Vad vill ni med er hästhantering???

Mysaan

Trådstartare
Anledningen till min fråga är en tids funderande. Strax efter de stora westerntävlingarna på HIgh Caparall så skrev endel inne på western att de "äntlingen hittat rätt". De hade sett tävlingarna och tyckte att "hästarna är så lydiga och väluppfostrade". Någon skrev även något i stil med "western ryttarna rider så mjuk och trevligt". "Äntligen är det slut på sågande i munnen och bankande i sidorna". Japp jag kan fortsätta i oändlighet tror jag. Nu är väl inte citaten ordagranna men ändå.

Det jag funderade på då var. Snälla lydiga hästar. Är inte det något vi alla eftersträvar? :confused: Jag eftersträvar i alla fall det.
Nu behöver vi inte såga i munnen mer. :confused: Innebär all engelsk och övrig ridning att man sågar dem i munnen??? :confused: I så fall är jag helt fel påt för jag sågar då inte min pålle i munnen.

Jag eftersträvar att rida på så lite "skit" som möjligt i munnen och att få en häst som lyssnar på mig med så små och enkla medel som möjligt så jag slipper bråk och tjafs när jag ska umgås med min :love: .

Är det inte så för oss alla??? Iofs är jag lite intresserad av western men det har ju inget med min ridstil att göra. Jag är även NH intresserad men det är mer för att jag äntligen fått en "benämning" på mitt sätt att vara med och runt hästen.

Är jag helt av banan??? Om jag nu väljer vanlig dressyr istället eller distans eller så måste jag då såga hästen i munnen??? Är jag inte en vanlig hästtjej om jag vill ha en mjuk och trevlig kontakt och hantering med min :love: . Ska inte allt vara så enkelt som möjligt???

Mycket tankar som flugit omkring i mitt huvud och jag undrar hur ni andra ser på detta.

Sv: Vad vill ni med er hästhantering???

Tycker du verkar helt rätt ute - inte skall man behöva ta till grov ridning bara för att man väljer en viss inriktning!?!?

Jag tror att de flesta trots allt är som du och vill ha en trevlig relation till sin häst, oavsett om de rider western, "vanlig" dressyr, fälttävlan, ponnygalopp eller vad det nu kan vara. Sedan finns det kanske fler avarter inom de traditionella grenarna, eftersom det helt enkelt finns mer folk där och idioter finns det ju liksom överallt.....

Vissa gillar att dramatisera saker...Jag tror inte citatet menade att alla som inte red western sågar och liter sina hästar i munnen. Men tyvärr finns det ganska många. Lite motsdägelsefullt att med skänklar och röst mana framåt medans handen säger stanna, då vissa "bara" lirkar med bettet. Hästen är en MKT känslig varelse som känner av även när du inte tror att du tar i hästen.

Men till din fråga, jag vill ha en frisk, lycklig, lydig häst som man har kul med. En massa strul i hanteringen accepterar jag inte, jag är ledaren över mina hästar med 51 %... för övrigt är i kompisar, med viss favör till mej.... :angel:

Jag rider också extremt mjukt och utan att varken dra i hästen eller sparka på den. Min häst lyssnar på tanke och vikt mest när jag rider. Otroligt lydig. Jag har ledarskapet helt och fullt utan att jag behöver fajtas om det. Min häst följer mig lös och inväntar tecken från mig, om jag t.ex. släpper henne i ridhuset medan jag bygger hinder.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Träning Det här är en intressefråga snarare än en kunskapssökarfråga. Vill helt enkelt veta hur ni andra bär er åt. Min lillasyster passade en...
Svar
19
· Visningar
4 575
Senast: Ponnytant
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama