Väckarklocka - det var bättre förr?

Scottie

Trådstartare
Nu vänder jag mig till allvetande buke!

Jag har konstaterat att jag vill skaffa mig en hederlig gammal väckarklocka. Eller nåja, en digital sådan. Jag vill inte behöva använda min telefon för väckning längre, och vill dessutom ha en klocka vid sängen så att jag kan se tiden direkt, utan att behöva sträcka ut en arm och väcka skärmen på telefonen.
Men jag har inte använt en vanlig väckarklocka på mååånga år nu. Vad ska jag tänka på? Finns det några fallgropar man kanske inte tänker på om man köper första bästa?

Det jag tänkt på själv:
* Jag är lättväckt, så jag vill kunna ha låg volym och inte ett larm som får mig att flyga ur sängen och undra var det brinner.
* Jag funderar lite på radio - kan man välja att bli väckt av radio, eller funkar det mer i teorin och att man blir väckt av reklam varje dag istället?
* Hyfsat stora/lättfunna knappar så att man slipper leta.
* Jag vill inte ha en wakeup-light. Tror jag.

Jag känner mig lite fånig här, men jag känner mig helt lost i djungeln här! Priserna varierar ju från 50kr till en tusenlapp åtminstone. Vad är rimligt? Någon som kan ge mig lite råd?
 
Åh, denna tråd kommer jag att följa! Tänker också skaffa mig en vanlig väckarklocka, dock får jag starkt stresspåslag av den där traditionella beep-signalen så valbart alarmljud är viktigt.

Ang radio så tänker jag att du slipper bekymret med reklam om du ställer in t ex P1? @Scottie
 
* Jag funderar lite på radio - kan man välja att bli väckt av radio, eller funkar det mer i teorin och att man blir väckt av reklam varje dag istället?
* Hyfsat stora/lättfunna knappar så att man slipper leta.
* Jag vill inte ha en wakeup-light. Tror jag.
Jag tror faktiskt på Wake-up light. Min bror har varit alldeles väldigt nöjd med det i många år nu, och jag funderar också på en.
Ifråga om radio... ja kanske, med P1. Skulle jag väckas av infantila lobotomerade flabbtomtar till "morgonpratare" på P3 eller någon kommersiell kanal så skulle jag vakna förbannad och mordisk. :rage:

Samtidigt skulle jag helst inte vilja överge SleepCycle-appen som jag tycker funkar oerhört bra för mig. Tänk om den hade kunnat synka med en lampa... :idea:
 
Samtidigt skulle jag helst inte vilja överge SleepCycle-appen som jag tycker funkar oerhört bra för mig. Tänk om den hade kunnat synka med en lampa... :idea:
...och det kan den, googlade jag just! SleepCycle snackar med Philips Hue, så man kan få en väldigt flexibel wake-up light.
Fast problemet med klockvisningen återstår ju. Och att mobilen finns med i kedjan. Sorry. :angel:
 
Hehe....
Jag har en klockradio.
Köpte den dyrt för att den var så snygg och hade så väldigt bra ljud.

Har levt med den i många år nu och den är fortfarande snygg och har bra ljud. Ser tiden utan att behöva ta upp nån mobil. Vaknar av välbekanta röster från P1 och somnar till desamma. Går att ställa radion på valfritt antal minuter när jag ska somna så jag kan slumra till ett lagom tråkigt sövande program.
 
Hehe....
Jag har en klockradio.
Köpte den dyrt för att den var så snygg och hade så väldigt bra ljud.

Har levt med den i många år nu och den är fortfarande snygg och har bra ljud. Ser tiden utan att behöva ta upp nån mobil. Vaknar av välbekanta röster från P1 och somnar till desamma. Går att ställa radion på valfritt antal minuter när jag ska somna så jag kan slumra till ett lagom tråkigt sövande program.

Märke och modell?
 
Finns P2 också som har ett lagom blandat musikprogram på morgonen, som jag tycker är bra att vakna till. (Eller finska nyheter, men det kan man ju kolla upp vilken tid de går och undvika.)

Har en ganska ny klockradio liggande oanvänd. Om jag minns rätt hade den ett par ljud av typen regndroppar eller fågelkvitter man kunde välja att alarmet ska använda. Inte världens bästa kvalitet på dem men ändå ok och mycket bättre än pip-ljud.
 
Jag har visserligen en wake-up-light (som är ovärderlig vintertid) men gissar att även andra moderna väckarklockor har andra ljud som fåglar, bjällror, vågor m m. Tror även det finns de där man kan koppla egen musik via USB.
 
Radiokanaler har bestämda "scheman". Tex hade jag min åttiotals klockradio på 06:33 hela gymnasiet så att jag vaknade av tre i topp istället för att vakna av reklam eller morgondialog.
 
Jag har en klockradio, köpt på Clas Olsson för några hundringar för en sju år sedan. Jag kan välja radio eller larm. Dess största fördel är en gigantisk snoozeknapp så att man inte behöver vakna till för mycket för att träffa den.
 
visst jäklar - lovade bild.
Såhär ser min radio ut. Den är säkert 20 år gammal men fungerar fantastiskt. Stora knappar, snooze längst till vänster. Man behöver inte vara vaken för att kunna trycka på den. ;)
dQIlaoG.jpg
 
Radiokanaler har bestämda "scheman". Tex hade jag min åttiotals klockradio på 06:33 hela gymnasiet så att jag vaknade av tre i topp istället för att vakna av reklam eller morgondialog.
Jag upptäckte det! Har fått låna en klockradio av min roomie så nu har jag vaknat till P3 några mornar. :D Mycket trevligt!
 
visst jäklar - lovade bild.
Såhär ser min radio ut. Den är säkert 20 år gammal men fungerar fantastiskt. Stora knappar, snooze längst till vänster. Man behöver inte vara vaken för att kunna trycka på den. ;)
dQIlaoG.jpg

Haha inköpstipset föll rätt platt nu när det framkom att du köpte den för 20 år sedan ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp