vad vill man ha för värde på sitt hö?

Martina_m

Trådstartare
Hur ska man tänka på värdena på energi och smältbart råprotein och dess kvot. När vill man ha vad så att säga?
 
Det beror helt på vad du har för häst. Till en svårfödd häst vill man ha högt energiinnehåll medans det inte gör så mycket om kvoten är något lägre eftersom hästen ändå får i sig tillräckligt med protein om hen äter tillräckligt med grovfoder. Till en lättfödd häst vill man ha lågt energiinnehåll och högt protein eftersom hästen kan äta mer grovfoder ju lägre energiinnehåll det är och trots att hästen inte kan äta så många kilo grovfoder får hästen ändå i sig tillräckligt med protein.

Som exempel vill jag till mina lättfödda hästar ha max 7,5 Mj men gärna över 60 i smb rp. Till en svårfödd häst hade ett energiinnehåll på 10 Mj varit bättre eftersom hästen då får i sig mer energi/tugga.

Det enklaste är att utgå ifrån att kvoten ska vara högre ju lättföddare häst man har och att man sedan räknar energin för sig och proteinet för sig för att täcka behoven. Kvoten är egentligen bara viktig när man ska jämföra olika partier grovfoder men även då är det viktigt att titta på energin för sig och proteinet för sig så att man kan ge hästen så mycket grovfoder som möjligt.
 
Jag har aldrig någonsin gått på kvoter när jag väljer hö eller räknar på hö, jag ger blanka f*n i kvoter. Visst jag ser ju på förhållandet energi och smbrp om det är ett typ av hö som kan passa men det är de faktiska värdena som är viktiga för mig. Har aldrig förstått varför folk är så inriktade på kvoterna.

Om man tar tex hur jag väljer hö till mina tävlingshästar så är ett optimalt hö till dom ett som ligger på 11 MJ och 45 smbrp. Det har en kvot på 4,1
Men ett hö som har värdena 5,5 MJ och 22,5 smbrp har också kvoten 4,1 men det är en sju jäkla skillnad på höt. Visst förhållandena är samma men resultatet på hur jag måste fodra är sjukt olika.

Jag har en häst som har ett behov på 160 MJ och 800g smbrp. Han äter 10kg hö max om dagen. Det första höt ger 110 MJ och 450g smbrp och då måste jag lägga till 5kg havre tex så är den foderstaten optimal.
Det andra höt med samma kvot hade jag måsta ge 10 kg havre för att få samma resultat. Ohållbart.

Men jag hade ju aldrig kunnat ge ett hö med en kvot på tex 11 för ett sådant hö hade alltid hur jag än burit mig åt gett ett gigantiskt överskott på smbrp och det är förödande för travhästar om man vill ha ett tävlingsresultat på dom. Tex på två hö som har kvoten 11.4 så har ena 7 MJ och 80 smbrp och det andra 3.5 MJ och 40 smbrp. Inget av dom skulle funka på en travhäst. Medan båda två egentligen skulle funka på en ridhäst som har lätt att bli fet men resultatet på de två hur man måste lägga till kraftfoder blir totalt olika fast de har exakt samma kvot.

Så jag går väldigt lite på kvoter när jag väljer hö. Jag vet att jag letar hö med tex så mycket MJ som möjligt och medel smbrp då kan jag landa rätt bra. Så på sätt och vis är det ju lite av kvoter i bakhuvet men jag kan inte gå på kvoterna över huvud taget när jag väljer höt då det kan skilja enormt mycket på hö med samma kvot.
 
Det beror helt på vad du har för häst. Till en svårfödd häst vill man ha högt energiinnehåll medans det inte gör så mycket om kvoten är något lägre eftersom hästen ändå får i sig tillräckligt med protein om hen äter tillräckligt med grovfoder. Till en lättfödd häst vill man ha lågt energiinnehåll och högt protein eftersom hästen kan äta mer grovfoder ju lägre energiinnehåll det är och trots att hästen inte kan äta så många kilo grovfoder får hästen ändå i sig tillräckligt med protein.

Så tänker jag också.

Jag har själv en lättfödd häst som motioneras lätt p g a en ryggåkomma. Till henne vill jag ha ca 7-7,5 MJ som mest så att jag kan ge en vettig fodermängd utan att hon blir fet och samtidigt vill jag ha en lite högre kvot för jag har märkt att hon håller sig finare i kroppen ,med lite mer protein.
 
Tack för era
mkt bra svar @TinyWiny och @Nominous :)

Jag har haft min ena häst i 7 år, och han har jag tryckt i protein för att hålla i hull. Han är en maffig korsning mellan holländskt halvblod (gamla modellen) och eng fullblod. Han ser ut som en maffig ponny i kroppen, men han behöver mkt mat för att hålla sitt hull. Vilket han gjort, så som jag fodrat. Men det verkar ju vara helt fel ;)

Nu har jag även skaffat en travare (till skogsridning/mkt lätt träning). Och undrar hur jag ska hålla den i hull. Tänkte om den ska få äta som min andra, men nu kanske båda borde äta annorlunda än hur jag gjort tidigare.
 
Tack för era
mkt bra svar @TinyWiny och @Nominous :)

Jag har haft min ena häst i 7 år, och han har jag tryckt i protein för att hålla i hull. Han är en maffig korsning mellan holländskt halvblod (gamla modellen) och eng fullblod. Han ser ut som en maffig ponny i kroppen, men han behöver mkt mat för att hålla sitt hull. Vilket han gjort, så som jag fodrat. Men det verkar ju vara helt fel ;)

Nu har jag även skaffat en travare (till skogsridning/mkt lätt träning). Och undrar hur jag ska hålla den i hull. Tänkte om den ska få äta som min andra, men nu kanske båda borde äta annorlunda än hur jag gjort tidigare.

Varsågod :)

En häst som får för mycket protein kan bli svår att hålla i hull. Särskilt om den är svårfödd. Det går nämligen åt endel energi till att omvandla proteinet till energi och ger man då för mycket protein så kan hästen falla ur istället för att ta sig. Protein bör man därför inte ge mer än behovet av. Om hästen inte tar sig är det istället energin man behöver höja och energin kan man höja hur mycket som helst tills hästen tar sig. Även om hästen kan ta hand om protein på ett bra sätt om det kommer ifrån grovfoder så finns det ingen anledning att ösa på mängder. Överflöd av protein ifrån kraftfoder däremot kan göra hästen sjuk så det ska man absolut inte ge.
 
Till mina fördrar jag höga värden då mina hästar inte äter så fort och helst en kvot på 6 eller 7 men gråter inte för högre då jag tycker det blir enkelt att rätta till men blir kvoten lägre blir det till att köra ut höt i skogen då jag inte vill proppa i mina massa protein från kraftfoder.
 
Det är det som ofta blir fel. MÅNGA grovfoder innehåller för lite protein till normalhästen och blir hästen tunn tror många att man ska ge mer protein.

Hade jag varit du hade jag testat o lägga båda på en kvot på 6 denna vintern o utvärderat, aldrig bra o ge proten i onöden även om det är vär re om proteinet kommee feån kraftfoder.

Alltså leta ett hö runt kvot 6 men eftersom båda behöver mycket mat så med så höga värden som möjligt. Då kan du enkelt bara ge fritt m grovfoder o sedan komplettera rätt lätt m både energi o protein (typ lusern toppat m betfibrer är ju skonsamt tex o fortf bara grovfoder) Hjälper dig gärna o räkna :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp