Vaddå såga?

M

Martenix

En lite dum fråga kanske, men vad menas med att man sågar ner hästen på tygeln?:confused:

Sv: Vaddå såga?

du drar i höger-vänster-höger-vänster tygeln hela tiden så att hästen böjer på nacken!!!:devil::eek:
Den går ju int på tygeln ändå!!

Man "rör" på händerna jättemycket, alltså som att man sågar, fram och tillbaka med hårda händer, dåligt förklarat men typ så!

Att en korkad människa drar först i ena tygeln och sen i andra i en sågande rörelse för att hästen ska ta ner huvudet..

Det är precis som du sågar i trä typ. Tänk dig att bettet är sågen och munnen är trästocken. och tyglarna är dina händer.

Detta Kan jag tycka är det VÄRSTA som finns och tyvärr är det JÄTTE vanligt.

Fast sågning behöver inte vara så tydligt och har många namn..
Att ''lirka'' med tyglarna kan t.ex. mkt väl vara sågning..

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 681
Senast: Mia_R
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama