Vänja hästen vid gräs

Problematisk

Trådstartare
Hur gör ni det? Främst då ni som inte har hästarna i en stor hage där det växer lite lagom så det blir en naturlig invänjning, utan ni som styr över det själva liksom.
Hur länge får de äta gräs i början? Hur fort ökar ni tiden? När släpper ni på bete helt, om ni gör det?

Det var något år sedan jag hade häst på bete, och då var det fångbenägen ponny och därmed VÄLDIGT försiktigt.
Nu ska eventuellt nuvarande hästarna (äldre läromästare/skogsmulleponny och en häst i ok tävlingskondition) få "helsemester" 2-3 veckor, och då gå på bete, så jag vill självklart ha dem ordentligt vana med gräs tills dess.
De hagar som finns i stallet är nedtrampade och där växer typ max 50/50 med gräs och ogräs. Så fullt bete blir det isåfall "bara" under deras semester.
 
Mina flyttades från vinterhagen till vår/höstdagen vid påsk. En stor skogshage där de växer gräs men mkt mindre än i en gräshage så det är en bra invänjning. Förra söndagen dvs ca 1 mån i skogshage flyttades dom till gräshage halva dygnet och halva dygnet i skogen. Inte stödfodrats sen förra söndagen. Sen om ett par veckor blir det gräshage dygnet runt men tillgång till skogen också. :)
 
Nu går min häst i stor skogshage och vänjer sig själv, så himla skönt och han mår mycket bättre.

I förra stallet gick han direkt från dammig vinterhage till betet, dock ganska magert bete. Då började jag beta honom för hand så fort det kom gräs i dikena. Ca 10 minuter innan och efter motion, någon veckodag mer, en annan mindre. Sedan ökade jag på det successivt så sista veckorna innan betessläpp fick han beta uppåt en timme eller så länge jag hann med.

Jag tycker att det är värdelöst att inte kunna släppa några timmar på gräs, det går helt enkelt inte att vänja in en häst helt för hand. Jag kommer aldrig att stå i ett sådant stall igen.
 
Jag betar min för hand varje dag, tycker det är trevligt. Han får även gå på ridbanan och trimma kanter.
Vi brukar släppa på gräset någon timme på eftermiddagen och sen utöka tiden efter hand tills de går hela dagarna.
 
Det senare åren. Släppte jag först 30min och ökade 15 minuter för var dag fram till 4 timmar. Sedan dagtid några dagar och sedan ut hela dygn.
 
Jag har två mindre gräshagar där de får gå någon timmaom dagen för att sen utöka till flera timmar för att sen få gå i de stora sommarhagarna. Har fungerat bra för mina hästar:)
 
Jag plockar Ikea kassar från någon vall /slänt och blandar i grovfodret så de tar längre tid på sig att plocka i sig gräset, samt använder någon av de ”korridorer” som finns mellan hagarna och sätter upp en lina så de kan gå där fritt under uppsikt .
Tycker det är så sjukt tidsödande och trist att handbeta dem i lina så detta funkar bäst för min del .
 
Börjar med att handbeta i någon vecka, upp till 30 min - en timme. Därefter släpps de i gräshagarna en timme per dag och sedan utökas timmen med 15-30 min per dag tills de går hela dagar. Sedan en period med gräs på dagen och grus på natten innan de får gå hela dygn - beror lite på betesmängd och hull på hästarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Det är som så att jag för närvarande hamnat i ett litet dilemma ang beteshagarna för min häst. Hästen är en ganska lättfödd...
Svar
7
· Visningar
1 319
Senast: Aquakatt
·
Hästvård Hur länge behöver man vänja hästarna vid gräs innan man kan släppa dem på bete? Eftersom mina hästar varit skadade har jag inte kunnat...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Just_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp