Vad vill de kolla?

bananabambi

Trådstartare
Jag har min häst uppstallad hos mina föräldrar. Nu i idag fick de ett brev hem att det ska komma någon och se efter verksamheten de bedriver? Jag förstår inte riktig vad det är de ska kolla? Misstänks det att min häst inte sköts?

Jag kan inte göra mer än det som görs idag, finns ingenting som jag måste "fixa" till innan besöket. Men jag känner mig ändå orolig, känns som om jag är en brottsling.

Sv: Vad vill de kolla?

Okey, det var vad mina föräldrar trodde också.

Vi har aldrig haft någon kontroll tidigare, eftersom stallet ligger en bra bit in i skogen så är det få som vet om att det ens finns.

Då har de fått nys om er nu då. ;)

Jag menar inget illa på något vis, men det är ju de små ställena långt ute i skogen som i regel är mest bristande ;).

Absolut, och jag vet att vi inte har det perfekt.

Takhöjden är 10 cm för låg :cry: Jättesvårt att göra något åt.

Aj aj det är typ sånt som de kommer att kolla. tex takhöjd storlek på boxen hur maten förvaras och vad du gör av skiten. :grin:

Ja, jag kollade lite på slv´s hemsida, nu känner det som om jag har lite koll på vad de ska kika på i alla fall.

Gödseln är väl också en stor brist, vi har valt att köra den runt på tomten och fylla med. Tomten består av typ enbart berg och sprickor, så gödseln har fyllt en stor funktion där, eftersom det äntligen börjar se normalt ut. Men det är förmodligen ett stort fel, vi har mest sett det praktiskt, att det varit ett smart sätta att fylla lalla bergsskrevor med.

ang. gödslet beror det ju på hur många hästar du har. Jag är inte helt säker men om man inte har mer än 5 hästar så behöver man inte ha någon riktig gödselplatta. Någon som vet?

Vi hade iaf två hästar henna i vårat lilla stall och när de var kontroll där så sket dom i att ens kika på gödselstacken.

vi har haft många kontroller hos oss genom åren, senast för ett år sen...

det beror helt på vem det är som kommer, hur någa de är eller ej.

nu senast så hade vi två hästar (ponnysar) ståendes i ett tillfälligt stall med 10 cm för låg takhöjd, de sa inget om takhöjden men tyckte vi skulle sätta in ett till fönster så det kom in lite mer ljust, så det har vi fixat

gödselplatta behövs bara om man har fler än 5 hästar

nu senast kollade det väldigt många grejer, tex hur många djur vi har (även katter, hundar, höns osv) och så kollade de hur sadelkammaren var, om det fanns nån stans att torka blöt täcken/vojlockar osv osv.

det ska nog gå bra för er!

Jasså? Ja här uppe var det 5 hästar iaf, kikade idag. :)

Vart jag bor slipper man har tät förvaring om man bara har två hästar, typiskt att man har tre då :grin:

Typiskt:P

Vi har 5 hästar i stallet där jag är inhyrd och vi har ingen platta. Sen har jag för mig att vår takhöjd är några cm för låg iom att det är 2 takbjälkar som går genom stallet. (de mäter ju från lägsta punkten) Men vid senaste kontrollen så tror ja de kom de överens om att stallet ändå var godkänt för 5 hästar, stod 7 där tidigare, om man breddade porten ut för brandrisken med 5 cm eller vad de var. Så nu är stallet ombyggt och fint till 5 stora boxar!

Man får absolut inte sprida gödsel hur som helst. Stallgödsel innehåller stora mängder kväve och fosfor som kan läcka ut till yt- och grundvatten och där skapa problem genom övergödning, igenväxning, algblomning och höga nitrathalter i grundvattnet. Det är sant att ingen gödselplatta behövs för 2 hästar, men för den skull får man inte hantera sin gödsel hur som helst. Gödsel måste komposteras först innan det sprids. Olika kommuner har olika regler, men gödselhanteringen faller ändå under miljöbalken.

Jag vet redan att det är en stor brist.

Att sprida det efter att det komposterats är egentligen inget problem, men det är ju förvaringen under tiden som i så fall måste åtgärdas, och jag vet inte hur. Det är bara ett par ponnys det gäller.

Jag har försökt se på vår kommuns hemsida, men det står väldigt lite om vad som gäller just här. De länkar bara vidare till slv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Görel
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 943
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025