Vänsterhänt vs högerhänt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Jag har fullständigt gräslig handstil (liksom min högerhänta pappa) medan min konstnärliga, vänsterhänta mmma och min högerhänta småsystrar skriver mkt prydligt. Så jag vet inte...

Men det är väl ingen som tvingas "byta hand" idag vad jag vet? Även om det var standard förr (min mormors bror var vänsterhänt men tvingades "byta" precis som Inte_Ung).
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Jag tänkte väl kanske inte så mycket på läsligheten, jag skriver som sagt totalt oläsligt, däremot går det långsamt och känns "besvärligt" när mina bröder skriver.

Jag har också hört det där med att folk förr tvingats byta, men även att yngre förmågor blivit "ombedda" att skriva med höger. Typ "fatta pennan med höger hand..."
För att det är mer normalt.
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Det är nog mkt en träningsfråga också.

Jag har varit ledig från mina studier ett tag och nu när jag är tillbaka så känner jag mig rätt så rostig när jag ska anteckna fort.

Personer med olika typer av språkstörningar skriver oftast långsammare och det är ju vanligare på grabbar. Inte för att jag vet om dina bröder har ngt sådant...

Jag var nog så pass "fast" i min vänsterhänthet långt innan förskolan så det var nog kört där, men har man inte "bestämt sig" än så kan man kanske byta hand?
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Jo, jag hade en kompis som lärt sig skriva med höger, sedan insåg hon att hon nog var vänsterhänt egentligen.
Skrev fortfarande snyggast med höger dock...

Då kanske man egentligen är ambidextriös?
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Jag tror inte någon tvingas ändra idag, men min son som är 11 har upptäckt att det är en nackdel eftersom handen släpar i det som är nyskrivet=kladdig text
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Men japaner och kineser skriver ju alltid från höger till vänster, så någon teknik borde ju finnas kan man tycka.
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Angående hur vanligt det är att försöka styra barn att använda höger hand, så tror jag det hänger kvar en del hos den äldre generationen. Min svärfar sade i alla fall till min son att hålla leksaken han hade i höger hand, så han inte blir någon "vänsterklumpeduns". Min man var också lite inne på samma tankegångar, men jag tror jag har fått honom att inse att sonen måste få välja själv vilken hand han använder, och så hoppas jag att min man säger ifrån till sin far om det blir någon mer liknande kommentar (annars kommer jag att göra det). Sonen är ju inte ens 1,5 år ännu, och vad jag vet använder de ännu i den åldern båda händerna. De måste ju få träna upp motoriken i båda händerna så länge de är så små, tycker jag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 904
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 195
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp