Välja medryttarhäst, kluven!

sandrasandberg

Trådstartare
Hej! Jag är kluven i mitt val att bli medryttare. Jag har ridit ett par år, mest skogsridningen och även lite hoppning. Jag har nu bestämt mig för att bli medryttre och har hittat två superbra stall jag gillar, jag behöver dock hjälp med att se fördelarna och nackdelarna då jag är så kluven.

Den ena stallet tar 30 min med buss samt 15 min gång, har 4 jättefina hästar, en travare och 3 rocky mountains. Har paddock och fina skogsvägar. Hästarna går på lösdrift så ingen fodring eller mockning. Hästarna är ej hoppade så inga hoppmöjligheter. Dock är ägaren duktig ryttare och vill gärna hjälpa mig med lite grundläggande dressyr på sin läromästare.

Den andra stallet tar 25 min buss, stallet ligger 100 m från busshållplatsen. Där finns två islandshästar. De går också på lösdrift så inget övrigt stallarbete. Det finns fina skogsvägar. Ingen paddock och hästarna är varken hoppade eller något rida i dressyren.

Men vad tror ni, tröttnar man på att bara rida islandshästar? Tröttnar man på att gå 15 min x 2, ca två gånger per vecka? Vad skulle ni gjort?
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Jag skulle tagit stall nr 1, med 4 hästar. Rocky Mountain hästar verkar ovanligt i Sverige, men de såg himla snygga ut, (var tvungen att bildgoogla lite).
Personligen skulle jag tröttna på att bara rida islandshästar ut i skogen. Hade det funnits ridbana kanske det hade varit en annan sak.
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

För mig låter det bakvänt att titta på stallen i första hand, huvudsaken är väl att du trivs med hästen du ska rida?

Sen hade jag i första hand prioriterat hästar med tillgång till ridbana och helst även ridhus. Så här års är det annars svårt att göra nåt annat än skritta ut.
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Vad vill du få ut av ditt medryttarskap? Utveckla din ridning? Mysa och rida i skogen? Vilken häst/hästar passar du bäst med- det är allra viktigast, men även läget är såklart av stor vikt.

Personligen skulle jag ha valt det första stallet, där det finns både paddock och bra ridvägar samt en ägare som vill engagera sig i din ridning! Den lilla promenaden är inget jag skulle backa för om det övriga var bra, även om det kan vara tråkigt om vädret är emot en. Se det som extra vardagsmotion! Du kanske också kan ta dit en cykel att ha mellan stall och buss?

Stall två, för mig, erbjuder inte tillräckligt många valmöjligheter, då det bara är tillgång till bra ridvägar (dock inte att förakta) och inte heller så skolade hästar.

Men som sagt, känn efter vad du egentligen vill ha ut utav det, så kommer du enklare att kunna ta ett beslut! Och skulle kännas fel ändå sen, så är det inte värre än att du får leta vidare :)
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Men vad tror ni, tröttnar man på att bara rida islandshästar?

Snarare tappar man intresset för tregångare när man testat tölt och kanske flygande pass...:devil: Men om du inte har någon erfarenhet av gångartsridning och inte har någon som hjälper dig är risken att det blir grisepass i skogen, och det är inte roligt. Om du vill träna hoppning och dressyr låter i alla fall de här isisarna inte som något bra val.


Tröttnar man på att gå 15 min x 2, ca två gånger per vecka?
:confused: Skojar du?
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Tröttnar man på att gå 15 min x 2, ca två gånger per vecka?

Är du allvarlig ?

Är du verkligen rädd för att tröttna ? För att du ska gå till och från bussen ?
Eller tröttna för att det är en islandhäst ?
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Orkar du köra dubbelt ett par veckor? Det är ju lyxigt att kunna välja, men tar ju ändå ett tag innan man får känt in sig på vad som passar dig bäst. Det kan ju vara roligt med en ägare som vill visa mycket, om ni kommer bra överens. Det kan också vara mysigt att fara runt i skogen på en pälsboll.

Jag hade nog försökt känna in mig om det var någon av hästarna jag fick bäst kontakt med och kört på det stället.
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Vad vill du få ut av medryttarskapet?

Börja med att punkta upp vad du vill ha ut av det, leta sedan efter medryttarhästar som passar dina önskemål och krav.

Ta in första bästa bara för att man inte hittar något annat just för tillfället.
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Jag skulle definitivt välja islandshästarna, men det är för att jag tycker de är :love:.
Tölt på härliga skogsvägar, mmm.
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Driver du? 15*2 är ju INGENTING? :)

Jag gick 30*2 VARJE DAG (!) innan jag tog körkort. ;)

Skulle absolut välja stall 1 , Rocky mountain är fö en jättetrevlig ras!!
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Tack för era svar! Har nu bestämt mig för stall nummer ett då jag tror jag passade ihop bättre med dom hästarna och även hade mer gemensamt med hästägarna. :-)
 
Sv: Välja medryttarhäst, kluven!

Driver du? 15*2 är ju INGENTING? :)

Jag gick 30*2 VARJE DAG (!) innan jag tog körkort. ;)


+ knapplån
Men shit vad folk gnäller. Problemet är väl inte att det är 15 min att gå, problemet är väl att det var 45 min sammanlagt, enkel resväg. 45*2 varje gång. Jag har ungefär liknande till min häst, 30 min buss, 15 min gångväg och ja, det är jäkligt störigt i längden. Det är nästan 2 timmar varje dag som ska läggas ner på resor, för man ska ju gå TILL bussen med, så jag tycker inte alls det är konstigt att man frågar om man pallar? I tråden om hur långt man har det till hästen var folk inte så himla glada över att behöva resa mer än 30 min, så varför ska man som medryttare palla att åka över halva landet för att få rida?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: mackan
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 685
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 672
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp