Värden på krossad havre

B

BJÖRKIS

Någon vänlig själ som vill bemöda sig med att plinka ner Mj, SmbRp, Ca, P och Mg värdena på krossad havre. Har lånat ut mina böcker och har därmed inget att gå efter. Tacksam för hjälp, Marie
 
Sv: Värden på krossad havre

Finns det verkligen ingen som kan ge mig värdena på krossad havre?
 
Sv: Värden på krossad havre

finns massa sidor om man söker på google, men de värden förändras ju ganska snabbt efter att man krossat det??? men du kanske menar nykrossad, och då borde det ju inte skilja så jättemycket från okrossad?
 
Sv: Värden på krossad havre

Hittade följande värden för havre på Ninas sida, och de bör stämma.
Energi: 9-10
Protein: 80-90
Kalcium: 0,8
Fosfor: 3,3
Magnesium: 1,1

Har inte hört att värdena förändras för att havren krossas, däremot försämras den hygieniska kvalitén ganska fort eftersom "förpackningen är bruten". Volymmässigt är det också stor skillnad, så det gäller att väga givorna.
 
Sv: Värden på krossad havre

Jag förbrukar 4 kg/dag och säckarna ligger på 30 kg om jag inte minns fel, under den tiden bär inte värdena förändras något som är av betydelse. Jag väger alltid mitt foder, så det är inga problem. Jag tackar för värdena.
 
Sv: Värden på krossad havre

vet inte säkert, det var vår veterinär på djursjukvården som sa det
 
Sv: Värden på krossad havre

Ja, är det 30 kg så bör det inte vara någon fara alls - man rekommenderar ju förbrukning inom 2-3 v från krossningen. Kan dock höja ett varningens finger, de säckar vi handlade på vårt Granngården var så gamla så vi valde faktiskt att skaffa en egen kross (!). Radikalt, men då blev det färsk-krossat i allafall.
 
Sv: Värden på krossad havre

Nej och nej, värdena är densamma oavsett om du krossar havren eller ger den hel. Det enda som ändras är den hygieniska kvaliteen.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 011
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 350
Senast: Imna
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp