värden på halm

Sv: värden på halm

Jag brukar räkna med 4-5 MJ/kg foder och inget protein, men vill man vara helt säker bör man ju såklart analysera.
 
Sv: värden på halm

hur är det med ca, p och mg är det så lite så att det inte spelar någon roll att räkna med det?
 
Sv: värden på halm

Allt beror på hur mycket hästen lyckas stoppa i sig på ett dygn, men ofta handlar det inte om några större mängder halm (om man inte fodrar med det som grovfoder eller har en mycket glupsk ponny modell tunna ;))
 
Sv: värden på halm

Jag vet inte hur mycket mineraler vår halm innehåller, men man jag kan gissa att det är väldigt lite då allt annat foder är väldigt mineralfattigt, speciellt på fosfor.

Sedan beror det ju såklart på hur mycket halm hästen äter om det behöver räknas på. Min häst äter kanske 0,5 kg, max, och om jag samtidigt antar att halmen innehåller väldigt lite mineraler kan jag lika gärna räkna med 0g mineraler i halmen.

Men om man har en häst som äter kilovis med halm, som kommer från bättre jordar, så kan man ju kanske inte göra så... ;)
 
Sv: värden på halm

I min bibel: Hästen, näringsbehov och fodermedel, av Christina Planck m. fl. tas vanlig vetehalm upp med följande värden:
ts% 90
MJ 4,7
smb.rp g -
Ca -
P -
Mg -
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
11
· Visningar
612
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp