skulle mycket väl kunna innebära ett rapp på arslet för att få den framåt men inte flera. Och absolut inte mot huvudet?!?

Tycker också att förklaringen är svag. När jag läste den förväntade jag mig att se en häst som stegrade så högt att den. Ästan slog över, eller tex stog och stegrade över ett staket eller någonting. Det lilla hästen gör på filmen skulle mycket väl kunna innebära ett rapp på arslet för att få den framåt men inte flera. Och absolut inte mot huvudet?!?

Jag förstår verkligen inte varför rappet var mot huvudet. Om hästen stegrar vill man väl att den ska gå framåt? D.v.s. Jag hade möjligtvis kunnat förstå ett rapp på rumpan i det läget.

Nu använder jag inte spö alls och personligen hade jag velat lugna ner situationen istället för eskalera den. D.v.s. eftersom tävlingsbanan är en säker plats (ingen trafik osv) hade jag bara suttit stilla och slutar sätta press på hästen tills den lugnat sig och sen försökt komma igång lugnt och försiktigt.

Jag förstår verkligen inte varför rappet var mot huvudet. Om hästen stegrar vill man väl att den ska gå framåt? D.v.s. Jag hade möjligtvis kunnat förstå ett rapp på rumpan i det läget.

Nu använder jag inte spö alls och personligen hade jag velat lugna ner situationen istället för eskalera den. D.v.s. eftersom tävlingsbanan är en säker plats (ingen trafik osv) hade jag bara suttit stilla och slutar sätta press på hästen tills den lugnat sig och sen försökt komma igång lugnt och försiktigt.

... eller utgått. Något var ju fel.

Han hade som sagt flera chanser att de-eskalera situationen och tog dem inte.

Personligen så har jag slut på tolerans för den här sortens agerande. Och jag skäms för att associeras till sådant via mitt intresse för sporten.
Toppryttarna är i många fall i topp för att de prioriterar resultat och prestation före andra saker, som hästvälfärd. Hur mycket de som tex Ludger nu senast än hävdar att en häst som inte mår bra inte presterar så är det ju bara ett bekvämt retoriskt redskap. ”Mina hästar presterar, alltså kan inget jag gör vara dåligt.” Men djur kan absolut skrämmas och hetsas och hotas att prestera. Särskilt flyktdjur. Att pressa sig själv till max är en sak, att pressa sin häst en annan. Någon skrev att det verkar hända något med folk och spö i såna här situationer. Men det är väl att man inte är beredd att offra eventuellt resultat bara för att något kan vara fel med hästen. Man offrar istället hästens välmående för resultatet.

Jag tror reglerna måste ändras om hästarnas väl ska safeguardas i tävlingskontext. Andra saker måste börja premieras jämte prestationen. Annars kommer sånt här hända per definition.

Fullständigt vidrig ridning. Förutom att man misshandlar hästen så talar man ju om för sina yngre fans som ser upp till en att det är okej att bete sig såhär om hästen är tillräckligt "bråkig". Jag drar mig till minnes OS i Tokyo och den tyska mångkamparen som misshandlade sin häst på liknande vis. Denna sortens beteende borde straffas så det verkligen ryker om det och jag begriper inte varför oberoende media inte uppmärksammar det mer. Att alla kompisar inom organisationerna sitter och håller varandra om ryggen har vi ju märkt förr men oberoende media? Feta rubriker i hästtidningarna är man inte skräder med orden eller försöker linda in det i lite diplomatisk bomull. "Här misshandlar toppryttaren sin häst!" och så lite saftiga bilder så att det verkligen blir tydligt hur vidrigt det är. "Världsettan i blåsväder efter piskanvädning" låter i mina öron rätt tamt och nedtonat, det låter som att han gett hästen ett rapp på framridningen bara, inte att han upprepade gånger pryglat den inne på banan.

Hela situationen ser ju bara så jäkla illa ut. Jag tänker också på mångkamparen i OS i Tokyo. Då tänkte man att det såg vidrigt ut men också typiskt för femkamp med minst sagt bristfällig hästkunskap.
Men det här är världsettan i hoppning och det ser i princip lika illa ut.

Ja, man kan hoppas det sprids till vanlig media också för av någon anledning tycks branchen ha större tolerans för slå djur för att nå framgång i en sport. Toppsporten är inte värd att tas på allvar så länge det ser ut såhär.

(Och vad blev fortsättningen på ”Beerbaum-gate” egentligen…?)

Mitt inlägg är bara för att få en reaktion för internets algoritmer att räkna. Om vi intresserade är arga kanske en del av sponsorerna tar skitarna i öronen (å andra sidan de stora sponsorerna och deras målgrupper anser nog att det är rätt att sparka nedåt mot både djur och underordnade människor :( ) Så always click the dislike button.

Och den där skiten om att man "gör rätt annars skulle inte djuren prestera" - hur många talangfulla unghästar går det för varje producerad topphäst? Hur många år håller topphästarna hos ryttarna? varför skulle hästar och andra djur vara annorlunda än människor - vi har ju sett otaliga ffa gymnaster och skridskoåkare göra underbara prestationer trots/tack vare vedervärdiga övergrepp, dvs prestation är inte direkt korrelerat till välmående.

Mitt inlägg är bara för att få en reaktion för internets algoritmer att räkna. Om vi intresserade är arga kanske en del av sponsorerna tar skitarna i öronen (å andra sidan de stora sponsorerna och deras målgrupper anser nog att det är rätt att sparka nedåt mot både djur och underordnade människor :( ) Så always click the dislike button.

Och den där skiten om att man "gör rätt annars skulle inte djuren prestera" - hur många talangfulla unghästar går det för varje producerad topphäst? Hur många år håller topphästarna hos ryttarna? varför skulle hästar och andra djur vara annorlunda än människor - vi har ju sett otaliga ffa gymnaster och skridskoåkare göra underbara prestationer trots/tack vare vedervärdiga övergrepp, dvs prestation är inte direkt korrelerat till välmående.
Tyvärr hjälper det inte att folk blir arg. Se hur dåligt katastrofen distans i UAE har skötts från FEI. Det är lite aktion och sedan tillbaka till buisness as usual och hästarna plågas och dör.

Tyvärr hjälper det inte att folk blir arg. Se hur dåligt katastrofen distans i UAE har skötts från FEI. Det är lite aktion och sedan tillbaka till buisness as usual och hästarna plågas och dör.
Tyvärr tror jag inte heller att FEI gör något - men jag hoppas att det kanske eventuellt skulle gå att få sponsorerna att agera (men det är ju mycket pengar direkt eller indirekt från UAE och typ Longiness vars målgrupp sådana som jag inte tillhör)

Tror absolut det hjälper att folk blir arga! Finns ju otaliga exempel på hur det lett till både aktion och förändring inom massor med områden 💪

Tror absolut det hjälper att folk blir arga! Finns ju otaliga exempel på hur det lett till både aktion och förändring inom massor med områden 💪
Mja. Hur många gör faktiskt något mer än att skriver här eller på Facebook tex?
Jag har inte gjort ngt mer iaf tyvärr.

Mja. Hur många gör faktiskt något mer än att skriver här eller på Facebook tex?
Jag har inte gjort ngt mer iaf tyvärr.
Men det är väl jättebra? Folk tillbringar ju massor med tid på diverse plattformer och sponsorerna finns ju ofta också på där. En sponsrad ryttare som genererar en massa negativa kommentarer gör exakt motsatsen till vad företagen sponsrar dem för att göra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vilka internationella hoppryttare som kommer till start i årets upplaga av Falsterbo Horse Show CSIO5*. I startfältet...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Martin Fuchs tidigare mästerskapshäst Clooney njuter numera av pensionärslivet. På Facebook delar han ett klipp när hästen äter banan...
Svar
0
· Visningar
136
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan 2019 har Baltic cup arrangerats i andra länder – men i år var tävlingen tillbaka på hemmaplan. Det var dessutom första gången som...
Svar
0
· Visningar
102
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skatteverkets beslut om Antonia och Juliette Ramel väcker irritation i hästvärlden. Lantbrukarnas riksförbund är kritiskt. – Vi har...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 105
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar