Vädringskrok Peugot

movi

Trådstartare
Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi.

Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med vädringskrok. Men då går inte bilen att låsa, varken dörrar eller att bakluckan går i lås, så allt går att öppna.

Min gamla golf kombi -08, går att låsa när jag använder vädringskrok. Dörrarna låses och bakluckan blir låst så då kan man inte ta bort kroken, man kan alltså inte öppna bakluckan utan att trycka öppna på bilnyckeln.
Så den bilen känns säkrare att ha hunden i.

Tips på hur man får dörrar och baklucka låst på peugoten när man har vädringskroken i?
Eller är det bara skrota bilen och köpa en ny där kan kan låsa allt med vädringskroken i? 😁
 
Peugeotstandard? ;)

Låset på min 308 frös så luckan inte gick att öppna. Men bilen gick inte att låsa. Så jag åkte ett antal månader med bil ioch inte gick att låsa. Fick vara noga med att inte lämna nåt i bilen när jag parkerade den i stan. När våren kom tinade det och funkade som tänkt igen. (hemma på landet låser jag aldrig bilen...)
 
Frågan är kanske varför det inte går att låsa? Vädringskroken är ju till för att "lura" bilen att luckan är stängd så att det går att låsa. Varför går inte bilen på den luringen?
Ja men precis, golfen går ju att "lura" men inte den där franska skiten 😁

Nån sa, vet ej om det stämmer, att peugoten har nån form av magnet/kontakt i låset som måste mötas i låset på bakluckan.
 
Sambon hade tidigare en 2008, den gick att låsa med vädringskrok, men inte den här 208:an.
Vi har provat med tre olika sorters krokar, ingen av dom har funkat 👎
Funderade på om det är nåt särskilt knep med 208:an.
Fråga försäljare?
 
Jag har precis sålt min 208, 2017 års modell, och på den fungerade det att låsa med vädringskroken i. Nu har jag bytt till en 308, 2019 års modell. Såg den här tråden, och var tvungen att gå ut och kolla om den gick att låsa med kroken i. Fick det först inte till att funka, men sen tryckte jag till (som Milosari skriver ovan) och då gick det.
 
Jag har precis sålt min 208, 2017 års modell, och på den fungerade det att låsa med vädringskroken i. Nu har jag bytt till en 308, 2019 års modell. Såg den här tråden, och var tvungen att gå ut och kolla om den gick att låsa med kroken i. Fick det först inte till att funka, men sen tryckte jag till (som Milosari skriver ovan) och då gick det.
Tack för svar 👍 Då är det nåt fel med sambons lås, för det funkar inte även om vi trycker till. För jag antar att man inte ska trycka så hårt så kroken åker ut genom plåten 😁😁😁
 
Sambon hade tidigare en 2008, den gick att låsa med vädringskrok, men inte den här 208:an.
Vi har provat med tre olika sorters krokar, ingen av dom har funkat 👎
Funderade på om det är nåt särskilt knep med 208:an.
208 och 2008 ska ju vara mer eller mindre samma? Är nog något med just den bilen snarare än modellen.
 

Liknande trådar

Fordon Golf kombi 1,9 TDI 2008 Bakluckan går inte att stänga, jo den går att fälla ner, men låsklykan vill inte låsa. Låsklykan är i öppet...
Svar
0
· Visningar
90
Senast: movi
·
Äldre Mitt centrallås har börjat krångla och jag undrar, hur funkar ett sånt där lås egentligen? Krånglet yttrar sig så, att bakluckan går i...
Svar
5
· Visningar
5 533
Senast: Snubbelfot
·
Övr. Hund Jag har en vädringskrok som när jag köpte den för 8-9 år sedan var godkänd av försäkringsbolag. Dvs. om någon bröt sig in i bilen när...
Svar
9
· Visningar
3 227
Senast: TinyWiny
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 962
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp